Datele furnizate de Observatorul european pentru combustibili alternativi (EAFO) arată că Islanda și Portugalia se numără printre cele mai ieftine locuri din Europa în care șoferii își pot încărca un vehicul electric atunci când se află departe de casă, în timp ce Norvegia și Slovenia sunt cele mai costisitoare, arată o analiză Euronews.com.
Franța și Germania, două dintre cele mai mari economii ale continentului, se numără printre un număr de țări, inclusiv Croația, Italia, Danemarca și Suedia, ale căror tarife de încărcare publică a vehiculelor electrice se situează în jurul mediei europene.
Pentru a standardiza cercetarea, calculele s-au bazat pe o sesiune tipică de reîncărcare rapidă în curent continuu pentru un Tesla Model 3, al doilea cel mai popular model de vehucul electric din Europa, după Tesla Model Y.
Cercetătorii EAFO au impus un timp de încărcare de 25 de minute pentru a genera o încărcare de 10% până la 80% a bateriei de la punctele de încărcare publice, datele privind prețurile provenind direct de la operatorii punctelor de încărcare (CPO).
Islanda a fost clasată drept cel mai ieftin loc din Europa pentru încărcarea Tesla Model Y, cu un cost de 2,89 EUR pentru 100 km, cu puțin înaintea Portugaliei, unde șoferii trebuie să plătească 3,18 EUR pentru a parcurge aceeași distanță. Finlanda a ocupat locul al treilea, șoferii plătind 4,63 EUR pentru încărcarea rapidă în curent continuu.
Deși este o piață mică, Islanda s-a impus ca o țară care adoptă puternic vehiculele electrice, cu o penetrare semnificativă, în special în capitala sa, Reykjavik. Resursele sale abundente de energie regenerabilă au contribuit la scăderea prețului de încărcare a vehiculelor electrice.
Norvegia a fost de departe cel mai scump loc din Europa, cu o taxă pentru parcurgerea a 100 km de aproximativ șase ori mai mare decât în Islanda, de 18,93 EUR – o diferență de preț de 16,04 EUR. Slovenia a fost a doua cea mai scumpă țară, cu o taxă de 17,02 euro.
Prețurile au variat în sudul Europei, Spania fiind cea mai ieftină, cu 7,11 euro, după Portugalia. Bulgaria (7,34 EUR), Italia (9,12 EUR), Grecia (9,83 EUR), Malta (9,83 EUR) și Cipru (9,83 EUR) s-au situat la 2-3 EUR de media regională.
Germania și Franța s-au numărat printre țările din Europa de Nord și Centrală ale căror tarife s-au situat între 7 și 10 euro. Estonia și Germania au fost cele mai costisitoare țări din grup, cu taxe de 9,99 EUR și 8,93 EUR la 100 km, urmate îndeaproape de Danemarca, cu 8,81 EUR.
Automobiliștii care călătoresc în Franța trebuie să plătească 7,26 EUR, cu puțin mai puțin decât vecinii lor de peste Canalul Mânecii, Regatul Unit, unde șoferii de vehicule electrice au fost taxați cu 7,79 EUR. În Austria, taxa a fost de 7,88 EUR.
Economiștii din domeniul energiei consideră că disparitățile dintre costurile de încărcare din Europa pot fi atribuite mai multor factori, inclusiv sursei de energie electrică, taxelor și politicilor guvernamentale, țările cu resurse regenerabile abundente având tendința de a avea costuri mai mici deoarece sunt mai puțin dependente de combustibilii fosili importați. În schimb, țările cu impozite ridicate, taxe de rețea sau dependență de importuri costisitoare, precum Danemarca și Germania, înregistrează prețuri mai mari.
Țările de Jos ocupă primul loc în Europa, cu peste 154 000 de puncte publice de încărcare a vehiculelor electrice, ceea ce reflectă angajamentul ferm al națiunii față de adoptarea vehiculelor electrice și dorința sa de a investi în infrastructura vitală a vehiculelor electrice.
Germania și Franța dispun de rețele publice extinse de încărcare a vehiculelor electrice, ambele țări având mai mult de 125 000 de puncte publice de încărcare. Conform datelor EAFO, Germania se află pe locul al doilea după Țările de Jos, cu 130 828, în timp ce Franța ocupă locul al treilea, cu 127 530.
Fiind cea mai mare piață auto din Europa, Germania și-a crescut rapid rata de adopție a vehiculelor electrice, acestea reprezentând peste 25% din vânzările de mașini noi în 2023. Cifrele EAFO pentru 2024 sugerează că tendința se inversează, deoarece vânzările pentru prima jumătate a acestui de 184.000 de EV-uri cu baterie, reprezintă o scădere de 16,4% în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, mai arată analiza Euronews.