Rompetrol Rafinare a înregistrat anul trecut o pierdere netă de 270,54 milioane dolari, faţă de un profit net de 90,34 milioane de dolari în 2022, şi o cifră de afaceri brută de peste 5,33 miliarde de dolari, în scădere cu 19% faţă de anul anterior, potrivit unui comunicat al companiei.
„Rompetrol Rafinare, membră a Grupului KMG International, a înregistrat, în 2023, o scădere a indicatorilor financiari, pe fondul volatilităţii cotaţiilor internaţionale la ţiţei şi produse rafinate. Cotaţiile şi-au continuat trendul descendent, atingând în 2023 o scădere de 14% la benzină şi 21% la motorină”, potrivit companiei.
Profitul operaţional (EBITDA) a fost de 201 milioane de dolari.
„Pe fondul ultimelor prognoze pe termen lung, aferente factorilor macroeconomici (ex. marjele de rafinare europene în scădere, dinamica în scădere a cererii pentru produsele rafinate, costul mediu ponderat al capitalului în creştere) şi considerând cele mai noi prevederi legale în materie de fiscalitate (taxă de solidaritate, taxă pe cifra de afaceri), raportul de final de an 2023 de reevaluare a activelor deţinute şi operate de companie, coordonat şi auditat de companii parte a Big Four, a relevat o devalorizare a activelor operaţionale cu o valoare de 223 de milioane de dolari, aproximativ 82% din rezultatul net negativ al anului 2023″, se menţionează în comunicat.
Evaluarea a fost realizată în acord cu politica de contabilitate adoptată în 2021, pentru susţinerea angajamentului Rompetrol Rafinare de a furniza informaţii financiare precise şi transparente, mai arată documentul.
Potrivit acestuia, toţi factorii amintiți devalorizează întreg lanţul de active operaţionale, iar resursele financiare limitate sunt orientate cu prioritate de companie către proiectele de mentenanţă şi revizie, dar şi către asigurarea investiţiilor obligatorii tehnologice şi de mediu. Diminuarea semnificativă a resurselor financiare pentru continuarea planurilor de modernizare a activităţilor curente, dar şi a dezvoltării de noi proiecte de eficienţă energetică, influenţează perspectivele, competitivitatea şi stabilitatea regională a companiei.