Simona Constantinescu, președinte Federației Industriei Hoteliere (FIHR), spune că numărul angajaților din afara UE este în continuă creștere, într-un ritm alert, tot mai multe companii din turism apelând la angajarea de personal din afara UE având în vedere dificultatea de a acoperi deficitul de personal cu personal român.
„Majoritatea companiilor din turism au apelat, într-o proporție mai mică sau mai mare, la angajarea de persoane din afara UE. Angajarea de personal român este prima opțiune, datorită cunoașterii limbii, a culturii și a unei piețe de muncă mai accesibile, însă, în clipa de față, există o reală dificultate în recrutarea acestuia. Din acest motiv, se optează pentru importul de forță de muncă din afara UE, deși sunt implicate costuri mai mari”, spune Simona Constantinescu.
Aceasta spune că interesul angajaților din afara UE de a lucra în industria turismului poate varia în funcție de condițiile economice, de oportunitățile de carieră și de politica privind imigrația. Schimbările în reglementările privind vizele de muncă sau avantajele oferite de anumite destinații pot influența interesul personalului din afara UE.
Potrivit Simonei, forța de muncă din afara Uniunii Europene joacă un rol semnificativ în industria turismului și poate fi esențială pentru satisfacerea nevoilor acestei industrii. Importanța ei variază în funcție de mai mulți factori, inclusiv regiunea, specificul industriei într-un anumit loc și cerințele de calificare pentru posturile disponibile.
Printre principalele motive invocate de Simona Constantinescu pentru care forța de muncă din afara UE este de cele mai multe ori considerată importantă în industria turismului se numără:
- Acoperire a deficitului de forță de muncă: În multe țări, industria turismului se confruntă cu o cerere fluctuantă de personal în funcție de sezon și de evenimente specifice. Recrutarea de forță de muncă din afara U.E. le permite angajatorilor să completeze deficitul de personal în perioadele aglomerate.
- Diversitate culturală și lingvistică: Industria turismului este una internațională, iar angajarea de personal din diverse țări poate contribui la o experiență mai bogată și autentică pentru turiști. Angajarea persoanelor care au cunoștințe de limbi străine și o înțelegere a diferitelor culturi poate îmbunătăți serviciile oferite.
- Calificări și abilități specializate: Unele poziții în industria turismului necesită calificări și abilități specializate. Recrutarea din afara U.E. le poate permite angajatorilor să găsească personal cu experiență și competențe specifice, care pot aduce un plus de valoare echipei lor.
- Adaptabilitate la cerințele sezoniere: În destinațiile turistice cu sezoane distincte, forța de muncă din afara U.E. poate fi angajată pe perioade determinate, adaptându-se la cerințele fluctuante ale industriei turismului în funcție de sezon.
- Contribuție la economie: Prin aducerea de forță de muncă din afara U.E., companiile din industria turismului pot contribui la creșterea economică prin generarea de venituri suplimentare și crearea de locuri de muncă.
Cum vor evolua tendințele actuale privind recrutarea de personal din afara UE
„Tendințele în recrutarea de personal din afara UE pot fi influențate de factori precum calificările necesare, cerințele de limbă și regulamentele privind vizele de muncă, dar și cultura acestora. Unele dintre cele mai relevante deficite de forță de muncă din sector sunt în rândul ospătarilor, personalului de bucătărie, menajerelor hotelului, recepționerilor. Abilitățile lipsă sunt experiența în vorbirea diferitelor limbi, abilitățile interpersonale sau experiența digitală”, spune aceasta.
Aceasta spune că este dificil de făcut previziuni precise, evoluția forței de muncă din afara UE va depinde de factori globali, geopolitici, economici și de politicile de imigrare.
„În mod traditional, sectorul ospitalității oferă locuri de muncă tinerilor și joacă un rol pozitiv în integrarea acestora în piața muncii, contribuind, astfel, la reducerea ratei șomajului. Însă retenția lucrătorilor cu experiență în domeniu rămâne o provocare din prisma nivelului salarial mai puțin competitiv comparativ cu alte sectoare de activitate sau cu alte țări din Europa de Vest sau din zona UAE. Posibilele schimbări în legislație, cererea crescută pentru forța de muncă specializată și adaptarea la noile tehnologii ar putea influența modul în care companiile din turism recrutează și gestionează personalul”, precizează Simona Constantinescu.
Din perspectiva reglementărilor, aceasta spune că ar ajuta politici publice care să încurajeze:
- Creșterea valorii/ recunoașterea calificărilor la locul de muncă, de înaltă calitate din sector (standarde de brand recunoscute internațional în marile lanțuri);
- Facilitarea recunoașterii certificărilor și competențelor în cadrul U.E., între statele membre;
- Utilizarea tranziției verzi și digitalizarea ca o oportunitate de a crea locuri calificate de muncă și de a oferi perspective de carieră lucrătorilor;
- Anticiparea competențelor viitoare necesare și promovarea în rândul lucrătorilor a beneficiilor decurgând din formare continuă, recalificare și perfecționare;
- Măsuri și programe guvernamentale de dezvoltare a turismului ca activitate economică pe tot parcursul anului, care ar reduce impactul negativ al sezonalității asupra comunităților și întreprinderilor locale și ar îmbunătăți situația lucrătorilor care preferă să lucreze pe perioade mai lungi de timp, în loc să lucreze doar în anumite perioade ale anului.