Guvernul indian permite băncilor să verifice tranzacțiile individuale care depășesc o anumită limită anuală folosind recunoașterea facială și, în unele cazuri, scanarea irisului, în încercarea de a reduce frauda și evaziunea fiscală, au declarat trei surse pentru Reuters.
Câteva mari bănci publice și private au început să folosească această opțiune, a declarat una dintre surse, un bancher, care a refuzat să numească băncile. Avizul care permite verificarea nu este public și nu a fost raportat anterior.
Verificarea nu este obligatorie și este destinată cazurilor în care un alt card de identificare guvernamental utilizat în scopuri fiscale, cardul cu numărul de cont permanent (PAN), nu este împărtășit cu băncile.
Perspectiva ca băncile să folosească recunoașterea facială i-a îngrijorat pe unii experți în domeniul vieții private.
“Acest lucru ridică probleme substanțiale legate de confidențialitate, mai ales în condițiile în care India nu are o lege dedicată privind confidențialitatea, securitatea cibernetică și recunoașterea facială”, a declarat Pavan Duggal, avocat și expert în drept cibernetic.
Guvernul a declarat că vizează aprobarea parlamentară a unei noi legi privind confidențialitatea până la începutul anului 2023.
Noile măsuri pot fi folosite pentru a verifica identitatea persoanelor care fac depozite și retrageri care depășesc 2 milioane de rupii (24.478,61 dolari) într-un an financiar, în cazul în care cartea de identitate Aadhaar este împărtășită ca dovadă de identificare, au declarat doi oficiali guvernamentali, care au cerut să nu fie numiți deoarece informațiile nu sunt publice.
Cardul Aadhaar are un număr unic legat de amprentele digitale, fața și scanarea ochilor unei persoane.
În decembrie, Ministerul indian de Finanțe a cerut băncilor să ia “măsurile necesare” în legătură cu o scrisoare a Autorității de Identificare Unică din India (UIDAI), care sugera ca verificarea să se facă prin recunoașterea facială și scanarea irisului, în special atunci când autentificarea prin amprente a unei persoane eșuează.
Scrisoarea din partea UIDAI, care este responsabilă de emiterea cardului Aadhaar, nu menționează un cadru de consimțământ pentru verificare. De asemenea, nu spune că băncile pot lua măsuri în cazul în care un client refuză.
Ultimul sfat urmează unui ordin guvernamental de anul trecut care a impus citarea unui card Aadhaar sau a numărului PAN pentru efectuarea de depozite sau retrageri care depășesc 2 milioane de rupii într-un an financiar.
UIDAI și Ministerul de Finanțe nu au răspuns la solicitările de comentarii.