UE şi Statele Unite îngroapă securea războiului comercial / Cauza unui conflict de peste 17 ani, care a atins apogeul în era Trump: subvențiile acordate giganților aeronautici Airbus și Boeing

boeing poseidon

Uniunea Europeană și Statele Unite au decis să suspende timp de patru luni tarifele punitive pe care și le impuseseră în ultimii ani, pe fondul unui război comercial între giganții lor aeronautici, Airbus și Boeing. După anii Trump, cele două blocuri doresc un “nou început” și să-și acorde timp pentru a-și rezolva divergenţele.

Decizia, înregistrată vineri, 5 martie, în timpul unei conversații telefonice între președintele american Joe Biden și președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, “marchează un prim pas către renașterea unui parteneriat comercial transatlantic, care a fost pus la grea încercare de aproape 17 ani”, notează CNN .

“El Mundo” reamintește că “cele două blocuri plătiseră producătorilor de aeronave subvenții importante, directe și indirecte, de la începutul anilor 1990. Timp de 15 ani, acest lucru nu pusese nicio problemă, dar, de la o ruptură din 2004, nu mai reuşiseră să îngroape securea războiului”.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Disputa a fost dusă la Organizația Mondială a Comerțului (OMC), care, în 2019, a autorizat Statele Unite să aplice tarife punitive împotriva UE. Aceasta din urmă obținuse aceeași autorizație un an mai târziu.

Europenii i-au întins mâna lui Donald Trump înainte ca suprataxele împotriva produselor americane să intre în vigoare, dar fostul președinte, “care lansase deja ostilități împotriva exporturilor europene de oțel și aluminiu, nu a vrut să știe de nimic”, scrie “Le Soir”. Odată cu decizia de vineri, “se dă o pagină a ‘erei Trump’ “, adaugă cotidianul belgian.

Președinta Comisiei Europene, citată de Politico, a fost prima care a comentat acordul. “Ne-am angajat să ne soluționăm în domeniul aviației, bazându-ne pe activitatea reprezentanților noștri de vânzări”, a spus ea. “Aceasta este o veste excelentă pentru întreprinderile și industriile de pe ambele maluri ale Atlanticului și un semnal foarte pozitiv pentru cooperarea noastră economică în anii următori”.

La rândul său, Joe Biden s-a angajat să “repare și să reanime” relațiile dintre Washington și Bruxelles și să “lucreze pentru a pune capăt acestor plângeri nesfârșite în faţa OMC” .

Pe partea americană, tarifele punitive s-au aplicat la importuri de produse europene, în valoare de 7,5 miliarde de dolari , printre care “vin, whisky, produse alimentare, precum brânză și măsline, și avioane”, detaliază “Wall Street Journal”. Europenii, la rândul lor, suprataxaseră echivalentul a 4 miliarde de dolari de produse americane – avioane, dar și “vin, bagaje, nuci sau cireșe” .

Gestul de “bunăvoință” al celor două superputeri “este menit să pregătească terenul pentru negocierile privind o soluție permanentă a conflictului, convenind asupra unor reguli comune pentru subvențiile producătorilor de aeronave”, analizează “Financial Times”. Un acord a devenit cu atât mai necesar din cauza “provocărilor pe care le reprezintă noii intrați în sectorul aeronautic din China”, Beijingul neascunzându-şi obiectivul de “rupere a duopolului (Boeing-Airbus) în vigoare de zeci de ani” , subliniază cotidianul economic.

Producătorii de aeronave au salutat decizia americano-europeană, la fel ca țările care depind în mare măsură de industria aviației, precum Spania și Franța. Aceasta din urmă, prin vocea ministrului Comerțului exterior Franck Riester, a salutat “un prim pas în procesul de dezescaladare”, relatează “Deutsche Welle”.

Sursa: Courrier International/ Rador/ Traducerea: Rodezia Costea

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: