Drum Expres Oradea – Arad: S-a lansat licitația pentru primul lot, Oradea – Salonta, cu un cost de 2,7 miliarde lei / Proiect de interes strategic pentru România

Drum Expres Oradea Arad Bolojan Sursa Foto : CJ Bihor

Licitația pentru primul lot al Drumului Expres Oradea – Arad a fost publicată în SEAP, costul estimat pentru lotul Oradea – Salonta cu o lungime de 33,7 km fiind cuprins între 2,7 și 3,1 miliarde lei. Drumul Expres are o lungime totală de 120 km, cu vamă nouă între România și Ungaria la Salonta (jud. Bihor), iar în ultimele luni a avut un parcurs fulger, una dintre explicații fiind componenta strategică a Drumului Expres pe traseul Marea Baltică, Marea Neagră, Marea Egee, cel mai scurt traseu din nordul în sudul Europei și continuarea cu viitoarea Autostradă Timișoara – Moravița – Belgrad (legătura cu Serbia).

Totodată, nu se poate exclude implicarea autorităților locale în derularea proiectului, în special Consiliul Județean Bihor. Este cel mai important proiect descentralizat din Transporturi, dar licitația a fost lansată de CNAIR, nu de autoritățile locale (CJ Arad și Bihor) care au derulat proiectul Studiului de Fezabilitate cu Consitrans.

Cum Programul Transporturi 2021-2027 permite o finanțare europeană de 5 miliarde Euro pentru toate investițiile (autostrăzi, căi ferate și metrou), iar finanțarea este de doar 40% (spre deosebire de POIM), lansarea licitațiilor pentru execuție devine esențială pentru următorul proiect de maximă importantă pentru România: Autostrada Unirii (A8) loturile de munte Miercurea Nirajului – Leghin (160 km) și secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Drumul Expres Oradea – Arad are trei loturi, iar durata de realizare este de 24 de luni. Chiar dacă vor fi la câmpie, lotul 3 de 47 de kilometir va fi cel mai lung din România:

– Lotul 1 (33,7 km), la care se adaugă drumul de legatură dintre DN 79 și Salonta (5,3 km).

– Lotul 2 (39,7 km), la care se adaugă drumul de legatură până la granița cu Ungaria (10 km)

– Lotul 3 (47,07 km), la care se adaugă drumul de legatură cu zona industrială Arad Vest (2,9 km).

„Construcția este finanțată prin Programul Transport 2021-2027, iar fiecare contract trebuie finalizat în maximum 24 de luni. Contractul prevede și construcția a 12 noduri rutiere, 4 Centre de Întreținere și Coordonare și 86 de poduri și pasaje. Drumul Expres Arad – Oradea face parte din coridorul rutier care va asigura conexiunea între Marea Baltică-Marea Neagră și Marea Egee, proiect al Uniunii Europene, stabilit prin Inițiativa celor Trei Mări”, a transmis ministrul  Grindeanu.

Pe lotul 1 Oradea – Salonta sunt proiectate 32 de poduri și pasaje cel mai lung fiind pasajul de la km. 4 peste linia de tren Timișoara – Oradea, pasaj cu o lungime de 727 metri. Un alt pasaj cu o lungime semnificativă, 449 metri este la km. 0, Pasajul Meșteșugarilor.

„Legătura Nord – Sud se face prin Gdansk (Polonia), adică de la Marea Baltică până la Salonic (Grecia) Marea Egee se face, acum, Gdansk, Varșovia, Kosice, Slovacia, Debrecen, Ungaria, Oradea, Arad, Timișoara, Moravița, Belgrad, Salonic. Este cel mai scurt drum. Repet, săptămâna viitoare se lansează în licitație care trebuie să se continue cu Timișoara-Moravița”, spunea pe 9 februarie, la Timișoara Sorin Grindeanu.

În județul Bihor, proiectul prevede trei noduri importante: nodul rutier din Oradea, drumul de legătură cu orașul Salonta (județul Bihor), de 5 km, și drumul de legătură cu punctul de trecere a frontierei cu Ungaria (Salonta – Békéscsaba), de 9,85 km. Lungimea totală a noului drum, inclusiv cu legătura din Arad de aproximativ 3 kilometri, va fi de 138 de kilometri. Traseul va cuprinde 86 de poduri și pasaje, pentru a se respecta regulile de biodiversitate din zona Salonta – Chișineu Criș.Lucrările vor fi împărțite în trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu Criș – Arad. Valoarea totală estimată a proiectului, conform studiului de fezabilitate, este de 11,7 miliarde de lei, inclusiv TVA, iar durata de execuție propusă este de 24 de luni”, potrivit președintelui CJ Bihor, Ilie Bolojan.

Drumul Expres Oradea – Arad este finanțat din Programul Transport 2021-2027, ofertele pot fi depuse până pe 10 aprilie, iar prețul ofertei reprezintă 70% din punctaj.

Primul lot al Drumului Expres Oradea-Arad se va conecta cu Drumul Expres Oradea-Biharia, legătura la Autostrada Transilvania/vama Borș II:

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.