WeBuild, firma care a construit la Brăila al treilea pod ca mărime din Europa, nu dă semne că ar fi găsit rețeta asfaltică care să rezolve problema tasărilor și denivelărilor. CNAIR nu va recepționa lucrarea decât după ce constructorul va finaliza lucrările conform proiectului. Până atunci, statul român percepe penalități uriașe pentru fiecare zi de întârziere.
Sunt din nou probleme la podul peste Dunăre de la Brăila. Constructorul Webuild lucrează în prezent atât pe pod, cât și la drumul de legătură spre localitatea Măcin.
„Pe anumite porțiuni unde asfaltul a suferit deteriorări, intervin și îl refac. Deocamdată, putem să spunem că suntem la capitolul cârpeli. Asta nu exonerează constructorul de crearea unei rețete asfaltice pentru pod care să permită evitarea pe viitor a problemelor cu care ne confruntăm în prezent”, a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, pentru Economedia.
În zonele unde se lucrează au fost impuse restricții de circulație. Webuild a primit permisiunea de la CNAIR să efectueze lucrări punctual, acolo unde au apărut deteriorări sau denivelări în asfalt, până la finele lunii august 2024.
Inaugurat cu fast în iulie 2023, podul de la Brăila nu a fost recepționat încă de CNAIR, iar problemele care afectează construcția nu par să se mai termine.
La finele anului trecut au apărut o serie de tasări, pe care constructorul a încercat să le rezolve turnând un nou strat de asfalt. Recent au apărut aceleași probleme. Este vorba de denivelări destul de serioase, care măsoară și 10 centimetri în anumite zone.
Un exemplu este rampa de acces spre viaductul care duce spre Podul peste Dunăre, care prezintă din nou tasări pe malul dinspre Brăila.
„Din cauza intervențiilor pentru remedierea unor deficiențe apărute în stratul de uzură, au apărut făgașe, după valorile de temperatură înregistrate marți, 4 mai, cât și tasări la rampa viaductului dinspre Brăila. Trebuie efectuate lucrări pentru consolidarea rampei și readucerea la nivel”, explică purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Penalități de 0,1% pe zi din valoarea podului pentru fiecare zi de întârziere
Recepția Golden Gate-ului de România pare departe de a se realiza. Oficilii CNAIR spun că recepția lucrării ar fi trebuit făcută în octombrie 2023, iar pentru că acest lucru nu s-a întâmplat nici până acum, statul român percepe penalități de 0,1% pentru fiecare zi de întârziere din valoarea lucrării, care se ridică la 500 de milioane de euro.
„Din perspectiva noastră, ei sunt în regim de șantier, mai puțin calea de rulare care a fost deschisă circulației. Recepția se va face doar după ce lucrările vor fi realizate conform proiectului, inclusiv varianta de legătură până la Jijila”, mai spune Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Una din cele mai complexe lucrări de infrastructură din România
Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, al treilea ca mărime din Europa și una dintre cele mai complexe lucrări de infrastructură din România, a fost inaugurat pe 6 iulie 2023, în prezența mai multor oficiali, inclusiv a președintelui Klaus Iohannis și a ministrului Sorin Grindeanu, după 5 ani de lucrări.
Contractul a fost semnat în ianuarie 2018, iar termenul inițial de finalizare a fost 2021. Ulterior, au fost avansate mai multe termene, care însă nu au fost respectate, iar costurile s-au ridicat la aproximativ 500 de milioane de euro, dar acestea este posibil să crească până la recepția lucrării. La puțin timp după inaugurare, au apărut primele probleme.
Mai întâi, în august 2023, pe podul care leagă judeţele Brăila şi Tulcea au fost descoperite denivelări. La finalul lunii august 2023, o filmare apărută în spațiul public arăta cum șuruburile podului se desprindeau ușor, iar CNAIR a dat vina pe neglijența constructorilor și, după verificări, a transmis că 0,4% dintre cele 100.000 de șuruburi erau slăbite.
Leagă trei provincii istorice
Podul peste Dunăre este cea mai scumpă construcție postrevoluționară și este dotat cu centru de monitorizare, senzori și sistem de dezumidificare. Pilonii podului au fost construiți cu ajutorul laserului, iar pentru întinderea cablurilor principale s-a folosit o procedură în premieră în România.
Cei patru piloni sunt ai podului dotați cu lifturi și scări de acces pentru mentenanță. Obiectivul care va face legătura între provinciile istorice Muntenia, Dobrogea și Moldova a fost deja botezat Golden Gate-ul României. Este ultimul pod peste Dunăre înainte de vărsarea în Marea Neagră.
Lungimea totală a podului este de 1974,3 metri, iar înălțimea turnurilor este de aproximativ 193 metri de la partea superioară a fundației. De asemenea, podul are trei deschideri: o deschidere principală (1.120 metri) și două deschideri laterale de 489,6 metri pe malul brăilean și de 364,6 metri pe malul tulcean.
Pentru întinderea cablurilor principale, s-a folosit o procedură în premieră pentru România: s-au folosit fire de cablu de circa 5,44 milimetri, care au format pachete de câte 544 fire, iar toroanele, în număr de 16, au format, ulterior, cablul principal.
Au o lungime de 81.000 de kilometri, ceea ce înseamnă că ar putea înconjura Pământul de două ori.