Piața de influencer marketing din România a depășit pragul de 100 milioane de euro în campaniile cu influenceri în 2024, o creștere de 300% în trei ani, arată un studiu realizat de MOCAPP, platformă care ajută brandurile să găsească influencerul potrivit prin care să ajungă mai aproape de publicul dorit, în parteneriat cu HypeAuditor, companie americană de analiză în domeniu. Au fost studiate 587.484 postări comerciale și 47.973 creatori de conținut din 27 de nișe.
Rezultatele studiului arată că totalul bugetelor estimate din influencer marketing vor trece de 100 milioane de euro în anul 2024, o creștere uriașă comparativ cu anul 2020, când piața totală era estimată la 18-23 milioane de euro pe an.
La nivelul Uniunii Europene, ponderea bugetelor de influencer marketing este de 4%-7% din bugetul total al pieței de Digital Marketing, în timp ce în România este undeva între 22% și 30%. Diferența vine din specificul cultural și din noutatea acestei abordări în contextul publicității.
„În 2012, când am lansat primele campanii cu artiști pe Facebook, visam la o piață românească de milioane de euro. În 2024, am depășit pragul de 100 de milioane, o cifră inimaginabilă atunci! Cererea din piață crește continuu, aducând în prim-plan mii de nano și micro influenceri care devin parteneri ideali pentru brandurile locale și internaționale”, spune Florin Grozea, CEO MOCAPP.
Pentru prima dată în România, avem o estimare a numărului de creatori de conținut implicați în campanii publicitare: în iunie 2024 existau aproximativ 48.000 de influenceri români activi, fiecare având cel puțin o campanie plătită pe lună. Cele mai multe campanii cu Influenceri sunt pe Instagram (unde Reels au un reach organic mediu de 85%, iar Caruselurile generează 36% din comentarii), dar TikTok vine puternic din urmă, mai ales datorită engagement-ului ridicat pe care îl vedem acolo.
În ceea ce privește brandurile, cele mai importante industrii care investesc în Influencer Marketing sunt Fashion & Retail / FMCG, Beauty & Make-up, Finance & Banking, și Gadgets & Smartphones.
Influencerii români au de cele mai multe ori o audiență locală, formată exclusiv din consumatori din România, ceea ce îi face deosebit de eficienți pentru campaniile de marketing țintite. Această implicare ridicată a consumatorilor finali se traduce în bugete mai mari de promovare online de către companii.
Brandurile valorifică prezența puternică a influencerilor pe platforme precum Instagram, Facebook, YouTube și TikTok pentru a ajunge eficient la publicul țintă.