Comisia Europeană și-a relaxat planul ambițios de a interzice vânzarea mașinilor pe benzină și motorină până în 2035, cu scopul de a exista mai multă flexibilitate pentru producătorii auto, potrivit TechCrunch.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În loc să impună ca 100% dintre mașinile noi să fie vehicule cu emisii zero până la acea dată, planul revizuit ar permite ca 10% din vânzările de mașini noi să fie hibride sau alte tipuri de vehicule, atât timp cât producătorii cumpără credite de carbon pentru a compensa emisiile. Această schimbare face parte dintr-un „Pachet Auto” mai amplu, conceput pentru a ajuta industria auto europeană să devină atât curată, cât și competitivă.
Dacă Parlamentul European aprobă această schimbare, ea ar satisface probabil constructorii auto europeni tradiționali, care cer de mai mult timp mai mult timp pentru a depăși etapa vehiculelor hibride. Aceste companii se luptă să concureze cu Tesla și cu valul de vehicule electrice (EV) accesibile care vin din China. Însă modificarea politicii a creat diviziuni în rândul startup-urilor EV și al investitorilor acestora.
„China domină deja producția de vehicule electrice. Dacă Europa nu concurează cu semnale politice clare și ambițioase, va pierde conducerea într-o altă industrie importantă la nivel global și toate beneficiile economice care vin la pachet cu aceasta”, a sppus Craig Douglas, partener la World Fund, un fond european de capital de risc axat pe climă.
Douglas s-a numărat printre semnatarii scrisorii deschise „Take Charge Europe”, adresată președintei Comisiei Europene Ursula von der Leyen, și publicată în septembrie. Directori de rang înalt din companii precum Cabify, EDF, Einride, Iberdrola, precum și numeroase startup-uri din domeniul EV au semnat scrisoarea, îndemnând Comisia să „rămână fermă” în privința obiectivului inițial de emisii zero pentru 2035.
Apelul lor nu a fost suficient pentru a contracara presiunea din partea industriei auto tradiționale, care reprezintă 6,1% din totalul locurilor de muncă din Uniunea Europeană. Însă presiunea continuă a declanșat o dezbatere în cadrul comunității de startup-uri și dincolo de aceasta cu privire la cea mai bună cale pentru Europa, dacă aceasta dorește să rămână competitivă în timpul tranziției energetice.
Chiar și în cadrul industriei auto, opiniile diferă. Într-o declarație pentru presa suedeză, un purtător de cuvânt al Volvo a avertizat că „renunțarea la angajamentele pe termen lung în favoarea câștigurilor pe termen scurt riscă să submineze competitivitatea Europei pentru mulți ani de acum înainte”.
Spre deosebire de Mercedes-Benz și alți producători, constructorul auto suedez nu avea nicio îngrijorare cu privire la respectarea interdicției din 2035. În loc de amânarea termenului-limită, Volvo ar fi preferat să vadă investiții sporite în extinderea infrastructurii de încărcare, un aspect despre care criticii se tem că noua politică l-ar putea descuraja, de fapt.
Issam Tidjani, CEO al Cariqa, un startup din Berlin care operează o platformă de piață pentru încărcarea vehiculelor electrice, a exprimat aceleași îngrijorări. El a avertizat că slăbirea mandatului privind emisiile zero pentru 2035 ar putea dăuna progresului electrificării în ansamblu.
„Istoria arată că acest tip de flexibilitate nu a funcționat niciodată bine”, a spus Tidjani, care a semnat, de asemenea, scrisoarea Take Charge Europe în această toamnă.
Pentru a fi corecți, Comisia nu a ignorat complet problemele legate de infrastructură și lanțurile de aprovizionare. Ca parte a Pachetului Auto, aceasta a introdus „Battery Booster”, o strategie care ar investi 1,8 miliarde de euro în dezvoltarea unui lanț de aprovizionare pentru baterii realizate integral în Europa. Scopul este consolidarea producției locale și asigurarea securității aprovizionării.
Planul a primit reacții pozitive din partea Verkor, un startup francez care produce celule de baterii litiu-ion pentru vehicule electrice. Compania, care speră să reușească acolo unde producătorul suedez de baterii Northvolt a întâmpinat dificultăți, a deschis săptămâna aceasta prima sa fabrică de baterii la scară mare în nordul Franței. Verkor a numit inițiativa Booster „un pas necesar pentru extinderea industriei europene de baterii”.

Sursa: Dreamstime