Vivre Deco cere intrarea în insolvență

Vivre

Retailerul online de mobilă Vivre Deco cere intrarea în insolvență, după ce săptămâna trecută anunța că procedura de concordat preventiv a fost închisă deoarece planul de restructurare nu a adunat numărul minim de voturi necesar, potrivit unui document de la Bursa de Valori București (BVB).

„Vivre Deco S.A. („Emitentul” sau „Societatea”)informează deținătorii de obligațiuni (tranzacționate sub simbolurile VIV25E si VIV26E) că Societatea a depus azi la Tribunalul București, Secția a-VII-a Civilă cererea de intrare în procedură de insolvență în cadrul dosarului 5218/3/2023”, potrivit anunțului de la Bursa de Valori București (BVB).

În septembrie 2022 Tribunalul București a aprobat cererea Vivre Deco de deschidere a procedurii de concordat preventiv ca măsură pentru protejarea și redresarea business-ului. Procedura de concordat preventiv permite continuarea măsurilor de restructurare a business-ului în vederea redresării.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Conform planului pus la punct, restructurarea societății este estimată a fi realizată prin două direcții principale: schimbarea strategiei de vânzări și optimizarea costurilor pentru a susține nouă direcție de business.

Problemele Vivre Deco

Reamintim că Vivre Deco a raportat o pierdere de 84,78 milioane lei, anul trecut, în contextul în care în anul pandemiei, 2020, raportase un profit de 7 milioane lei, în creștere de la aproape 3 milioane lei în 2019. Auditorul financiar, compania de consultanță EY, sublinia în acest sens „existența unor incertitudini semnificative care pot indica îndoieli semnificative în legătură cu capacitatea Grupului de a-și continua activitatea în viitorul apropiat”. Auditorul arăta că, la finalul lui 2021, datoriile curente ale retailerului erau mai mari decât activele curente cu 40,1 milioane lei și datoriile totale erau mai mari decât activele totale cu 65,7 milioane lei.

Și în primul semestru al acestui an Vivre Deco a înregistrat o pierdere de 18,6 milioane lei.

Compania susține că în 2020 înregistra o creștere conjuncturală record de 52% a cifrei de afaceri, care a stat la baza unor planuri pentru expansiunea business-ului. Însă, în 2021, odată cu ridicarea restricțiilor impuse de pandemia de COVID-19, compania a înregistrat o scădere a cifrei de afaceri, de 18% în 2021 și de 45% în primul semestru din 2022, în condițiile în care post-pandemie piața de home&deco a înregistrat o scădere medie de peste 20%.

În decursul anilor 2020 și 2021, strategia a fost de creștere a societății, prin investiții în activități de marketing, extindere capacitate de depozitare și atragere de resurse umane. În contextul post pandemic, aceste strategii nu au avut efectul scontat în privința creșterii vânzărilor, contribuind astfel la starea de dificultate actuală a societății, arată Vivre în planul de restructurare.

În perioada 2020 și 2021, cca. 75 mii lei au fost folosiți în susținerea eforturilor de marketing pentru atragerea de clienți noi, în promovarea mărcii Vivre. Parțial aceste costuri au fost finanțate din fondurile obținute din emisiunea de obligațiuni, respectiv din cei 51,6 mii lei. Așteptarea Societății a fost că aceste costuri de marketing vor atrage clienți recurenți care vor susține creșterea vânzărilor în anii următori.

Totuși, aceste investiții nu au generat vânzările recurente și sustenabile pe termen lung și s-au tradus doar în creșterea pe termen scurt a vânzărilor urmată de scădere abruptă atunci când Societatea nu a mai putut susține costurile de marketing.

În plus, societatea a beneficiat de spații de aproximativ 45,000 mp, închiriate astfel: spații de depozitare (27.650mp), birouri (1.081 mp) și platforme (16.802mp), închiriate de la Ecom Centrul Logistic SRL, parte relaționată, în 2 locații: sos. Giurgiului, nr. 321 (peste 15.000 mp) și sos. Centură, nr. 37, Popești Leordeni (aproximativ 30.000 mp). Acestea au fost închiriate începând cu 12 Decembrie 2020, în contextul strategic de expansiune descris mai sus. Conform informațiilor primite de la Societate, aceste spații de depozitare au fost folosite la o capacitate medie de doar 50% în prima jumătate a anului 2022 (întrucât volumele estimate a fi vândute, și deci depozitate în urma investițiilor în marketing nu au fost atinse), generând însă o cheltuială semnificativă de 4,7 mii lei.

Ca urmare, în aprilie 2022 Societatea a negociat cu proprietarul spațiilor o reducere până la sub jumătate la spațiilor închiriate (începând cu Septembrie 2022) precum și amânări a termenelor de plată a chiriei.

O altă problemă a fost dimensionarea ineficientă a necesarului de forță de muncă. Cheltuielile cu salariații au fost cu 6% mai mari în 2021 fată de 2020, la un volum al vânzărilor cu 17% mai mic. Societatea a inițiat măsuri de reducere a acestora în 2022, în special prin reducerea numărului de angajați aferenți depozitului. Conform informațiilor primite de la societate, numărul mediu de angajați a scăzut la 153 în primele nouă luni din anul 2022, față de 285 angajați în 2021. Astfel în primele 9 luni ale anului 2022, costurile salariale sunt la un nivel cu 43% mai mic față de aceeași perioadă a anului trecut, urmând a scădea până la c. 50% până la sfârșitul anului 2022, întrucât evoluția pe prima jumătate a anului 2022 a fost influențată și de salariile compensatorii oferite angajatilor disponibilizați.

La finalul lunii septembrie 2022, ca urmare a pierderilor operaționale înregistrate, societatea se afla într-o situație financiară precară. Indicatorul de lichiditate este mai mic decât 1x, indicând dificultăți de acoperire a datoriilor curente din activele curente, gradul de îndatorare este foarte ridicat (mai mare decât 2x), iar marja profitului operațional este negativă. în plus, la nivel operațional, numărul de clienți recurenți este în scădere, la cca. 11% în primele 9 luni ale anului 2022, față de cca. 31% în aceeași perioadă a anului precedent.

Vivre este prezentă în 9 țări, România fiind cea mai semnificativă piață din punct de vedere al vânzărilor, reprezentând 44% din cifra de afaceri din 2021. Ponderi semnificative au fost înregistrate și în Bulgaria –14,5%, Croația – 12,2% și Ungaria – 9,5%.

Compania avea anul trecut un număr de 315 angajați.

Vivre Deco este deținută în proporție de 51,81% de Neogen SA, alături de Advisory Delta SRL (43,37%) și Nagy Vajda Andras Peter (4,82%). Vivre este condusă, din funcția de Director General (CEO) și co-fondator, de Călin Fusu. Fusu este acționarul majoritar cu o participație de 67% al Neogen. El a înlocuit-o pe Monica Cadogan, care a demisionat din această funcție.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: