Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a anunțat luni că urmează ca ministerul să lanseze prima licitație pentru dezvoltarea de proiecte fotovoltaice cu o capacitate de 500 MW și proiecte eoliene onshore de 1.000 MW, din cadrul schemei Contractelor pentru Diferență (CfD).
Ministerul Energiei transmite că va anunța pașii următori în cadrul licitației, primul dintre aceștia fiind organizarea unei sesiuni de clarificări cu potențialii ofertanți pentru discutarea regulilor de licitație. Depunerea ofertelor va avea loc la mijlocul lunii noiembrie, până la jumătatea lunii decembrie anticipându-se evaluarea ofertelor.
O a doua licitație, care va acoperi o capacitate totală de 3.500 MW din proiecte de energie eoliană onshore și fotovoltaică, este programată pentru lansare anul viitor. Aceste măsuri vor contribui la creșterea și consolidarea capacității României de a produce energie din surse regenerabile, aducând beneficii majore economiei și cetățenilor, precum și asigurarea securității energetice și competitivității prețurilor.
Semnarea contractelor pentru prima licitație este așteptată să se finalizeze până la sfârșitul acestui an.
Vineri, în Monitorul Oficial a fost publicat ordinul Ministrului Energiei și a anexelor aferente schemei de ajutor de stat sub formă de contracte pentru diferență (CfD), destinate producției de energie electrică din surse regenerabile, respectiv energie eoliană onshore și solară fotovoltaică. De asemenea, au fost stabilite regulile procedurii de ofertare pentru prima licitație din acest program.
„Intrăm pe ultima sută de metri pentru lansarea primei licitații din cadrul schemei CfD, care va susține dezvoltarea de proiecte fotovoltaice cu o capacitate de 500 MW și proiecte eoliene onshore de 1.000 MW. Investitorii vor beneficia de un sprijin sub forma unui contract pentru diferență, care le va garanta un preț fix de vânzare a energiei electrice pentru o perioadă de 15 ani. Prețul va fi stabilit în urma unei licitații competitive, cu un prag maxim de pornire de 78 EUR/MWh pentru proiectele fotovoltaice și 82 EUR/MWh pentru cele eoliene onshore. Invit cât mai mulți investitori să participe la această licitație și să contribuie la transformarea sectorului energetic din România. Cu cât vom avea mai mulți ofertanți, cu atât vom reuși să accelerăm schimbarea necesară pentru creșterea capacității de producție a energiei din surse regenerabile, la un cost competitiv. Reamintesc faptul că România este prima țară care a reușit finanțarea schemei CfD din Fondul pentru Modernizare, obținând o sumă de 3 miliarde de euro în acest scop”, a declarat Ministrul Energiei, Sebastian Burduja.
Context. Amintim că în aprilie Guvernul a anunțat că dă drumul unei scheme de ajutor de stat de 3 miliarde de euro în domeniul energiei verzi, finanțată cu bani europeni. „Operaționalizăm cea mai mare investiție pentru tranziția enegetică. Vorbim de 3 miliarde de euro, sumă finanțată din fonturi europene. Este o schemă de ajutor de stat pentru creșterea producției de energe din surse regenerabile – eolian solar, resurse hidro nuclear hidrogen. Finanțăm și tehnologia pentru stocarea energiei, finlizarea acestor investiții va conduce la preț mai mic pe termen mediu și lung și o producție mai mare de energie verde”, a spus atunci premierul Marcel Ciolacu.
Comisia Europeană a aprobat în martie o schemă pentru sprijinirea instalațiilor eoliene onshore și solare fotovoltaice, premierul spune însă că planurile guvernului prevăd și creșterea producției de energie din alte surse (hidro, nuclear, hidrogen).
Ajutorul va fi acordat prin proceduri de licitație competitivă și va lua forma unui contract bidirecțional pentru diferență.
Vor fi eligibile, în cadrul măsurii, proiectele de construcție și exploatare a unor instalații noi de producere de energie electrică din surse solare fotovoltaice și din surse eoliene onshore.
Prețul de exercitare va fi stabilit prin procedurile de ofertare („pay-as-bid”, plată corespunzătoare prețului oferit), iar prețul de referință va fi calculat ca medie lunară ponderată în funcție de producție a prețului de piață al energiei electrice pe piețele pentru ziua următoare.
Atunci când prețul de referință este mai mic decât prețul de exercitare, beneficiarul va avea dreptul să primească plăți egale cu diferența dintre cele două prețuri. În schimb, atunci când prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare, beneficiarul va trebui să plătească diferența autorităților române. Prin urmare, schema garantează beneficiarilor un nivel minim de rentabilitate și asigură în același timp faptul că beneficiarii nu sunt supracompensați pentru perioadele în care prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare.
Trei mari probleme cu schema de ajutor pentru energie de 3 miliarde de euro adoptată pe repede-înainte în Guvern
Economedia a scris anterior, AICI, că schema de ajutor de stat care se va derula în următorii 15 ani are trei mari probleme: 1. momentul lansării: unul nepotrivit, ținând cont că în piață sunt anunțate în această perioadă numeroase proiecte regenerabile, deci nu este clar de ce acest sector are nevoie acum de o schemă de ajutor, într-un context în care prețurile la energie sunt la un nivel mai mare decât în anul 2019; 2. modalitatea de intervenție: un ajutor pe producție, considerat depășit de către specialiști, în loc de un stimulent pe capacitate; 3. prețurile ridicate: schema fixează un preț mai mare decât energia din piață chiar și în această perioadă când prețurile sunt încă ridicate și care ar putea face toate companiile să țină prețurile sus în următorii ani.