Constructorul italian WeBuild va da în trafic în acest an 18 kilometri din tronsonul Curtea de Argeș – Pitești, promite secretarul de stat în Ministerul Transporturi Ionel Scrioșteanu, după o vizită pe șantier. Asociația Pro Infrastructură (API) este însă de părere că vor fi zero kilometri inaugurați din această autostradă în 2024, din cauza unui punct critic la podul peste canalul Argeș de la Merișani. Inclusiv din imaginile publicate de secretarul de stat se observă că podul nu are încă toate grinzile montate.
Podul peste canalul Argeș de la Merișani nu are încă toate grinzile montate:
„Încă 18 kilometri din Autostrada Sibiu – Pitești la final. Antreprenorul are o mobilizare consecventă, având pe întregul șantier aproximativ 1125 persoane și 210 utilaje […] Având în vedere buna mobilizare a constructorului, anul acesta vom putea da în trafic un prim tronson în lungime de 18 km din această secțiune, cu aproape 1 an mai devreme față de termenul contractual. Ulterior, în scurt timp de la darea în trafic a primului tronson, vom finaliza și restul lotului până la Curtea de Argeș”, a transmis Ionel Scrioșteanu.
Secretarul de stat în transporturi a prezentat lotului, pe larg:
„Lucrări de terasamente, consolidări, ITS, iluminat, hidrotehnice, sa:
✅️ A început realizarea marcajelor orizontale;
✅️ Sunt în curs de finalizare lucrările de așternere a stratului de bază de asfalt AB31.5, a stratului de legătură BAD 22.4 și a stratului de uzură MAS16;
✅️ Sunt în curs de finalizare lucrările de realizare a stratului de balast stabilizat cu ciment aferent suprastructurii drumului;
✅️ Continuă lucrările de instalare a panourilor fonoabsorbante;
✅️ Continuă lucrările de montare a parapeților metalici;
✅️ Continuă execuția drenajului longitudinal, rigolei mediane șanțurilor și canalelor trapezoidale;
✅️ Continuă lucrările de iluminat public;
✅️ Continuă lucrările de execuție a sistemului ITS.
Lucrări la structuri:
✅️ La podul peste DJ 704H (km 92+044) se betonează grinda parapet;
✅️ La podul peste canal amenajat râul Argeș (km 92+814) se montează lisele prefabricate, predalele și se lucrează la betonarea plăcii de suprabetonare;
✅️ La podul peste canal râul Argeș (km 95+927) se lucrează la montarea liselor prefabricate și la betonarea grinzii parapet;
✅️ La podurile peste râul Argeș (km 96+707 și km 99+398)
a fost finalizată betonarea grinzii parapet;
✅️ La podul peste pârâu valea Tutana (km 101+829) au început lucrările de realizare a hidroizolației;
✅️ La podul peste canal amenajat râul Argeș (km 103+666) se lucrează la armarea și betonarea plăcii de suprabetonare;
✅️ La podul peste râul Valsan (km 109+383) s-a finalizat montarea parapetelor metalice și a panourilor fonoabsorbante și se lucrează la montarea rosturilor de dilatație;
✅️ La podul peste râul Argeș (km 110+565) s-a finalizat montarea parapetelor metalice și se lucrează la montarea rosturilor de dilatație;
✅️ La podul peste drumul de exploatare (km 111+260) s-a finalizat realizarea hidroizolației;
✅️ La podul peste canal amenajat râul Argeș (km 111+362) continuă lucrările de ridicare a ultimelor grinzi metalice și se montează predalele metalice;
✅️ La podul peste zona mlăștinoasă (km 111+780) s-au finalizat lucrările de hidroizolație și au început lucrările de așternere a stratului de bază BA8;
✅️ La pasajul peste DN7, Nod rutier Bascov (km 121+305) și podul peste canal (km 121+560) au fost finalizate lucrările;
✅️ La podul peste valea Bușaga (km 0+120) s-au finalizat execuția elevațiilor și montarea grinzilor principale;
✅️ La pasajul peste DJ 704H (km 0+520) s-a finalizat execuția subantretoazelor.
