Guvernul aprobă finanțarea pentru două mari proiecte feroviare deja începute, de peste 320 de kilometri, susținute prin PNRR – reabilitarea liniei Cluj-Oradea-Episcopia Bihor și modernizarea liniei feroviare Caransebeș-Timișoara-Arad.
“Aprobăm azi finanțarea a două mari proiecte feroviare deja începute, de peste 320 de kilometri, susținute prin PNRR. Vom avea asigurată o parte din cofinanțare de la Banca Europeană de Investiții, aproximativ 600 milioane de euro, este vorba de electrificarea, reabilitarea liniei Cluj-Oradea-Episcopia Bihor și modernizarea liniei feroviare Caransebeș-Timișoara-Arad”, a anunțat premierul Marcel Ciolacu, la începutul ședinței de guvern de azi.
Astfel, pe ordindea de zi a ședinței de azi se află un memornadum pentru aprobarea negocierii contractului de finanţare dintre România şi Banca Europeană de Investiţii, în valoare de 300 mil. Euro, pentru susţinerea proiectului Electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor cofinanţare aferentă Mecanismului de redresare şi rezilienţă – şi a semnării acestuia; acordarea împuternicirii de semnare ministrului finanţelor
Un al doilea memorandum vizează aprobarea negocierii contractului de finanţare dintre România şi Banca Europeană de Investiţii, în valoare de 300 mil. Euro, pentru susţinerea proiectului Modernizarea liniei feroviare Caransebeş – Timişoara – Arad cofinanţare aferentă Mecanismului de redresare şi rezilienţă – şi a semnării acestuia; acordarea împuternicirii de semnare ministrului finanţelor.
Amintim că, după cum relata recent Economedia, Comisia Europeană a suspendat 80 milioane de euro din cererea de plată numărul 3 din PNRR pentru nereguli legate de numirile la companiile de stat din Transporturi, inclusiv pentru probleme parțiale la licitații de modernizare a infrastructurii feroviare.
Probleme la semnarea contractelor pentru infrastructură feroviară în PNRR
Jalonul 72 din a treia cerere de plată arăta că România trebuie să lanseze licitații și să semneze contracte pentru 50% din lucrările legate de modernizarea, modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare. Ținta se referă la atribuirea de contracte cu firmele câștigătoare echivalente cu 50% din lucrările de construcție și supraveghere a căilor ferate, după cum urmează: Modernizare, electrificare căi ferate, ERTMS pe tronsonul Arad – Timișoara – Caransebeș; – Modernizare, electrificare căi ferate, ERTMS pe tronsonul Cluj- Napoca – Episcopia Bihor.
Comisia consideră că acest jalon a fost îndeplinit corespunzător doar pentru 5 contracte din cele 7 vizate de jalon. Drept urmare, Comisia a decis să supende o plată de 25 milioane de euro, pentru cele două contracte. Restul investiției merge mai departe.
.