Șase țări, printre care și România, înfiinţează o alianță pentru transfer de gaz azer în Europa

GNL gaze naturale lichefiate Sursa foto: Linkedin / MOL

Azerbaidjan, Turcia, Bulgaria, România, Ungaria și Slovacia vor semna, în 25-26 aprilie, la Sofia, un acord de amploare pentru a asigura o nouă rută de livrare de gaz azer prin teritoriul celor șase țări către Europa Centrală, transmite Rador, citând Mediapool. Anunuțul a fost făcut de ministrul interimar al energiei de la Sofia, Rosen Hristov, la recepția primului petrolier de gaz lichefiat în baza acordului dintre Bulgargaz și compania turcă Botas la terminalul său de la Marea Marmara – Marmara Ereglisi.

Proiectul de utilizare a capacității existente a sistemelor de transport a gazelor din aceste țări pentru a crește cantitățile actuale de gaz azer în Europa este al operatorului bulgar de gaze Bulgartransgaz, al companiei Transgaz din România, al FGSZ din Ungaria și al Eustream din Slovacia. Acesta a fost prezentat Comisiei Europene în timpul vizitei președintelui acesteia, Ursula von der Leyen, la Sofia, pentru lansarea conexiunii de gaze dintre Grecia și Bulgaria la 1 octombrie 2022.

Prin acest interconector, Bulgaria primește în prezent 1 miliard de metri cubi de gaz azer din totalul de 10 miliarde de metri cubi asiguraţi anual Europei din zăcământul caspic Shah Deniz II. Pentru Grecia mai rămân încă 1 miliard de metri cubi, iar 8 miliarde de metri cubi ajung în Italia prin gazoductul Trans Adriatic prin apele Mării Adriatice. Von der Leyen a convenit cu președintele Azerbaidjanului, Ilham Aliyev, să crească cantitățile pentru Europa cu 4 miliarde de metri cubi deja în 2023. În acest scop, însă, este nevoie de extinderea Coridorului sudic de gaze, dar propunerea celor patru operatori europeni de gaze este de a se folosi infrastructura existentă, ceea ce va permite o creștere mai rapidă și mai ieftină a cantităţilor de gaz azer pentru Europa.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Obiectivul Bulgariei este să folosească traseul vechiului gazoduct Transbalcanic, prin care Rusia livra gaz prin Ucraina și România către Bulgaria, Grecia, Turcia și Macedonia de Nord. După lansarea gazoductului Turkish Stream prin apele Mării Negre până în Turcia, Gazprom a redirecționat fluxurile prin el către aceste țări și a eliberat capacitatea gazoductului Transbalcanic, care este de 16-18 miliarde de metri cubi pe an.

Potrivit spuselor ministrului Hristov, în prezent, acordul dintre cele șase țări, care urmează să fie semnat la Sofia, va permite Bulgariei să tranziteze din nou gaze lichefiate din surse americane și europene în Europa Centrală.

“Acest acord este de importanță europeană. Desigur, în paralel cu aceasta, ne continuăm cooperarea cu partea turcă, conform acordului pe care îl avem”, a spus el, referindu-se la documentul semnat la 3 ianuarie 2023 între Bulgargaz și Botas. Acesta asigură furnizorului bulgar de gaz acces la cele trei terminale de regazificare de gaz lichefiat din Turcia deținute de stat și la infrastructura de transport a țării.

Miercuri, la Ereglisi a ajuns primul petrolier din acord, care a fost furnizat de compania americană Cheniere printr-o licitație desfășurată la sfârșitul anului trecut, înainte de semnarea cu Botas. Cu toate acestea, a avut loc un schimb de staţii de descărcare cu compania franceză Total, care de fapt a câștigat licitația pentru livrarea în Turcia, dar va folosi dreptul de a descărca al Bulgargaz la terminalul grec Revitusa.

Șefa Bulgargaz, Deniţa Zlateva, care a fost și ea la terminalul Ereglisi, a definit ziua ca fiind „extrem de importantă, în care începem parteneriatul strategic cu Botas”, care este important pentru diversificarea aprovizionării și menținerea prețurilor competitive la gaz.

Ea a reamintit ultima cerere depusă pentru prețul gazelor, în luna mai, și prognoza pentru iunie și a menționat că de la începutul anului în această perioadă prețul gazului a scăzut cu 60 la sută.

„Cu mixul pe care l-am obţinut, cu licitația anuală pe care o avem de la sfârșitul anului trecut, pe lângă garantarea tuturor cantităților de gaze naturale într-o situație foarte incertă, în care se vorbea de lipsă de gaze naturale, noi am făcut-o și chiar la prețuri competitive. Ne așteptăm ca această tendință de reducere a prețurilor să continue și consumatorii bulgari – atât casnici, cât și industriali, să cumpere gaz la prețuri mici și competitive, ceea ce le oferă un avantaj bun”, a mai spus Zlateva.

Potrivit ministrului Rosen Hristov, accesul la terminale și la infrastructura de transport de gaze asigurate de Turcia permite „în cel mai avantajos moment să cumpărăm gaz și să livrăm în Bulgaria”, de unde poate fi pompat în depozitul de gaze de la Ciren, care se extinde în prezent.

Livrarea de la Cheniere a dezmințit „atacul politic de anul trecut”, cum că acordul cu Botas era „pentru livrare ascunsă de gaz rusesc”, a spus ministrul interimar al energiei de la Sofia. „După cum puteți vedea, gazul vine din SUA”, a spus el.

Potrivit spuselor sale, acordul dintre Bulgargaz și Botash nu oferă doar flexibilitate și eficiență legat de livrările companiei bulgare, ci „este benefic și pentru colegii turci, deoarece în acest fel își optimizează infrastructura”.

“Multe ţări au încercat să ajungă la un astfel de acord cu Turcia, dar nimeni, în afară de Bulgaria, nu a reuşit. Noi am reuşit să găsim o formulă câştigătoare, astfel încât şi partea turcă să aibă beneficii dintr-un astfel de acord. Dau un exemplu cu terminalul din Grecia, unde noi avem titlu de proprietate. Dacă sunt probleme tehnice, aprovizionările noastre sunt blocate. Numeroasele terminale pe care le are Turcia elimină prectic această problemă”, nu a omis să se laude încă o dată ministrul Hristov.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: