Interesul pentru durabilitate și pentru o circulație mai ecologică a autovehiculelor în Europa Centrală și de Est este în creștere rapidă, arată o amplă analiză Emerging Europe. Potrivit lui Jens Hörning de la compania de consultanță PwC, unul dintre factorii care determină acest lucru este statutul regiunii de centru de producție auto, care sugerează că o piață secundară mai dezvoltată ar putea „democratiza” proprietatea asupra vehiculelor electrice cu baterii (BEV – Battery Electric Vehicles) în regiune.
Popularitatea vehiculelor electrice a crescut foarte mult în ultima vreme. Vânzările în Uniunea Europeană au crescut cu 71% în mai 2023, iar înmatriculările de mașini noi au crescut pentru a zecea lună consecutiv, cu 18,5%.
Pentru Jens Hörning, Partener, Lider al industriei auto din CEE la PwC, această trecere la e-mobilitate este o tendință globală determinată de cererile consumatorilor, de reglementările și politicile guvernamentale, precum și în răspunsul producătorilor auto la acestea.
„În ultimii ani, la nivel global, s-a pus clar accentul pe transformarea industriei auto, iar o mare parte din discuții se concentrează pe e-mobilitate, în special pe e-mobilitatea bazată pe baterii”, spune el pentru Emerging Europe.
Autoturismele cu baterii reprezintă, în mod evident, un rol important în această transformare, iar Europa este acum principala piață globală în ceea ce privește „eReadiness” (pregătire pentru adoptarea electricului), pe baza datelor PwC privind perspectivele de încărcare.
„Cu toate acestea, trebuie să existe, de asemenea, o discuție mai largă”, spune Hörning. „E-mobilitatea în sine nu va transforma industria auto. Este vorba, de asemenea, despre o schimbare în ceea ce privește cererile de mobilitate și inovațiile aferente. Acest lucru include, în mod evident, vehiculele electrice, dar și elemente precum conectivitatea, infrastructura de încărcare, conducerea autonomă, transportul public, modelele de partajare și multe altele.”
Un motor important al trecerii la vehiculele electrice este, în opinia lui Hörning, Green Deal-ul european.
„Acesta angajează toate țările UE să reducă emisiile de CO2 cu cel puțin 55 % până în 2030 și să atingă neutralitatea climatică până în 2050. Pachetul “Fit for 55” mărește obiectivele privind emisiile de CO2 la 100% până în 2035 pentru toate mașinile și camionetele noi. Pentru a se apropia de aceste obiective, producătorii de automobile investesc masiv în tehnologii axate pe climă.”
Rolul Europei Centrale
Pentru prima dată, o țară din Europa Centrală și de Est, Polonia, a fost inclusă în noua ediție a studiului PwC eReadiness, care urmează să fie publicat în septembrie 2023. Hörning spune că includerea Poloniei este semnificativă, nu doar pentru aceasta, ci și pentru alte țări din regiune.
„Deși doar Polonia este inclusă în viitorul raport, concluziile preliminare indică tendințe care sunt, în mare măsură, reprezentative pentru ceea ce se întâmplă din punct de vedere economic în Republica Cehă, România, Ungaria și Slovacia”, spune el.
„Este important de remarcat că, dacă ne uităm la “C” din ECE, țările pe care tocmai le-am menționat sunt extrem de importante în ceea ce privește producția de automobile. Există proiecții de creștere uriașe în ceea ce privește producția și, în cele din urmă, vânzările. Perspectivele PwC privind piața de încărcare a vehiculelor electrice, de exemplu, prevăd că, până în 2035, BEV-urile vor avea o cotă de piață de 90% din înmatriculările de mașini noi în Europa”.
„Cercetarea PwC în domeniul auto prevede, de asemenea, că până în 2030, vânzările de BEV-uri vor constitui 46% din piață în Polonia, Republica Cehă, Ungaria, România și Slovacia. Deși acest lucru reprezintă un salt uriaș față de cele două procente din piață înregistrate în 2022 și este mai mic decât proiecțiile la nivel european, în aceste țări există în mod clar o transformare deja în curs de desfășurare în sectorul auto.”
