Generația Z pare să aibă particularitățile ei nu doar în obiceiuri, ci și în orientarea către viitoarele locuri de muncă, iar angajatorii încearcă să se adapteze până în 2030. Tinerii din Gen Z au crescut odată cu AI-ul, cu lumea virtuală și rețelele sociale, și sunt interesați de ESG și de politicile de mediu. Astfel că, în următorii 5-10 ani, la locul de muncă vor apărea colegi din Gen Z ale căror nevoi și așteptări încep să fie conturate încă de pe acum.
O analiză descrie, din perspectiva specialiștilor de HR, cum ar putea arăta profilurile Gen Z din postura de angajaţi și lideri în 2030. Au reieșit 6 tipologii de tineri care reflectă preocupările pe care le au, care să fie în concordanță cu locul de muncă. Aceste profiluri sunt:
• Tech sapiens, tinerii care îmbină automatizarea cu inteligența umană
• Virtual creators, creatorii de conținut pentru lumea virtuală, rețele de socializare, etc.
• Silent workers, tinerii care vor să aibă responsabilități clare la job, nu se implică suplimentar și vor să departajeze limpede viața profesională și cea personală.
• Impact advocates, acei angajați care sunt foarte sensibili la ce este corect, vor impact social și sunt interesați de ESG.
• Handymen 2.0, artizanii care vor îmbina tradiția cu tehnicile inovative, în așa-numitele neo-meșteșuguri.
• Gig workers, cei interesați de proiecte punctuale, care jonglează cu mai multe joburi în paralel.
Analiza a fost realizată de HR Club. Proiectul a fost dezvoltat în perioada aprilie – septembrie 2024 împreună cu Future Station, companie cu expertiza în Foresight – disciplina pentru studiul viitorului. La cercetare au participat 100 de specialiști în resurse umane.
Generaţia Z (Gen Z), născută între 1997 și 2012, reprezintă cea mai recentă generație care intră pe piaţa muncii și va fi o parte semnificativă a forţei de muncă în următorul deceniu. La nivel global, 27% din Gen Z va constitui forța de muncă până în 2025, se arată în comunicatul HR Club emis cu analiza „GenZ Landia – viitorul forței de muncă”.
Prin ce se deosebește Gen Z? (Date preluate din analiză)
Sunt nativi digitali. Fiind prima generație crescută complet în era digitală, Gen Z vine cu abilități tehnologice native și o perspectivă unică asupra muncii în era digitală.
Pot avea valori distincte. Gen Z pune accent puternic pe sustenabilitate, diversitate, incluziune și echilibrul viață-muncă, influențând cultura organizațională.
Sunt inovativi și adaptabili. Abilitățile lor de multitasking, gândirea și adaptabilitatea rapidă la schimbare sunt importante în mediul de afaceri actual, în continuă evoluție.
Au fost expuși la provocări unice. Gen Z se confruntă cu provocări specifice, cum ar fi intrarea pe piața muncii în timpul sau după o pandemie globală, ceea ce le-a modelat așteptările și perspectivele.
În prezent, statisticile arată un decalaj mare între țările UE. Cei mai mulți tineri între 15 și 29 de ani care nu au un loc de muncă și nici nu sunt la studii se găsesc în România. În 2023 procentul era de 19,3 (față de 4,3 în Olanda sau 6,4 în Germania), potrivit Eurostat, citat de HR Club.
Potrivit INS, în trimestrul IV din 2023, rata şomajului a atins nivelul cel mai ridicat, (22,2%) în rândul tinerilor între 15 şi 24 de ani, menționează HR Club.