Constructorul austriac PORR estimează că va finaliza forarea tunelului „Daniela”, parte din tunelul cu galerie dublă de pe lotul 4 Tigveni – Curtea de Argeș al Autostrăzii Sibiu – Pitești, în jurul datei de 15-20 februarie 2025, iar la câteva săptămâni după și tunelul „Alina”, a anunțat secretarul de stat în Transporturi Ionel Scrioșteanu.
„Constructorii estimează că în jurul datei de 15 – 20 februarie 2025 firul Daniela spre Sibiu va ajunge la portalul de ieșire, deci va finaliza tunelul Daniela, la o diferență de câteva săptămâni și tunelul Alina”, a spus Scrioșteanu, în cadrul unei vizite pe șantier. Lucrările vor continua apoi cu circa un an pentru cămășuire, instalații sisteme siguranță etc.
„Stadiul lucrărilor pe această secțiune este următorul:
✅️ au fost forați aproape 2 km din lungimea totală ambelor fire de tunel (2700 m), Tunelul Daniela (sensul de mers Sibiu-Pitești) și Tunelul Alina (sensul de mers Pitești-Sibiu);
✅️ au fost asamblate la exterior 3 structuri metalice, care vor fi inserate în cele două fire de tunel, câte una pentru câte o activitate: aplicarea hidroizolației, realizării armării structurii de rezistență și turnarea betonului aferent structurii de rezistență;
✅️ a fost realizat 1.200.000 mc din 1.700.000 mc de excavații;
✅️ au fost realizate 320.000 mc din 540.000 mc de umpluturi;
✅️ continuă lucrările de realizare a fundației de balast între km 83+000 și km 83+230;
✅️ continuă lucrările de consolidări prin execuția saltelelor de balast, șaibelor drenante, s.a.;
✅️ au fost finalizate lucrările de îmbunătățire a terenului de fundare cu piloți de diametru mic;
✅️ lucrările aferente structurilor existente pe acest lot sunt în diferite stadii, de la lucrări de armare, cofrare și betonare elevații, grinzi de rezemare, turnare plăci de suprabetonare, lucrări de instalare grinzi și predale prefabricate, lucrări de sudură tablier metalic;
✅️ sunt în curs de finalizare podețele prefabricate;
✅️ se execută lucrări de scurgere a apelor, după cum urmează: șanțul de gardă (realizat 2950 m din 7400m), șanțul de bermă (realizat 1680 m din 9100 m), dren longitudinal (realizat 3085 m din 6900 m);
✅️ continuă producția de prefabricate în baza organizată pe șantier, fiind produse 423 din 660 buc grinzi prefabricate, 19.729 m2 din 31.216m2 buc predale prefabricate, 200 din 300 buc antretoaze prefabricate.
Deși lucrările pe această secțiune au început în vara anului trecut, progresul fizic al acestora se află în avans față de grafic și de termenul de finalizare (2027), fiind la peste 50%.
La momentul vizitei în șantier, antreprenorul avea mobilizate în șantier 650 persoane și 210 utilaje și echipamente de construcții”, a transmis Scrioșteanu.
Contractul pentru Lotul 4 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești a fost semnat cu constructorul austriac PORR în noiembrie 2021 (mandatul Dan Vîlceanu) pentru 1,7 miliarde lei (34 milioane Euro/km) ca urmare a complexității tehnice, tunelul și viaductele de pe traseu. Lotul include tunelul de la Curtea de Argeș (Dealul Momâia), cu o lungime totală de 1350 metri galerie dublă (2700 metri total).
La debutul oficial al forajului, PORR a botezat cele tuneluri paralele „Daniela” și „Alina”, după numele unor angajate ale companiei care lucrează la primul tunel clasic de autostradă din România. Lotul 4 Curtea de Argeș-Tigveni are o lungime de aproape 10 kilometri, iar valoarea contractului este de 1,7 miliarde lei (34 milioane Euro/km.).
Asociația Pro Infrastructură estimează finalizarea lotului Curtea de Argeș -Tigveni (10 km.) la finalul anului 2026: „La jumătatea tunelului Curtea de Argeș de pe Autostrada A1 Astăzi, duminică, am vizitat tunelul de 1,35 kilometri de pe Secțiunea 4 a Autostrăzii Sibiu-Pitești. Antreprenorul Porr a ajuns la 650 metri excavați pe calea spre Curtea de Argeș și la 500 de metri pe sensul spre Sibiu. S-a forat și prima galerie de legătură (pietonală), iar pe firul spre Curtea de Argeș urmează în scurt timp excavarea galeriei de trecere pentru vehicule din centrul tunelului.În ciuda terenului foarte dificil, plin de nisip și argile, care necesită multă meticulozitate, atenție și pricepere din partea inginerilor Porr, lucrările înaintează bine. L-am întrebat pe ghidul nostru dacă se așteaptă ca a doua jumătate a excavației să fie mai ușoară și ne-a spus că sigur nu va fi. În scurta filmare cu telefonul din capătul galeriei spre Sibiu, un tânăr operator de buldozer de 25 de ani, dar cu 8 ani de experiență, își arată îndemânarea mutând materialul proaspăt excavat în viteză, cu o precizie remarcabilă. Lucrează nonstop, 24/24, 7 zile din 7, o echipă de experți din 11 țări condusă de un inginer cu 40 de ani de experiență în execuția de tuneluri. Sunt șanse bune să circulăm pe aici în decembrie 2026, puțin înainte de termenul contractual martie 2027”, a transmis API.
Ministrul Trasporturilor Sorin Grindeanu spunea de asemenea că termenele de inaugurare pe loturile 4 și 5 din Autostrada Sibiu – Pitești ar putea fi devansate, ținând cont de stadiul actual al lucrărilor. Grindeanu a anunțat că, dacă lucrările continuă în același ritm, se poate vorbi chiar despre o devansare a termenului pentru acest lot, acum stabilit pentru martie 2027.