România, anii ’80. Una dintre cele mai grele perioade din istoria recentă a țării. Regimul Ceaușescu vrea să lichideze datoria externă, iar populația e nevoită să strângă și mai tare cureaua. Sunt ani cenușii, la propriu și la figurat, cu rații la alimente, curent și căldură.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Aproape de granița de vest a țării, în Timișoara, un student la Electronică și Telecomunicații termină studiile în anul 1987. Diploma de inginer îi asigură un viitor într-o garantat într-o fabrică sau o uzină de stat.
Numai că proaspătul absolvent avea alte însă planuri. „Îmi doream să emigrez, pe cât posibil, în SUA sau în Regatul Unit, dar uite că m-am luat cu ceva treabă aici, în Europa și am mai amânat puțin”, mărturisește, pentru Economedia, Claudiu Suma.
Nu avea să știe că viitorul avea să îi ofere altceva: o cariera de succes în antreprenoriat și două companii care îi vor aduce venituri de peste 8 milioane de euro pe an.
Primii pași în capitalism
După Revoluție, Claudiu Suma a renunțat la planurile de a emigra. Noi orizonturi, pline de oportunități, se deschideau chiar aici, în țara lui.
La începutul anilor ’90, s-a angajat la „AEM Timișoara”, o fabrică de contoare electrice din orașul de pe Bega. Fabrica bănățeană era renumită încă din perioada regimului comunist pentru producția de aparate tehnice de măsură, care aveau căutare și la export.
Prima inițiativă, pe cont propriu, a apărut câțiva ani mai târziu, când asemeni altor întreprinderi de stat, în anii tranziției, fabrica la care lucra începuse să își piardă din importanță, iar activitatea să fie restrânsă.
În anul 1994, Claudiu Suma a înființat compania „SafeFleet”, cu sediul în orașul de pe Bega.
Antreprenorul își amintește: „La mijlocul anilor ’90 s-a ivit oportunitatea de a realiza sisteme SCADA pentru termoficare în România. Inovația și adopția timpurie a noutăților au fost dintodeauna caracteristica afacerilor noastre”.

Echipamente pentru monitorizarea flotelor prin GPS
Afacerea a luat amploare rapid. În anii 2000, compania a început să ofere servicii noi, de monitorizare a flotelor de mașini prin GPS.
Erau ani în care în România, Internetul încă era o raritate, iar GPS-ul era folosit mai ales de Armată și în activități de cercetare și mai puțin de companiile private.
Antreprenorul a explicat: „Asta a cerut piața și era în concordanță cu expertiza noastră. În plus, părea o platformă de viitor, scalabilă. Entuziasmul era mare, nu erau probleme de personal. Principala problemă era că piața nu avea încredere în soluții locale. Lumea dorea ceva din occident”.
Cu toate acestea, Claudiu Suma nu s-a dat bătut. Prin inovație a reușit să câștige cotă de piață cu ajutorul unor servicii noi.
Compania lui a pus la dispoziția clienților o gamă largă de dispozitive, pentru patronii care voiau să monitorizeze vehiculelor prin GPS, să supravegheze comportamentul șoferilor sau să obțină un management mai eficient al flotei și al consumului de carburant.
Compania timișoareană s-a extins rapid cu un nou sediu și un service în București. Iar „SafeFleet” avea să devină unul dintre cei mai mari jucători din sud-estul Europei, pe acest segment de piață.
Peste 9.000 de clienți au ajuns să folosească peste 70.000 de dispozitive furnizate de „SafeFleet”
Soluții și pentru încărcarea mașinilor electrice
După ce „SafeFleet” a devenit o certitudine, antreprenorul a mai luat o decizie curajoasă. Când mașinile electrice erau o raritate în România, Claudiu Suma a văzut potențialul unei noi afaceri.
În anul 2018, tot la Timișoara, a înființat „LEKTRI.CO”, firmă specializată în furnizarea de stații de încărcare pentru mașinile electrice, atât pentru uz casnic, cât și pentru companii.

Mutarea avea să se dovedească una câștigătoare.
În România, numărul vehiculelor electrice a crescut constant în ultimii ani și a depășit recent, peste 50.000, conform unor statistici. Mai mult decât atât, autoritățile europene au anunțat că vor interzice vânzarea de mașini noi, cu motoare diesel și pe benzină din 2035, deși ulterior au revenit asupra deciziei.
Claudiu Suma a declarat: „Credeam și mai cred încă în tranziția energetică. Deși văd acum că Uniunea Europeană are reticențe privind viteza cu care să se angajeze. O mare problemă este că totul se face în China. Oare ce va rămâne să facem noi aici, în Europa, la ce mai putem fi încă competivi?”.
În tot acest context marcat de incertitudine, „LEKTRI.CO” și-a diversificat gama de produse și oferă acum și sisteme de stocare a energiei.
Modificările fiscale, prea dese, se dovedesc a fi o altă frână în dezvoltarea afacerilor. Numai între anii 2015 și 2023, Codul Fiscal a suferit peste 500 de modificări, potrivit unor studii.
„Este o situație extrem de volatilă și descurajantă în același timp”, a subliniat antreprenorul.
Planuri ambițioase
Într-un context macroeconomic dificil, antreprenorul și-a făcut calcule în ceea ce privește forța de muncă, dar și unele proiecte noi.
Claudiu Suma a precizat: „Am crescut constant de-a lungul timpului, poate cu 2-5% pe an. Acum suntem în faza în care încercăm să menținem constant numărul. Facem un pivot către platforme noi”.
În ceea ce privește strategia pentru extinderea celor două companii, omul de afaceri mizează pe o creștere susținută și în anii următori.
Antreprenorul a explicat: „Dorim ca în 2025 să atingem 100.000 de vehicule monitorizate, să finalizăm integrarea cu LEKTRI.CO și să participăm la TollRo. Ce pot să vă spun este că vom vinde 4.000 de stații și zeci de siteme Battery Energy Storage Systems, dotate cu un sistem propriu de Energy Management, în 2026. Platforma va fi tot mai integrată cu furnizorii inovativi de energie din Franța, Italia și România. Avem desigur și câteva planuri care nu pot fi încă dezvăluite”.
Claudiu Suma mizează anul acesta pe încasări totale ale cele două afaceri ale sale, „SafeFleet” și „LEKTRI.CO” de peste 8 milioane de euro, mai mari decât cele obținute anul trecut.

Sursa foto: Arhivă personală