Acest lot cuprinde și realizarea a 3 noduri rutiere principale, după cum urmează:
Nod rutier Curtea de Argeș:
✅️ sunt în curs de finalizare lucrările de terasamente;
✅️ continuă lucrările de așternere a stratului de bază și a stratului de legătură;
✅️ a fost finalizată execuția piloților la zidurile de sprijin;
✅️ continuă lucrările de iluminat public.
Nod rutier Băiculești:
✅️ sunt în curs de finalizare lucrările de așternere a straturilor de asfalt (bază, legătură, uzură);
✅️ continuă montarea corpurilor de iluminat;
✅️ continuă montarea casiurilor.
Nod rutier Bascov:
✅️ sunt în curs de finalizare lucrările de terasamente;
✅️ sunt în curs de finalizare lucrările de așternere a straturilor de asfalt (bază, legătură) și au început așternerea stratului de uzură;
✅️ continuă lucrările de iluminat public;
✅️ se montează casiurile”, a transmis Scrioșteanu.
API: Zero kilometri inaugurați din Autostrada A1 Sibiu – Pitești în 2024
Asociația Pro Infrastructură susține, pe de altă parte, că nu pot fi inaugurați nici măcar parțial, în 2024, primii 15 kilometri din cei 30 de pe primul lot din Autostrada A1 Sibiu – Pitești, din cauza unui punct critic la podul peste canalul Argeș de la Merișani, unde încă nu au fost instalate toate grinzile. Ministrul Sorin Grindeanu promitea o inaugurare parțială pe Lotul 5 de la Pitești la Curtea de Argeș.
„Nimic pe Sibiu-Pitești 5 în 2024, în ciuda ultimelor promisiuni. Așa cum v-am spus și la început de septembrie, este clar că nu vom avea nimic inaugurat în acest an deși era posibilă o deschidere parțială în 2024 între nodurile Bascov și Mănicești, vreo 15 din totalul celor 30,35 kilometri ai Secțiunii 5 a Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești.”, arată Asociația.
Conform API, punctul critic rămas între Bascov și Mănicești: „Podul peste canalul Argeș de la Merișani înaintează foarte greu: mai sunt multe grinzi de instalat, predalele merg anevoios, apoi armare, suprabetonare, hidroizolație, asfalt și finisaje”.
Asociația susține că, chiar dacă politicienii, în frunte cu ministrul Grindeanu, încă promit că vom avea o inaugurare parțială, în teren „se vede cu totul altceva pentru că antreprenorul WeBuild este în continuare în dispute aprinse cu CNAIR și MT la podul suspendat de la Brăila”. Aici, ministerul Transporturilor prin CNAIR a aplicat WeBuild penalizări pentru întârzieri și neconformități, în timp ce constructorul solicită bani în plus.
API mai susține că oferta WeBuild a fost descalificată la licitația pentru „Perla Coroanei”, cei 41 km de pe Autostrada A3 care includ Tunelul Meseș. Economedia a scris anterior că pe acest lot se poartă bătălia „giganților”, iar UMB, Makyol și WeBuild se luptă pentru a câștiga licitația pentru cel mai scump lot de autostradă din România.
Astfel, asociația spune că este greu de crezut că WeBuild va face vreo concesie statului român și va da în trafic 15 kilometri cu 9 luni înainte de termenul contractual, septembrie 2025.
„Deschiderea completă a lotului este perfect fezabilă în prima parte a lui 2025, dacă italienii de la WeBuild doresc și dacă responsabilii (cei noi) din minister vor ști cum să îi convingă. Dacă nu, probabil ne apucă vara sau chiar termenul contractual din toamnă…”, conchide API.