ANALIZĂ Ce se întâmplă dacă Rusia renunţă la acordul pentru transportul cerealelor ucrainene pe Marea Neagră?

ucraina, rusia, grau, cereale, criza alimentara, razboi, blocaj, productie, vase, nava, transport Sursa foto: STRINGER / AFP

Secretarul general al ONU, Antonio Guterres, a scris Rusiei, Ucrainei şi Turciei pentru a-şi exprima îngrijorarea cu privire la aplicarea acordului ce permite, în condiţii de siguranţă, exportul de cereale din mai multe porturi ucrainene de la Marea Neagră, a declarat vineri un purtător de cuvânt al ONU. În acelaşi timp, Kremlinul a declarat că perspectivele nu sunt “atât de bune” în ceea ce priveşte prelungirea dincolo de data de 18 mai a acordului încheiat anul trecut cu medierea Turciei şi ONU, relatează Reuters, citat de News.ro.

Acordul a ajutat la soluţionarea unei crize alimentare globale despre care oficialii ONU au declarat că a fost agravată de cel mai sângeros război din Europa de la cel de-al Doilea Război Mondial încoace.

Încheiat în iulie anul trecut, acordul a creat un coridor protejat în Marea Neagră pentru a permite reluarea exporturilor din trei porturi din Ucraina, un producător important de cereale şi seminţe oleaginoase. După invazia Rusiei în Ucraina, din februarie 2022, porturile ucrainene au fost blocate, ambele părţi plasând totodată în apă numeroase mine.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Potrivit acordului încheiat în vara anului 2022, a fost creat un coridor special securizat, iar toate navele sunt inspectate de oficiali din Rusia, Ucraina, Turcia şi ONU în apele din apropierea Turciei, la intrarea şi ieşirea din Ucraina.

RUSIA BLOCHEAZĂ INSPECŢIILE

Prelungit deja o dată în toamna anului trecut, pentru patru luni, acordul a mai fost prelungit anul acesta dar doar pentru 60 de zile, din cauza condiţiilor pe care le pune Rusia. Acordul urmează să expire la 18 mai şi în prezent există discuţii dificile pentru a-l păstra viabil. Moscova vrea să-şi maximizeze şansele de a obţine noi concesii şi derogări de la sancţiuni.

Între timp, zeci de nave aşteaptă să fie inspectate înainte de a ajunge în Ucraina. Naţiunile Unite au declarat că marţi nu au fost inspectate nave în cadrul acordului, “deoarece părţile au avut nevoie de mai mult timp pentru a ajunge la un acord privind priorităţile operaţionale”. Inspecţiile au fost reluate miercuri.

“Secretarul general a scris scrisori părţilor şi lucrăm cu sârguinţă, în strânsă colaborare cu Turcia, pentru a menţine continuarea acordului vital”, a declarat vineri purtătorul de cuvânt al ONU, Stephane Dujarric.

“Există puncte de vedere diferite cu privire la navele care urmează să fie înregistrate şi inspectate în zilele următoare”, a explicat Dujarric, adăugând că există “discuţii active” pe această temă în cadrul Centrului comun de coordonare de la Istanbul, care este format din oficiali ruşi, ucraineni, turci şi de la ONU.

Dujarric a precizat că vineri au fost inspectate două nave pentru intrare şi două pentru ieşire.

Inspecţiile de intrare deveniseră mai puţin eficiente, deoarece Rusia a început să insiste asupra unei liste aleatorii de nave care să fie alese pentru inspecţie în fiecare zi, a declarat o sursă familiarizată cu situaţia, la începutul acestei săptămâni.

Luna trecută, Rusia a fost de acord să reînnoiască acordul de export de cereale pentru cel puţin 60 de zile, jumătate din perioada prevăzută, iar Moscova a declarat că va lua în considerare o nouă prelungire doar dacă vor fi îndeplinite mai multe cerinţe legate de propriile sale exporturi.

Ministerul de Externe al Rusiei a declarat joi că “nu mai este necesar să se vorbească despre o nouă prelungire a iniţiativei de la Marea Neagră după 18 mai” dacă nu se înregistrează progrese în rezolvarea a ceea ce a numit “probleme sistemice” cu propriile sale exporturi de alimente şi îngrăşăminte.

CE A FOST EXPORTAT?

În cadrul acestui pact, a fost creat un canal de transport maritim sigur, iar Ucraina a putut exporta 27,7 milioane de tone de produse agricole, inclusiv 13,9 milioane de tone de porumb şi 7,5 milioane de tone de grâu.

Aceasta reprezintă aproximativ 60% din exporturile de porumb ale Ucrainei în actualul sezon 2022/23 şi 56% din exporturile de grâu.

Alte produse de bază expediate includ seminţe de rapiţă, ulei de floarea-soarelui, şrot de floarea-soarelui şi orz.

Principalele destinaţii au fost China (6,3 milioane de tone), Spania (4,8 milioane) şi Turcia (3 milioane).

DE CE S-AR PUTEA CA RUSIA SĂ SE RETRAGĂ DIN PACT?

