Novo Nordisk este o companie farmaceutică daneză promițătoare, care nu și-a dezamăgit deloc investitorii: a ajuns, în prima sesiune de după Crăciun, în data de 26 decembrie, la o capitalizare de 420,4 miliarde de euro (doar acțiunile clasă B totalizează 317,6 miliarde de euro). Această valoare depășește PIB-ul Danemarcei. Ascensiunea masivă din ultimii ani (creștere de 419,9%, față de 92,7% pentru S&P500,în ultimii 5 ani) a plasat-o pe locul 16 în topul celor mai mari companii din lume.
Mai mult, de la 1 ianuarie până în data de 26 decembrie, acțiunile Novo au câștigat 47,6%, spune Claudiu Cazacu, consultant de strategie în cadrul XTB România. Competitorul său american, Eli Lilly, a avansat în aceeași perioadă cu 56,4% atingând o capitalizare de 541,9 miliarde de dolari.
„Vârfurile de lance ale celor două companii aparțin unei clase noi de tratamente împotriva diabetului și obezității, sub denumirile comerciale Ozempic și Mounjaro. Pe lângă eficiența în tratarea afecțiunilor inițiale, cercetările ulterioare au oferit mai multe vești bune, rar întâlnite în industrie. În diferite faze de studii clinice realizate de Novo, au fost descoperite posibile efecte favorabile și asupra sănătății inimii sau a rinichilor. Rezultatele sunt impresionante, având în vedere
Medicamentul care reglează apetitul poate transforma numeroase industrii
Prin inhibiția unui hormon care reglează apetitul, beneficiile unui stil de viață mai sănătos ar putea avea efecte diferite în domenii variate, însă mecanism
Și asta nu este tot: Novo și Lilly au în derulare 15 studii clinice, care includ și cercetări privind efectele asupra bolilor de rinichi, asupra apneei sau chiar asupra steatohepatitei nonalcoolice. În cazul unor reușite, alte companii ar putea redirecționa venituri consistente către Novo și Lilly.
Industria farmaceutică – și nu numai – acordă o mare atenție descoperirilor. De exemplu, inovațiile din acest segment ar putea transforma industria fast-food, punctează Claudiu Cazacu. Utilizarea la scară largă a noilor tratamente va limita pofta consumatorilor
„Deși companii precum Nestlé sau Pepsico au negat că s-ar afla în pericolul înregistra pierderi semnificative, de fapt, acestea chiar ar putea avea de suferit, în urma plajei tot mai mari de efecte produse de tratamentele care modifică
McDonald’s a revenit puternic, trecând de la -6,9% randament de la începutul anului (la câteva zile după avertismentul Walmart) la o creștere de 10,8% anul acesta, pe 26 decembrie. Evoluția vine după ce, în 2023, 1,7% din populația SUA a primit o rețetă pentru un medicament din categoria Wegovy. Potrivit estimării Morgan Stanley, în anul 2035, produsul ar urma să fie folosit de 7% din populație.
Chiar și industria tutunului ar putea resimți efectele acestor medicamente revoluționare. De exemplu, Altria, fostul Philip Morris, a scăzut cu 11,4% anul acesta. În paralel, și piața asigurărilor medicale și a serviciilor de sănătate ar putea cunoaște, la rândul ei, transformări: costuri mai reduse de asigurare ar putea crește profitabilitatea unor companii precum Aetna sau CVS. Concret, s-ar putea produce o reducere a nevoii de servicii medicale – totuși, este dificilă o estimare pe termen lung, fiind necesară în acest sens prognoza evoluției în privința altor afecțiuni. Surprinzător sau nu, liniile aeriene ar fi printre câștigătorii noilor descoperiri: numai United Airlines ar avea de câștigat 80 de milioane de dolari anual dacă pasagerii ar slăbi, în medie, cu 5 kilograme (potrivit estimării Jefferies).
Succesul Novo Nordisk crește economia unei țări întregi
Deși costul lunar pentru Wegovy și concurentul său depășește 1.000 de dolari pentru pacienții neasigurați, cererea a fost atât de mare încât a creat dificultăți în privința ofertei. Acest lucru arată faptul că piața are potențial de creștere, fiind estimată de JPMorgan la 100 de miliarde de dolari în 2030. Dimensiunea succesului Novo Nordisk produce efecte la nivel macro. Economia Danemarcei a crescut peste așteptări în primele 3 trimestre din 2023, iar estimările pentru întreg anul sunt influențate de exporturile din industria farmaceutică și de piața muncii puternică. Chiar dacă alte segmente industriale „scârțâie”, standardul de viață al danezilor este susținut de succesul comercial al Novo, spune consultantul de strategie Claudiu Cazacu.
Totuși, investitorii Novo Nordisk se pot întreba dacă avansul de 225% din ultimii doi ani nu a mers prea departe. Produce, oare, prețul acțiunii așteptări înalte pentru viitor, ceea ce înseamnă că deja „caimacul” profitului a fost luat de investitorii mai vechi, care beneficiază acum de cotații înalte pentru a marca profituri? Un aspect de luat în considerare este concurența, care s-ar putea dovedi deosebit de intensă: Eli Lilly a propus un preț cu 21% mai mic pentru produsul Zepbound, față de Wegovy al Novo. Un alt element este „fidelitatea” utilizatorilor. Un studiu al Prime Therapeutics a arătat că doar 32% din pacienți au continuat tratamentul după un an de la prima administrare.
De asemenea, dacă beneficiile majore vor putea fi demonstrate, ar putea crește presiunea din partea administrației Biden pentru a coborî prețurile în 2024, despre care știm că va fi un an electoral. În același timp, pentru a fi vizibile efectele asupra industriei fast-food, ar fi nevoie de o accesibilitate mult mai mare a tratamentului, care ar putea fi obținută prin tăierea costului de producție sau prin includerea acestuia în lista de medicamente acoperite de pachetul de asigurări de sănătate. Abia din acel moment, piața ar putea cunoaște o creștere masivă, mai ales pentru că, potrivit estimărilor, unul din trei americani sunt supraponderali. Având în vedere aceste date, industria snacks-urilor și a alimentelor procesate ar putea cunoaște o amenințare majoră.