Pasiunile și dorința de a trăi experiențe cu sens continuă să fie factori esențiali în modelarea industriei turismului, deși cursul valutar și contextul geopolitic pot influența comportamentul de consum, relevă raportul anual Tendințe în Turism 2025, lansat de Mastercard Economics Institute (MEI), transmite Agerpres.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Potrivit documentului care analizează tendințele globale de consum în materie de călătorii, europenii iau deciziile de călătorie în funcție de valorile lor, căutând activități ce implică o conexiune, programe de wellness, activități sportive și de aventură și experiențe culinare. În timp ce cursul valutar și contextul geopolitic pot influența comportamentul de consum, raportul evidențiază că pasiunile și dorința de a trăi experiențe cu sens continuă să fie factori esențiali în modelarea industriei turismului.
„Europa rămâne una dintre cele mai populare destinații turistice din lume. Tradiția culinară bogată, diversitatea peisajelor și oferta tot mai vastă de experiențe wellness atrag turiști din întreaga lume”, spune raportul.
Documentul evidențiază factorii care influențează alegerile de călătorie din acest an, pe baza unei analize unice care combină datele agregate și anonimizate din tranzacții cu informații provenite din surse terțe.
Printre concluziile-cheie pentru Europa se numără faptul că pasiunea pentru sport stimulează turismul.
„MEI a analizat cheltuielile realizate pe o rază de 5 mile în jurul stadionului unde a avut loc finala Champions League de la Londra, în cele cinci zile de dinainte și după eveniment. Victoria echipei Real Madrid în fața Borussiei Dortmund a dus la o creștere cu 61% față de anul trecut a cheltuielilor făcute de germani, depășind creșterea generală de 14%, în timp ce cheltuielile spaniolilor au crescut cu 148%, semn că fanii au sărbătorit cu generozitate”, se spune în raport.
Datele privind rezervările de zbor arată care sunt cele mai populare destinații la nivel global pentru perioada iunie – septembrie. Pentru turiștii europeni, orașele aflate în topul preferințelor sunt Tokyo, Palma de Mallorca, Osaka, Hurghada, Beijing, Paris, Larnaca și Londra. Notabil este avansul turistic din Tirana, Albania, care a înregistrat cea mai mare creștere a numărului de vizitatori europeni în perioada 2019 – 2024. Cei mai mulți turiști sunt din Italia, transformând capitala albaneză într-una dintre destinațiile urbane cu cea mai rapidă ascensiune din Europa.
Tendințe în turismul european
Potrivit raportului, Italia și Polonia sunt în creștere pe segmentul turismului axat pe wellness. Astfel, conform celui mai recent sondaj Mastercard Experience Economy in Europe, călătoriile, activitățile în aer liber și gastronomia se află în topul priorităților de cheltuieli pentru europeni în 2025 – un semnal clar al orientării către turismul experiențial. Aproximativ două treimi (70%) dintre europeni afirmă că îndeplinirea activităților de pe lista personală de dorințe reprezintă o prioritate majoră. Pentru a măsura acest trend, MEI a creat Wellness Travel Index (WTI), un indicator care analizează cheltuielile transfrontaliere ale consumatorilor în destinații recunoscute pentru experiențe de wellness și self-care. Creșterea scorului WTI pentru Italia și Polonia arată că aceste destinații europene se adaptează rapid la una dintre cele mai populare tendințe ale momentului.
Istanbul, Cannes și Interlaken sunt în topul orașelor preferate de gurmanzii internaționali. Odată cu creșterea popularității călătoriilor internaționale, analiza numărului mediu de naționalități prezente în restaurantele fiecărui oraș oferă o perspectivă asupra celor mai globalizate destinații culinare. Conform MEI, restaurantele din Istanbul au atras turiști din 67 de țări în 2024 – cel mai mare număr dintre cele 43 de orașe analizate. Alte șase orașe europene de top pentru turismul culinar sunt Cannes (Franța), Interlaken (Elveția), Barcelona (Spania) și Dubrovnik (Croația), toate atrăgând vizitatori din întreaga lume datorită gastronomiei vibrante.
Aventurile nordice câștigă popularitate la nivel global. Analizând marile parcuri naționale și impactul comerțului local asupra cheltuielilor turistice, MEI a descoperit că turismul de aventură este în plină expansiune în regiunea nordică, unde călătorii sunt atrași de frumusețea naturală a pădurilor, fiordurilor și liniștea activităților în aer liber. Parcurile naționale din Finlanda se remarcă, reprezentând 7,1% din cheltuielile totale pentru călătorii transfrontaliere. Alte țări europene unde parcurile naționale atrag o parte importantă din bugetul turiștilor sunt Elveția, Polonia, Franța și Norvegia.
Potrivit raportului MEI, în destinațiile turistice populare, fraudele cresc cu până la 28% în sezonul de vârf. Portofelele digitale și sistemele de prevenire a fraudelor bazate pe inteligență artificială contribuie la protejarea călătorilor.
Călătoriile de afaceri sunt mai rare, dar mai lungi. Raportul arată că rezervările de zboruri business din Marea Britanie evidențiază că durata medie a unei călătorii de afaceri este acum mai mare decât înainte de pandemie.
În cazul călătorilor americani, vizitele în Europa au crescut de la 7,4 la 8,1 zile. Această tendință se aplică și călătorilor britanici, cu excepția celor care merg în Canada și SUA, unde durata călătoriilor s-a redus între 2020 și 2025.
„Sectorul turistic din Europa continuă să demonstreze o reziliență remarcabilă. Chiar și în contextul incertitudinii economice, observăm o orientare clară a călătorilor europeni către experiențe care oferă sens personal și valoare pe termen lung. Fie că vorbim despre retreaturi pentru starea de bine, explorări culturale sau aventuri în natură, europenii prioritizează călătoriile care sunt aliniate cu propriile valori și aspirații”, a declarat economistul-șef pentru Europa în cadrul Mastercard Economics Institute, Natalia Lechmanova, citată în comunicat.
Mastercard Economics Institute oferă perspective asupra tendințelor economice globale și locale, utilizând analize avansate și date exclusive Mastercard. Înființat în 2020, MEI sprijină companii, guverne și factori de decizie prin servicii de monitorizare economică și analize relevante privind tematici precum cheltuielile consumatorilor, comerțul, turismul și alți indicatori locali și globali de performanță economică.