Rusia a declarat că nu va exista nicio prelungire a acordului, dacă Occidentul nu elimină obstacolele din calea exportului de cereale şi îngrăşăminte ruseşti, inclusiv reconectarea Băncii Agricole Ruse (Rosselkhozbank) la sistemul de plăţi SWIFT.

Printre alte cereri se numără reluarea livrărilor de maşini agricole şi piese de schimb, ridicarea restricţiilor privind asigurările şi reasigurările, reluarea transportului de amoniac prin conducta Togliatti-Odesa şi deblocarea activelor şi a conturilor companiilor ruseşti implicate în exporturile de alimente şi îngrăşăminte.

Există însă puţine semne că Occidentul va fi de acord cu aceste cereri.

POATE CORIDORUL SĂ FUNCŢIONEZE FĂRĂ RUSIA?

Porturile ucrainene au fost blocate înainte de încheierea acordului, în iulie anul trecut, şi nu este clar dacă ar fi posibilă expedierea de cereale dacă Rusia s-ar retrage.

Ratele de asigurare, care sunt deja ridicate, ar putea creşte, iar armatorii s-ar putea dovedi reticenţi în a permite navelor lor să intre într-o zonă de război fără acordul Rusiei.

Printre riscurile pe care asigurătorii ar trebui să le ia în considerare s-ar număra prezenţa navelor marinei ruseşti în apele Mării Negre şi a minelor maritime plutitoare.

ESTE CORIDORUL NECESAR DACĂ RECOLTELE UCRAINENE SE REDUC?

Se preconizează că exporturile de cereale ale Ucrainei vor scădea în sezonul 2023/24, după ce, din cauza războiului, fermierii au plantat mai puţin porumb şi grâu.

Cu toate acestea, condiţiile climatice favorabile ar putea limita amploarea declinului.

Consiliul Internaţional al Cerealelor a prognozat că recolta de porumb a Ucrainei va scădea la 21 de milioane de tone, faţă de 27 de milioane în sezonul precedent, iar exporturile vor scădea la 15 milioane de tone, de la 20,5 milioane.

Producţia de grâu a Ucrainei este prognozată să scadă la 20,2 milioane de tone, de la 25,2 milioane în 2022/23, iar exporturile să fie de 11 milioane, faţă de 14,5 milioane în sezonul precedent.

Exportul acestor volume de cereale prin estul Uniunii Europene ar fi atât dificil din punct de vedere logistic, dar şi costisitor, în special pentru culturile cultivate în regiunile estice ale Ucrainei, care se confruntă cu un traseu lung şi dificil doar pentru a ajunge la graniţă.

POATE UCRAINA SĂ EXPORTE MAI MULTE CEREALE PRIN RUTE TERESTRE?

De la începutul conflictului, Ucraina a exportat volume substanţiale de cereale prin ţările din estul UE, în special prin Ungaria, Polonia şi România.

Cu toate acestea, au existat multe provocări logistice, inclusiv ecartamente diferite ale căilor ferate. Reţeaua feroviară ucraineană este în ecartament de 1.520 mm, la fel ca în cazul altor ţări post-sovietice. Ţările din Uniunea Europeană de Est folosesc ecartament de 1.435 mm, ceea ce face imposibilă circulaţia trenurilor de la o reţea la alta fără întrerupere.

O altă problemă este faptul că fluxul de cereale ucrainene prin estul UE provoacă deja agitaţie în rândul fermierilor din regiune, care spun că acestea au subcotat livrările locale şi au fost cumpărate de fabrici, lăsându-i fără o piaţă de desfacere pentru propriile recolte.

Săptămâna trecută, Polonia a blocat temporar importurile de cereale ucrainene pentru a atenua impactul asupra preţurilor, deşi a declarat că acestea vor putea în continuare să tranziteze ţara. Fermierii români au blocat, la rândul lor, traficul şi controalele de frontieră cu tractoare şi camioane, după ce anterior astfel de acţiuni fuseseră întreprinse şi de colegii bulgari.

Fermierii ucraineni au respins afirmaţiile potrivit cărora exporturile lor reduc profitabilitatea în alte părţi. Cu toate acestea, disensiunile s-ar putea intensifica dacă Ucraina va trebui să exporte un volum semnificativ mai mare prin Europa de Est.

A ATENUAT CORIDORUL CRIZA ALIMENTARĂ?

Livrările reduse din partea principalului exportator de cereale, Ucraina, au jucat un rol în criza mondială a preţurilor la alimente.

Printre alţi factori se numără fenomenele climatice extreme şi consecinţele pandemiei COVID-19.

În cazul în care coridorul ar fi închis, acest lucru ar duce la o creştere bruscă a preţurilor globale ale cerealelor, în condiţiile în care multe ţări se confruntă deja cu o creştere abruptă a costului importurilor de alimente şi combustibil.

Programul Alimentar Mondial al Naţiunilor Unite a declarat luna aceasta că insecuritatea alimentară rămâne la niveluri fără precedent.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: