Afaceri care prosperă pe caniculă: Vânzările de apă îmbuteliată au crescut cu peste 20%

apa, apa minerala, sete, canicula, caldura

Vremea deosebit de caldă le-a adus încasări mai mari comercianților și producătorilor din industria apelor minerale.

George Bădescu, directorul executiv al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România, a declarat, pentru Economedia: „Există o creștere semnificativă a cererii pentru apa îmbuteliată și sucuri carbogazoase. Din informațiile noastre, în unele lanțuri, creșterea a depășit chiar 20% față de aceeași perioadă a anului trecut”.

Canicula prelungită le-a adus și comercianților mici și mijlocii vânzări mai mari de băuturi îmbuteliate, mai ales de apă plată.

Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România a declarat, pentru Economedia: „Datele noastre, la nivel de asociație, arată că vânzările au crescut cu aproximativ 20-30%, această creștere fiind determinată de nevoia imediată de hidratare a populației și de tendința de a consuma mai multă apă pentru a combate efectele temperaturilor extrem de ridicate”.

Cererea pentru băuturile îmbuteliate a crescut mai ales datorită consumului stradal, spun reprezentații industriei apelor minerale.

Radu Lăzăroiu, președintele Patronatului „APEMIN” a declarat, pentru Economedia: „Sortimentele de apă îmbuteliată care au înregistrat cea mai mare creștere a comenzilor sunt flacoanele de 0,5 litri și 1 litru la PET. În ceea ce privește flacoanele mari, cererea stagnează sau are mici creșteri, deoarece consumul casnic este constant”.

Comerciații pregătesc stocuri de rezervă

Marile lanțuri comerciale au luat deja măsuri speciale pentru a face față cererii mai mari de băuturi îmbuteliate.

George Bădescu a explicat: „În primul rând, marile lanțuri de retail au un plan bine stabilit cu toți partenerii comerciali. De asemenea au fost listate sortimente adiționale și s-au făcut eforturi suplimentare pentru a deschide depozitele și în zilele în care nu se lucra pe segment. Totodată au fost create stocuri suplimentare și în prezent este mai mult spațiu alocat pentru apa îmbuteliată în magazine”.

Comercianții mici și mijlocii pregătesc și ei stocuri suplimentare, dar reclamă că au apărut deja unele probleme de aprovizionare.
Feliciu Paraschiv a precizat: „Comercianții au început să plaseze comenzi anticipate, rezervându-și cantități la furnizori, ajustându-și strategiile de aprovizionare pentru a include volume mai mari de apă, și de asemenea au început să-și crească stocurile de rezervă în propriile depozite. Cu toate acestea, aceștia se confruntă cu provocări legate de aprovizionarea de la furnizori, unele cauzate de capacitățile de producție ce trebuie adaptate la cererea în creștere, dar și unele ce au apărut în urma restricțiilor de transport rutier pe vreme caniculară”.

Aprovizionare îngreunată şi de restricțiile de circulație 

Comercianții reclamă că întâmpină probleme de aprovizioare în urma restricțiile de circulație care au fost impuse transportatorilor de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, în zilele în care a fost cod roșu de caniculă.

Aprovizionarea mai e îngreunată şi din cauza închiderii circulaţiei pe timp de zi, a Văii Oltului, timp de o lună, pentru realizarea lucrărilor la viitoarea autostradă Sibiu-Piteşti.

Deși transporturile de apă și băuturi răcoritoare au fost exceptate de la restricțiile impuse din cauza caniculei, reprezentații companiilor care îmbuteliază apă susțin însă că tirurile nu beneficiază de același regim preferențial și după ce au descărcat marfa.

Radu Lăzăroiu a explicat: „Totuși, vremea asta fierbinte, bună de vânzări, are dezavantaje. Mă refer la creșterea timpilor de livrare din cauza restricțiilor de temperatură unde, deși suntem la excepții, doar dacă tirurile sunt pline, pe returul spre fabrici sunt trase pe dreapta. Valea Oltului a fost o lovitură pentru noi pentru că, dacă ne uităm, grosul capacităților de îmbuteliere sunt la Nord de Carpați, iar închiderea văii Oltului, pe nepusă masă a crescut timpii și costurile de livrare”.

George Bădescu a adăugat: „Acest lucru a pus presiune pe transport, necesarul de timp pentru ocolirea acestor zone generând întârzieri de până la 5 ore. Echipele de logistică au însă experiență și sperăm ca perioada caniculară să nu se prelungească atât de mult încât sa creeze perturbări pe lanțul de aprovizionare”.

Vânzări impulsionate și de secetă

Comercianţii mici şi mijlocii se așteaptă însă la vânzări și mai mari de apă și alte băuturi îmbuteliate, mai ales în zonele rurale, afectate de secetă.

Feliciu Paraschiv a explicat: „Seceta accentuează și mai mult nevoia de apă îmbuteliată, mai ales în zonele unde fântânile au secat, unde accesul la apă potabilă este limitat sau acolo unde autoritarile locale, împreună cu companiile de utilități publice, au hotărât raționalizarea apei, mai exact livrarea apei potabile după un program orar. În aceste condiții, cererea pentru apă îmbuteliată ne așteptăm să crească și mai mult”.

În acest context, reprezentații marilor rețele comerciale recomandă consumatorilor să nu facă excese la cumpărături.

George Bădescu a explicat: „Nu există motive pentru care să își facă stocuri pe care să le depoziteze în condiții necorespunzătoare, în căldură, în batăia razelor solare. E important să se informeze cu privire la eventualele anunțuri din magazine și în funcție de acestea să își programeze orarul optim pentru cumpărături pentru a evita provocările climatologice la care s-ar putea expune în anumite momente ale zilei”.

Pentru a avea suficientă marfă la raft, reprezentații companiilor care îmbuteliază apă au precizat că programele de producție și de livrări se adaptează cererii crescute.

Foto: Slogger | Dreamstime.com

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: