Guvernul a aprobat azi o ordonanță de urgență pentru modificarea şi completarea Legii concurenței nr. 21/1996, precum şi a altor acte normative. Conform noilor reglementări, Consiliul Concurenței “efectuează investigațiile cu privire la posibila încălcare, pe teritoriul României, a art. 5 – 7 din Regulamentul privind piețele digitale.
Actul normativ transpune în legislația națională Directiva (UE) 1/2019 privind oferirea de mijloace autorităților de concurență din statele membre astfel încât să fie mai eficace în aplicarea legii și privind garantarea funcționării corespunzătoare a pieței interne.
Transpunerea în legislația internă a Directivei va fi asigurată prin modificarea și completarea corespunzătoare a Legii concurenței nr.21/1996, act normativ care conține deja prevederi privind constituirea, atribuțiile și competențele conferite autorității administrative autonome naționale în domeniul concurenței, respectiv Consiliul Concurenței, precum și procedura privind aplicarea atât a art. 101 şi 102 din TFUE, cât şi a dreptului intern care asigură aplicarea la nivel naţional a acestor prevederi.
Transpunerea în legislația națională a prevederilor prezentei directive a fost deja realizată parţial printr-o serie de acte normative, care au fost notificate Comisiei Europene.
Conform noilor reglementări, Consiliul Concurenței “efectuează investigațiile cu privire la posibila încălcare, pe teritoriul României, a art. 5 – 7 din Regulamentul privind piețele digitale, respectiv raportează Comisiei Europene constatările în urma investigației în cauză, pentru a sprijini Comisia Europeană în rolul său de autoritate
unică abilitată să asigure respectarea prezentului regulament”, potrivit OUG
Conform Consiliului European, regulamentul privind piețele digitale se axează pe asigurarea unor condiții de concurență echitabile pentru toate întreprinderile digitale, indiferent de mărimea lor.
Regulamentul privind piețele digitale stabilește norme clare pentru platforme mari, „controlorii de acces”, care furnizează așa-numitele „servicii de platformă esențiale”, pentru a se asigura că aceștia nu abuzează de poziția lor, de exemplu, prin favorizarea propriilor produse sau prin împiedicarea utilizatorilor să instaleze aplicații externe.
Consiliul a adoptat Regulamentul privind piețele digitale la 18 iulie 2022 și acesta a intrat în vigoare la 2 mai 2023.
Ce platforme sunt considerate controlori de acces?
Pentru a fi considerată controlor de acces, o platformă digitală trebuie:
- fie să fi avut o cifră de afaceri anuală în Uniunea Europeană de cel puțin 7,5 miliarde EUR în ultimii trei ani, fie să aibă o valoare de piață de cel puțin 75 miliarde EUR
- să aibă cel puțin 45 de milioane de utilizatori finali lunar
- să aibă cel puțin 10 000 de utilizatori comerciali stabiliți în UE
- să controleze unul sau mai multe servicii de platformă esențiale în cel puțin trei state membre
Datorită dimensiunii lor, controlorii de acces beneficiază de avantaje semnificative față de concurenții mai mici și au o poziție dominantă pe piața digitală.
Dintre cele 10 000 de platforme digitale care există în UE, doar câteva se califică drept controlori de acces în temeiul Regulamentului privind piețele digitale, iar majoritatea acestora au sediul în SUA.
Care sunt noile norme pentru controlorii de acces?
Controlorii de acces nu vor putea:
- să își clasifice propriile produse sau servicii într-o poziție mai bună decât cele ale altor întreprinderi
- să împiedice dezvoltatorii să utilizeze platforme de plată ale terților pentru vânzarea de aplicații
- să prelucreze datele cu caracter personal ale utilizatorilor în scopul publicității direcționate, cu excepția cazului în care se obține consimțământul acestora
- să stabilească condiții inechitabile pentru utilizatorii comerciali
- să preinstaleze anumite aplicații software sau să împiedice utilizatorii să le dezinstaleze cu ușurință
- să restricționeze utilizatorii comerciali ai platformelor
Controlorii de acces vor trebui:
- să ofere o gamă mai largă de opțiuni, cum ar fi alegerea unui anumit software pe sistemul de operare al unui utilizator
- să se asigure că dezabonarea de la serviciile de platformă esențiale este la fel de ușoară ca și abonarea
- să furnizeze informații cu privire la numărul de utilizatori care le vizitează platformele pentru a stabili dacă platforma poate fi identificată drept controlor de acces
- să ofere utilizatorilor comerciali acces la datele lor privind performanța de marketing sau de publicitate pe platformă
- să informeze Comisia Europeană cu privire la achizițiile și fuziunile pe care le realizează
- să se asigure că funcționalitățile de bază ale serviciilor de mesagerie instantanee sunt interoperabile, adică permit utilizatorilor să facă schimb de mesaje și/sau să trimită mesaje vocale sau fișiere