Autoritatea pentru Reformă Feroviară a publicat marți, trei anunțuri pentru consultarea pieței în vederea lansării licitațiilor pentru achiziția trenurilor cu hidrogen de scurt și lung parcurs, RER/IR dar și a ramelor regionale cu baterii (B-EMU), în total 40 de unități. Este un nou pas pentru material rulant nou la CFR Călători și/sau operatorii privați după ce, săptămâna trecută a semnat contractul cu Alstom pentru cel puțin 20 de trenuri electrice noi, de lung parcurs. Achiziția trenurilor cu hidrogen este finanțată prin PNRR, fiind propuse cel puțin 12 rame noi de scurt parcurs. Pentru toate cele trei achiziții, perioada de mentenanță este de 15 ani cu posibilitatea de extindere la 30 de ani.
Rame electrice cu Hidrogen, de lung parcurs (H-EMU) :
ARF a prevăzut 10 unități și trei variante pentru capacitatea de transport, 160, 180 și 200 de locuri : Cele mai importante caracteristici ale serviciului operat cu trenurile cu hidrogen sunt:
-asigurarea unei legături non-stop pe relația București Nord – Aeroport HC și retur, la frecvențe de 30 minute, pe parcursul zilei, respectiv la 60 min în intervalul 1.00 – 4.00 cu 43 perechi de trenuri;
-asigurarea unei legături pe relația București Nord – Pitești și retur, la frecvențe de 60 minute pe parcursul zilei în intervalul 5.00 – 24.00 cu 17 perechi de trenuri;
-capacitatea estimată a unei garnituri este de aproximativ 160 de locuri pentru pasageri respectiv 16 locuri pentru biciclete, ceea ce înseamnă că potențialul de transport zilnic este de 18.240 pasageri respectiv 1824 de locuri pentru biciclete;
-serviciul propus va fi asigurat de 10 automotoare (7 automotoare cu hidrogen titulare, 3 automotoare cu hidrogen pentru asigurarea dublării capacității de transport în orele de vârf) + 2 automotoare de rezervă care pot fi utilizate prin rotație pe perioada mentenanței sau la creșterea capacității de transport;
-parcursul zilnic al unui automotor poate fi de până la 850 km însă în medie este de aproximativ 700 km;
Trenuri cu Hidrogen Regio, de scurt parcurs
Pentru trenurile cu hidrogen de scurt parcurs se dorește achiziția a 10 de unități cu o capacitate de transport cuprinsă între 120 și 160 de locuri. Conceptul de design și condițiile minime de proiectare H-EMU va fi compusă din unități de pasageri și unități cu două cabine de conducere, cu intrarea în cabina conductorului de pe culoarul interior al salonului de pasageri și uși laterale exterioare;
-Design atractiv, aerodinamic cu greutate ușoară, cu încărcare pe osie max. 18 tone;
-Structura caroseriei de tip auto-portant din aluminiu și/sau inox sau otel;
-Design aerisit al salonului pentru călători și facilitarea îmbarcării și debarcării adaptate
nevoilor pasagerilor cu mobilitate redusă;
-Interior modern în format de vagon deschis sau de tip compartimentat, o așezare clară a
zonelor de pasageri care să permită o orientare în siguranță a pasagerilor;
-Fiecare vagon din compunerea H-EMU va avea podea joasă pentru o suprafață de minimum
40% din suprafața vagonului.
Trenuri cu baterii B-EMU
SPECIFICAȚIE TEHNICĂ
pentru rame electrice cu baterii, destinate transportului feroviar de călători (B-EMU)
-Unitatea B-EMU va fi utilizată în principal pe liniile neelectrificate. Cele mai importante caracteristici ale serviciului operat cu trenurile cu baterii sunt:
-capacitatea estimată a unei garnituri este de aproximativ 120/160 de locuri pentru pasageri respectiv 12/16 locuri pentru biciclete.
-serviciul propus va fi asigurat de 20 de rame electrice cu baterii;
-parcursul zilnic al unui automotor poate fi de până la 850 km însă în medie este de aproximativ 700 km;
-timpul de utilizare al unui automotor va fi prin rotație, de până la 23 de ore/zi însă în medie
de 17 ore/zi;