Provocări legate de infrastructură
Se preconizează că vânzările de vehicule electrice cu baterii vor crește în Europa Centrală și de Est, în ciuda provocărilor legate de infrastructură. Hörning spune că există deja multe inițiative în curs de desfășurare în întreaga regiune, menite să abordeze problema acoperirii reduse a stațiilor de încărcare. În Republica Cehă, de exemplu, Škoda Auto a semnat recent un memorandum de cooperare cu Orlen Unipetrol pentru a dezvolta infrastructura de încărcare rapidă pentru vehiculele electrice în întreaga țară.
„Statutul regiunii ca centru de producție va fi un factor cheie pentru îmbunătățirea capacității de încărcare”, spune Hörning.
„Există multe exemple de investiții în infrastructura de producție, cum ar fi stațiile de încărcare rapidă pentru automobilele electrice, și în fabricarea BEV-urilor în sine. Două exemple recente din Slovacia sunt investițiile americane în stații de încărcare a mașinilor electrice și investiția Volvo într-o nouă uzină de producție 100% neutră din punct de vedere climatic și destinată exclusiv mașinilor electrice în Košice”.
„Acestea fiind spuse, rămân câteva provocări uriașe pentru a aduce rețeaua de încărcare la viteză maximă în ECE. În timp ce rețeaua se extinde, există posibilități pentru o muncă mai coordonată din partea guvernului la diferite niveluri, a industriilor producătoare, a sectorului energetic și a altor părți interesate pentru a eficientiza activitatea în acest domeniu.”
Electrificarea flotelor de camioane
În ceea ce privește electrificarea sectorului vehiculelor grele din ECE, există, de asemenea, provocări, dar Hörning consideră că progresele mari înregistrate în cazul autovehiculelor electrice ușoare sunt, într-un fel, instructive pentru sectorul vehiculelor grele.
„Într-o oarecare măsură, pare o chestiune de timp până când sectorul vehiculelor grele (HDV) va ajunge din urmă”, sugerează el.
„Cu toate acestea, nu este o sarcină ușoară să electrifici flota de camioane. Prima provocare este reprezentată de amploarea sectorului. De exemplu, 20% din întreaga flotă HDV din Europa este poloneză, până la 30% din toate mărfurile de masă din Europa sunt transportate de operatori polonezi. CEE este, de asemenea, un centru logistic foarte important, ceea ce are implicații evidente asupra emisiilor. Electrificarea înseamnă creșterea capacității rețelei, care în prezent este oarecum inflexibilă și suprasolicitată, în întreaga ECE”.
„În multe privințe, principala provocare este obținerea de soluții tehnologice pentru sectorul logistic. În mare măsură, transportul public arată calea acestor sectoare, în ultimii ani fiind făcute progrese uriașe în ceea ce privește combaterea emisiilor în regiune. În Polonia, de exemplu, numărul de autobuze electrice a depășit un prag important în 2022, depășind pentru prima dată numărul vehiculelor diesel, iar această transformare va continua”.
Reducerea costurilor
Costul de achiziție, autonomia limitată și timpul de reîncărcare sunt, de obicei, identificate ca fiind principalele trei obstacole în calea achiziționării unui vehicul electric cu baterie. Hörning recunoaște că costurile inițiale reprezintă o problemă importantă pentru noile modele de mașini electrice.
„Cercetările PwC arată că modelele de vehicule cu motor cu ardere internă (ICE) de aceeași marcă sunt, de obicei, cu 11-29% mai scumpe în Germania decât în Polonia. Dimpotrivă, modelele BEV din Germania sunt de obicei mai ieftine sau cel puțin la egalitate cu prețurile din Polonia”, spune el.
„Subvențiile guvernamentale au, de asemenea, un impact esențial în reducerea prețurilor, iar toate țările UE au un anumit tip de program de subvenții. În contextul ECE, subvenția de 10.000 de euro acordată de guvernul român noilor cumpărători a avut un impact direct asupra vânzărilor de mașini electrice, care au crescut cu 50% în 2022 față de anul precedent”.
„BEV-urile și mașinile hibride au reprezentat mai mult de 20% din mașinile noi vândute înRomânia în prima lună a anului 2023. Acest lucru arată clar efectul pe care îl pot avea subvențiile asupra creșterii numărului de proprietari de BEV-uri. În afară de România, Polonia, Republica Cehă, Ungaria și Slovacia au, de asemenea, diverse stimulente semnificative pentru achiziționarea de VE și scutiri de taxe, precum și programe de investiții în infrastructura de încărcare și în transportul durabil.”
