Anul 2025 a marcat un moment istoric pentru infrastructura rutieră din estul României, arată o analiză a unui expert în infrastructură rutieră. Din totalul de 146 de kilometri de autostradă deschiși traficului în acest an, aproximativ 65% (95,7 km) sunt localizați pe axa care deservește Moldova, în principal pe Autostrada A7.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -
autostrazi si drumuri expres 1972 - 2025
Sursa: 130km.ro

Analiza a fost prezentată de Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor și membru fondator al Asociației „Moldova vrea Autostradă”, care subliniază că acest progres vine totuși și cu o veste mai puțin bună: încetinirea proiectului strategic A8 (Autostrada Unirii).

2025, anul Autostrăzii A7

Conform expertului, 2025 a fost un an „prolific” pentru legătura Moldovei cu Capitala. Cele mai importante concluzii ale bilanțului sunt:

Analize Economedia

Hidroelectrica logo
armament-romania
utilitati, electricitate, energie
Angajați, recrutări
inflatie
aparare militari
baraj Hidroelectrica
joburi, oameni, persoane, agitație, aglomeratie, locuri de muncă, muncă, angajatori, stradă
Neptun Deep
bursa, investitii, indici, cresteri, scaderi, investitori
calcule buget
Biserica fortificată din Bierțan) de Kayle Kaupanger
Economii, Bani, Tineri, Pușculiță
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
  • 95,7 km de autostradă noi deschiși către Moldova dintr-un total național de 146 km.

  • Ameliorarea deficitului de infrastructură din regiune, după decenii de așteptare.

  • Sacrificii în alte zone: Covăsnianu avertizează că ritmul alert de pe A7 a dus la temporizarea altor șantiere unde există contracte semnate și stadii avansate de execuție.

Previziuni pentru 2026, priorități și incertitudini pe A8

Dacă 2025 a fost anul A7, perspectivele pentru 2026 sunt dominate de prudență, în special în ceea ce privește Autostrada A8 (Târgu Mureș – Iași). Deși există un contract semnat încă din 2023, expertul semnalează un ritm de lucru „extrem de slab și demobilizant”.

Pentru anul viitor, prioritățile guvernamentale par să se concentreze pe:

  • Finalizarea secțiunilor A7 incluse în PNRR.

  • Sectorul lipsă din A1 (Margina-Holdea) între Deva și Timișoara.

  • Loturi din A3 și secțiunea nordică a Centurii Capitalei (A0).

  • Drumul Expres Focșani – Brăila.

 

planuri Autostrada Unirii A8
Sursa foto: Facebook/ Adrian Covăsnianu

Ce urmează pentru „Autostrada Unirii”?

Adrian Covăsnianu estimează că 2026 va fi mai degrabă un an al „proiectării” pentru A8, în special pentru tronsoanele montane dificile. Există totuși speranțe pentru:

  1. Semnarea contractelor pentru sectorul ieșean al A8.

  2. Emiterea ordinelor de începere pentru faza de proiectare.

  3. Obținerea Autorizațiilor de Construire, sub rezerva unei alinieri favorabile a factorilor financiari și birocratici.

„Anul 2026 va fi anul în care sperăm să atingem ireversibilitatea reală a Autostrăzii Unirii/A8”, a conchis Adrian Covăsnianu, asigurând că asociațiile civice vor continua monitorizarea strictă a fiecărei etape.