Filmul Teambuilding, aflat în topul celor mai vizionate filme pe Netflix, a adus un val de controverse și opinii diferite despre viața de corporatist: prezentând o satiră a relației dintre angajați și șefi în marile companii, subiectul a făcut vâlvă în social media, iscând discuții despre viața de angajat, dar și despre cinematografie și calitatea produselor cinematografice. Filmul a apărut în cinema la finalul lunii septembrie, însă a început să prindă tot mai multă notorietate după ce a fost lansat în luna ianuarie pe platforma Netflix și este cel mai urmărit film de pe platformă în ultimele zile. Economedia a întrebat câțiva corporatiști și ex-corporatiști cum li s-a părut filmul și dacă este unul realist, care să se aplice vieții din corporații.
Camelia, o tânără care lucrează de 10 ani în corporație, a văzut filmul Teambuilding la cinema, chiar în săptămâna premierei, împreună cu șeful și colegii.
„Ne-am organizat ca într-un mini-teambuilding ca să vedem filmul și la fel au făcut și colegii din alte departamente. Sala a fost plină, lucru rar întâlnit la filmele românești. Nu e o peliculă care își propune să educe sau să ia premii la festivaluri cinematografice, dar e un succes pentru cinematografia românească dacă iei în calcul încasările de până acum și numărul de spectatori care au ales să îl vadă la cinema, felul în care este construit, filmat și calitatea edit-ului”, consideră Camelia, care ar eticheta filmul drept „comedie savuroasă”. De ce? „Pentru insight-ul excelent, pentru că nu e nimic forțat, pentru că se bazează pe tipologiile de personaje pe care le întâlnești în companiile românești și pe comportamentul acestora. Și, oricât nu vrem să recunoaștem, cu toții folosim aceste clișee și limbajul de lemn corporatist. În sala de cinema se vedea clar cine e corporatist sau a avut o experiență într-o companie mare și cine nu, după reacția la acțiunea filmului. Adică erau anumite glume la care eu și colegii mei nu ne mai puteam opri din râs și la care alții nu aveau nicio reacție. Și acum, la mai bine de trei luni de la premiera filmului, ne ferim să mai scriem „kind reminder” pe mail și folosim glumele din film”, menționează Camelia.
Pe de cealaltă parte, Andreea, care a lucrat în corporații timp de 17 ani, consideră comedia Teambuilding un film comercial, în care „se folosește mult limbajul trivial, știind că atrage, așa că mi se pare făcut să șocheze prin mesajul și numele companiei PLM și asemănări cu anumite personaje din corporații. Recunosc că m-am amuzat copios la explicația „kind reminder”. Opinia mea este că asta a rămas ca și „urmă” a filmului. Am participat la suficiente teambuilding-uri ca să pot să zic că partea care are legătură cu băutura (fiind pe gratis, bem la greu) e cât se poate de reală. Restul, depinde de la companie la companie”.
Aceeași percepție o are și Anca, după ce a lucrat multă vreme în corporații și a participat la teambuildinguri. „M-am cocoțat și eu prin copaci și am sărit în gol pe la teambuilding-uri din acestea, în parcuri de aventură. Și, la o astfel de competiție, șeful ne-a zis că ne luptăm pentru locul 2, că locul 1 era rezervat echipei general managerului. Filmul a surprins unele faze din corporații, dar, în rest, e slab. Dacă vezi trailerul poți să nu te mai uiți”, spune ea. Cu toate că îl consideră un film slab, Anca admite că a surprins câteva aspecte realiste. „Într-adevăr, lumea merge la genul acesta de activități ca să bea și să se distreze și poate chiar să găsească pe cineva pentru altfel de „interconectare” între departamente. Și, da, e mereu tipa de la HR care face o competiție puerilă, ca să bifezi o activitate”, spune fosta corporatistă.
Mirela, care lucrează în corporație de 8 ani, spune că filmul în sine tratează subiecte importante pe care le întâlnim în mediul corporatist: depresia, anxietatea, lipsa de sens a muncii prestate, lipsa de transparență în comunicarea deciziilor importante – e povestea desființării unui departament de call center, poveste pe care angajații vizați o află abia la final. „E un film despre concesii pe care le faci în relațiile profesionale pentru a-ți putea plăti ratele la bancă, e un film despre dictatul salariului confidențial care, odată abolit duce la violență, etc. Singura problemă reală a filmului e că nu suntem pregătiți să vorbim despre toate astea altfel decât în registrul parodiei”.
Totodată, fenomenul s-a extins în mediul de business și dincolo de corporații și chiar și unii dintre antreprenori spun că au găsit filmul de interes.
„Mie mi-a plăcut mult filmul, am râs copios. E o comedie savuroasă, o satiră, dacă vrei, bazată pe multe lucruri adevărate care se întâmplă în colectivitate. Am fost la film cu colegii, chiar daca lucrez într-o firmă mică. Și parcă l-aș mai vedea o dată și pe Netflix”, ne împărtășește Mihai, care și-a dus firma „la film, cu clasa”.
Filmul Teambuilding este cel mai urmărit film pe Netflix în ultimele zile, potrivit topului public al rețelei. Teambuilding e urmat în clasament de Glass Onion și Hard Target 2.
Filmul regizat de Matei Dima (vloggerul cunoscut drept BRomania) a fost cel mai mare succes al anului 2022 în cinematografe, potrivit Cinemagia. A avut 983.000 de spectatori şi 23,16 milioane de lei încasări de la premiera de la sfârşitul lunii septembrie.