Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a semnat vineri contractul francezii de la Alstom pentru achiziția a 20 de trenuri electrice noi, anunță instituția într-un comunicat de presă.
Contractul finanțat din fonduri europene prin Programul Operațional POIM este de aproximativ 1,3 miliarde lei pentru 20 de unități electrice noi, dar poate fi extins până la 37 de trenuri și o valoare de 3,7 miliarde lei.
Livrarea primei rame se va face la finalul anului 2023, pachetul complet de 37 de rame urmând a fi livrat până la finalul anului 2024.
Contractul va merge înainte chiar dacă joi Curtea de Apel București a decis să sesizeze Curtea de Justiție a Uniunii Europene după contestația chinezilor de la CRRC. Ministerul Transporturilor are posibilitatea semnării contractului, conform legislației fiind chiar obligată să facă demersul după decizia CNSC. Nu este clar, însă, ce se întâmplă dacă instanța europeană admite contestația CRRC care ar putea cere și primi despăgubiri.
Trenurile electrice (RE-IR) au o capacitate de transport de 351 de locuri pe scaune/tren, la o viteză maximă de circulație de 160 km/h. Ramele electrice sunt compuse din șase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere și patru vagoane intermediare).
Noile trenuri urmează să fie utilizate pe rutele electrificate majore ale rețelei feroviare, urmărindu-se o deservire echilibrată a teritoriului:
🚉 București Nord – Constanța
🚉 București Nord – Brașov – Arad – Timișoara
🚉 București Nord – Brașov – Cluj
🚉 București Nord – Brașov – Deda – Cluj
🚉 București Nord – Brașov
🚉 București Nord – Iași
🚉 București Nord – Suceava
🚉 București Nord – Galați
🚉 București Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroșani – Simeria
🚉 București Nord – Craiova – Timișoara – Arad
🚉 Cluj – Timișoara
🚉 Cluj – Suceava – Iași.
Ministerul Transporturilor a cumpărat ultimele trenuri noi pentru CFR Călători în 2004-2005 (automotoarele Desiro – Săgeata Albastră).
ARF mai are în derulare o achiziție de trenuri. Este vorba despre o licitație pentru achiziția a 62 de trenuri electrice pe rute metropolitane și regionale, tot cu fonduri europene nerambursabile.
Totodată, ARF a lansat o consultare de piață pentru achiziția a 12 trenuri noi cu hidrogen, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).