Marcel Ciolacu, după pierderea banilor din PNRR pentru metroul din Cluj-Napoca: Am un motiv de îngrijorare în ceea ce priveşte finanţarea. Vom găsi soluţii să nu oprim această investiţie

Metrou Cluj Napoca M 1 Sursa Foto : Primăria Cluj Napoca

Premierul Marcel Ciolacu, preşedintele PSD, a declarat că are un motiv de îngrijorare în ceea ce priveşte finanţarea metroului din Cluj-Napoca, dar a adăugat că a început un dialog pentru a găsi o soluţie în acest sens şi a precizat că este ferm convins că acest lucru se va întâmpla, transmite News.ro. Economedia a scris anterior că Comisia Europeană va retrage finanțarea de 300 de milioane de euro pentru metroul din Cluj-Napoca și că certificatele verzi ar putea fi sursă alternativă.

„Am un motiv personal de îngrijorare în ceea ce priveşte finanţarea metroului de la Cluj-Napoca. Am vorbit şi cu domnul primar, ştie şi dânsul speţa foarte bine, dar dumneavoastră ştiţi la fel de bine ca şi mine, de altfel, că finanţare era parţial, (…), doar 300 de milioane de euro, necesarul pentru această investiţie fiind de 2,2 miliarde de euro. Deci, oricum, trebuie căutată o sursă pentru a finaliza întreg proiectul. Haideţi să vedem răspunsul Comisiei”, a spus Ciolacu, la Cluj-Napoca, transmite Agerpres.

Prim-ministrul a precizat că a modificat legislaţia şi în privinţa „certificatelor verzi”.

„Am modificat legislaţia, acolo. De aceea am şi vorbit cu domnul primar. N-am stat anchilozaţi. Cumva, la ce mesaje am primit, trebuia să anticipăm anumite lucruri, mai ales că este o investiţie în curs. Asta ar fi trebuit anticipată de domnul primar, dar câteodată nu avem informaţia când ne dorim. Eu sunt ferm convins şi cu această modificare şi din certificatele verzi – e transport verde metroul – vom găsi soluţiile cele mai bune să nu oprim această investiţie”, a arătat premierul.

Întrebat „cum s-au pierdut cei 300 de milioane de euro din PNRR” alocaţi finanţării investiţiei de la metroul clujean, Marcel Ciolacu a spus: „Dânşii au găsit anumite probleme în ceea ce priveşte procedura de licitaţie. Este şi un raport al Autorităţii de Audit din România, pe care l-au luat în considerare, este şi un raport al Curţii de Conturi din România. (…) Noi suntem obligaţi să tăiem 10% din împrumut. Mie nu-mi place să mă cert. Decât să rămânem anchilozaţi (….) am început un dialog de a găsi o soluţie şi sunt ferm convins că vom găsi o soluţie”.

Context. Economedia a scris la finalul lunii august că Comisia Europeană va retrage finanțarea de 300 de milioane de euro din PNRR pentru metroul din Cluj-Napoca. Guvernul caută acum surse alternative de finanțare, care ar putea fi certificatele verzi.

Conform informațiilor Economedia, unul din motive este întârzierea procedurii de licitație, respectiv probleme privind publicarea licitației în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Informația privind pierderea finanțării europene pentru proiectul metroului de la Cluj a fost lansată anterior de deputatul clujean Sabin Sărmaș, după cum a scris Actual de Cluj. El spus că aceasta se datorează pe de-o parte din pricina întârzierilor lucrărilor, iar pe de alta parte din cauza unor vicii de procedură în procesul licitației pentru atribuirea lucrărilor.

Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a spus în mai multe rânduri că proiectul metroului de la Cluj este cel mai întârziat proiect din PNRR, unde în luna mai nu exista „nici contract de dirigenţie de şantier”. Câciu a făcut comparaţia cu alt proiect de metrou, cel al Magistralei M6 spre Otopeni, care în luna mai se afla deja în stadiu de execuţie de 30%.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că au existat probleme privind licitația pentru execuția metroului, o parte din indicatorii tehnico-economici ai proiectului nefiind înscriși în registrul european. În consecință, proiectul ar fi pierdut finanțarea prin PNRR însă acesta va continua să primească finanțare prin Programul Operațional Transport.

Proiectul metroul din Cluj-Napoca va fi realizat, susține primarul orașului, Emil Boc, precizând că discuţia despre finanţare „este de natură tehnică”, iar metroul „are contract de finanţare din fonduri europene”. „Dincolo de toate discuţiile din spaţiul public, doresc să ştiţi că metroul se face! În octombrie-noiembrie sosesc «cârtiţele» care fac tunelurile pentru metrou şi încep lucrările propriu-zise”, subliniază el, conform News.ro.

După ce premierul Marcel Ciolacu a confirmat că metroul Clujului nu se poate baza pe finanțarea din PNRR de 300 de milioane de euro (bani prinși în bugetul local, după ce Primăria a semnat contractul de finanțare), primarul Emil Boc a ținut să nu își asume vreo vină pentru pierderea banilor, arătând că este vorba despre tehnicalități între Comisia Europeană și Guvernul României la care Primăria nu e parte. În plus, a insinuat că autoritățile naționale care gestionează platforma de achiziții SEAP ar fi trebuit să facă toate comunicările către JOUE (Jurnalul Oficial al Uniunii Europene) privind licitația de la Cluj, pasând vina pentru pierderea finanțării pe oficialii din Guvern.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, arăta într-o postare de la finalul lui 2022 de pe rețelele de socializare că a fost semnat cel mai mare contract de finanţare din ultimii 30 de ani, prin care e asigurată suma de 13,69 miliarde de lei, din care 1,48 miliarde de lei din PNRR, pentru construirea metroului din Cluj-Napoca. Lucrările din prima etapă, 9 staţii de metrou şi depoul, au termen de finalizare în luna august a anului 2026, mai arăta ministrul Transporturilor.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.