În 2022, numărul mediu de autoturisme la 1000 de locuitori în UE era de 560. În deceniul 2012-2022, numărul mediu a crescut cu 14,3% (de la 490 la 560 de autoturisme la 1000 de locuitori), conform Eurostat. România este una dintre țările cu cele mai mici rate din UE, dar a înregistrat cea mai mare creștere a numărului de autoturisme la 1000 de locuitori în intervalul 2012 și 2022.
Italia a avut cel mai mare număr, cu 684 de autoturisme la 1000 de locuitori, fiind urmată de Luxemburg (678), Finlanda (661) și Cipru (658). Între timp, Letonia a avut cea mai mică rată, cu 414 autoturisme la 1000 de locuitori, urmată de România (417) și Ungaria (424).
Datele arată că țările din centrul și estul UE au înregistrat rate de creștere ridicate între 2012 și 2022. Dintre țările UE, România a înregistrat cea mai mare creștere a numărului de autoturisme la 1 000 de locuitori (+86,2%; +193), urmată de Croația (+44,8%; +152), Ungaria (+40,9%; +123), Slovacia (+40,1%; +135) și Estonia (+39,7%; +181).
Tractoarele rutiere au crescut cu 45,2% din 2012 până în 2022
În 2022, numărul mediu de tractoare rutiere (la care sunt atașate semiremorci) la 1 000 de locuitori în UE era de 4,8, ceea ce reprezintă o creștere de 45,2% între 2012 și 2022 (de la 3,3 la 4,8), ceea ce reflectă o creștere ridicată a transportului rutier de mărfuri.
Atunci când se analizează numărul de tractoare rutiere la 1 000 de locuitori, țările baltice și unele membre centrale și estice ale UE au dominat în 2022. Cele mai mari rate au fost înregistrate în Lituania (o medie de 17,3 tractoare rutiere la 1 000 de locuitori), urmată de Polonia (12,9), Estonia (9,5), Ungaria (9,3) și România (8,8). La celălalt capăt al spectrului se aflau Cehia (0,3), Suedia (0,9), Austria și Malta (ambele 2,2), Cipru și Grecia (ambele 2,3). Ratele scăzute de motorizare din Cipru și Malta pot fi explicate prin geografia insulară a acestor țări și prin limitările care decurg din aceasta pentru transportul rutier pe distanțe lungi.
From 2012 to 2022, 3 countries more than doubled their road tractor motorisation rate: Romania (+127.4%), Croatia (+121.5%) and, with a comparatively high rate already in 2012, Lithuania (+101.8%). Further high growth rates were registered for Poland (91.2%) and Slovenia (82.9%).
A notable decrease in the road tractor motorisation rate between 2012 and 2022 was registered in Czechia (-61.9%). The decrease was less prominent in Luxembourg (-15.4%) and Malta (-13.0%).