În general, sugerează Hörning, părțile interesate din industria auto și cea energetică trebuie să colaboreze pentru a continua progresele înregistrate în ceea ce privește îmbunătățirea rețelei de încărcare.
„Cercetările PwC ne arată că încărcarea privată „lentă” de la o bază instalată este cea mai proeminentă, deoarece consumatorii preferă să încarce acasă/la locul de muncă, unde autovehiculul lor stă mai mult timp nemișcat. Cu toate acestea, încărcarea publică “rapidă” va deveni tot mai importantă – importantă pentru extinderea atractivității și pentru extinderea segmentului demografic al posesorilor de BEV – și pentru reducerea ”anxietății de autonomie” a utilizatorilor”.
Dezvoltarea unei piețe secundare
Având în vedere creșterea emisiilor în ECE și îmbătrânirea automobilelor în comparație cu Europa de Vest, provocări cheie pentru această regiune, Hörning sugerează dezvoltarea unei piețe secundare pentru a aborda aceste probleme.
„De mult timp, există un model în care mașinile uzate au ajuns în ECE din Europa de Vest. Deși există un interes tot mai mare pentru mașinile electrice în regiunea ECE, știm, din cercetările recente ale PwC, că costul inițial este o barieră cheie în calea proprietății”, spune el.
„Mașinile electrice sunt în continuă dezvoltare în ceea ce privește calitatea și tehnologia mai avansată, aducând pe piață modele mai bune. În piețele care au adoptat primele BEV-uri, cum ar fi Norvegia, analiza arată o creștere clară a activităților de vânzare a mașinilor de ocazie. Există, de asemenea, dovezi care arată că proprietarii de mașini de pe această piață trec de obicei la un BEV mai devreme decât ar fi cumpărat în mod normal o mașină nouă. Prin urmare, dezvoltarea unei piețe secundare poate contribui la găsirea unei modalități atât de a trece peste surplusul din țările occidentale, cât și de a înlocui mașinile diesel îmbătrânite, în special cu modele electrice. Există o oportunitate pentru piața secundară de a democratiza proprietatea BEV.”
Aproximativ 55% dintre clienții chestionați recent în Europa de Vest și-au exprimat interesul de a cumpăra un BEV în următorul an. În prezent, cifrele pentru Europa Centrală și de Est sunt puține, “dar includerea Poloniei în următorul sondaj eReadiness ar trebui să ne ofere câteva cifre orientative”, spune Hörning.
„Iar piața poloneză este destul de asemănătoare în ceea ce privește cererea și economia cu alte țări apropiate din regiune. În ceea ce privește interesul, în ECE există multe dovezi că interesul pentru sustenabilitate și pentru o motorizare mai ecologică a crescut. Unul dintre factorii acestui fapt este statutul regiunii de centru de producție auto.”
Producătorii de echipamente originale (OEM) și producția de automobile, inclusiv lanțurile de aprovizionare, reprezintă o coloană vertebrală importantă a economiilor poloneză, cehă, maghiară, română și slovacă.
„Această regiune are o reputație de excelență, demonstrată de amplasarea de către Ford a unei fabrici de automobile complet electrice, care urmează să se deschidă anul viitor, la Craiova, în România, și de anunțul făcut de Volkswagen Slovacia, conform căruia viitorul SUV complet electric Porsche Cayenne va fi fabricat integral la uzina din Bratislava, precum și de noua uzină complet electrică a Volvo din Košice, menționată mai sus. Ideea este că statutul regiunii de centru auto contribuie la creșterea gradului de conștientizare și a interesului pentru e-mobilitate”, spune Hörning.
„De asemenea, este important faptul că BEV-urile au făcut progrese uriașe în ceea ce privește calitatea. Cu doar câțiva ani în urmă, era poate o alegere între un Tesla și un alt model care ar fi putut să nu fie considerat atât de atractiv. Acest lucru se schimbă, modelele atractive, performanțele mai ridicate, mai multe opțiuni, prețurile mai mici și o piață secundară care se maturizează, toate acestea stârnind interesul”.