Unii dintre pasagerii indieni blocați în Marne pe aeroportul Vatry au plecat luni, 25 decembrie, spre Fujairah, în Emiratele Arabe Unite. La bord se aflau 276 de pasageri din cei 303 blocați în Franța, scrie France Tv Info, potrivit Rador Radio România.
Zborul lor, inițial din Fujairah și cu destinația Managua, în Nicaragua, a oprit pentru o escală tehnică în Franța, joi, 21 decembrie. Instanțele au reținut apoi aeronava la sol sub suspiciunea de trafic ilegal de persoane. Compania românească Legend Airlines a operat ruta. O companie aflată în vizorul justitiei și despre care s-a aflat că organiza regulat zboruri Emiratele Arabe Unite / Franța / Nicaragua.
Cel puțin 8 zboruri în decembrie
Legend Airlines a operat cel puțin opt zboruri între Emirate și Nicaragua, via Franța, doar în luna decembrie. Avioanele – două Airbus A340-300 cu o capacitate de aproximativ 300 de pasageri – decolează din Fujairah, au ca destinație Managua cu escală la Vatry, uneori la Paris – Charles de Gaulle. Pe 21 decembrie, potrivit site-ului Flightradar24.com, un alt zbor al companiei se afla în tranzit pe aeroportul Charles de Gaulle în sens invers: Nicaragua – Emiratele Arabe Unite. Dacă ne întoarcem mai departe în timp, aceeași companie a operat și două zboruri similare în mijlocul verii: plecare din Emirate, escală la Vatry și aterizare de această dată în El Salvador, America Centrală.
Dar Legend Airlines nu este o companie aeriană comercială clasică, deoarece își închiriază serviciile companiilor. A fost fondată în 2020 în România și este certificată de Autoritatea Aviației Civile Române.
Doi acționari afgani
Din martie 2022, adevărații proprietari au devenit afgani – doi oameni de afaceri legați de principala companie aeriană privată din Afganistan, Kam Air, căreia îi este interzis să opereze în Europa, deoarece nu îndeplinește standardele de supraveghere de reglementare.
Potrivit informațiilor transmise de Registrul Comerțului român lui Gabriel Bobon, fondatorul site-ului Boardingpass.ro, Yuresh Ramin este acționarul majoritar, cu peste 50% din acțiuni. Este cetățean olandez. Timor Shahab Shah, acționar cu 45%, este cetățean turc.
După această preluare, compania a început să achiziționeze avioane Airbus A340-300, dintre care unele „operate anterior de Belgium Airlines”, după cum precizează Gabriel Bobon. Prin urmare, compania are cel puțin două în flota sa. Tot conform fondatorului site-ului Boardingpass.ro, „alte avioane Airbus A340 sunt în curs de achiziție”. Sursa precizează că niciunul dintre aceste avioane înmatriculate în România nu se află în această țară în afara perioadei de zbor. Acestea sunt staționate în principal în Iordania și Turcia.
Zboruri charter și închirieri
În mod surprinzător, site-ul oficial Legend Airlines prezintă articole de presă care se arată sceptice față de activitatea companiei. Găsim, de exemplu, următorul citat, preluat dintr-o publicație a site-ului brazilian Aeroin din august 2022: „Start-up-ul rămâne tăcut cu privire la planul său de afaceri și a indicat doar că intenționează să opereze „zboruri directe pe distanțe lungi din România”, fără a preciza nicio destinație sau dacă zborurile sunt regulate”.
Se pare că acestea sunt în principal zboruri charter (unice) care sunt închiriate de companie, precum și închirieri către alte companii. Așa că în iunie anul trecut, compania indiană low-cost Spicejet a închiriat două avioane pentru rute între India și Mecca pentru a transporta pelerinii musulmani. Gabriel Bobon subliniază, de asemenea, că societatea fiind privată nu are obligația de a-și face publice afacerile și contractele și nici de a preciza natura zborurilor efectuate (afaceri, turism, marfă etc.)
În ceea ce privește legăturile dintre Fujairah și Managua, Gabriel Bobon precizează că Legend Airlines nu este singura companie care le operează. Potrivit acestuia, ar face și compania aeriană germană USC (Universal Sky Carrier).