Statul american California are un deficit bugetar uriaș, pe care politicienii încearcă să îl reducă. Legile locale îngreunează creșterea impozitelor, necesitând o majoritate de două treimi. Mai rău, sursele de fonduri altădată fiabile se epuizează. Se preconizează că veniturile din taxa pe combustibil vor scădea brusc pe măsură ce șoferii vor trece la vehicule electrice. Veniturile din taxele pe țigări au scăzut cu 500 de milioane de dolari, sau 29%, din 2017; acum scad și cele din taxele pe alcool. Acest lucru este îngrijorător: în prezent, veniturile din acest trio de taxe reprezintă aproape jumătate din ceea ce statul cheltuiește pentru învățământul superior, scrie The Economist.
Și alții se află într-o situație similară. UE intenționează să elimine treptat combustibilii fosili, chiar dacă ministerele sale de finanțe continuă să depindă de taxele pe combustibil. Organismul de supraveghere a bugetului Marii Britanii prevede că dispariția mașinilor pe benzină și motorină va reduce veniturile fiscale cu 17 miliarde de dolari pe an până în 2030; la 30 octombrie, Rachel Reeves, cancelarul britanic, a refuzat să majoreze taxa britanică pe carburanți, temându-se de o reacție negativă. Încasările din alte produse și activități „discutabile” – alcool, jocuri de noroc, tutun și zahăr – au scăzut de la 4,5% din veniturile fiscale ale Marii Britanii la 3,2% în ultimul deceniu. Guvernele au petrecut ani de zile luptând împotriva „păcatului”. Acum le lipsește.
La începutul secolului al XX-lea, aproximativ 90% din veniturile federale americane proveneau din taxele pe alcool și tutun. Pe măsură ce statul a devenit mai mare, taxele generale au devenit mai frecvente, taxele pe „păcat” fiind utilizate mai ales ca instrument de schimbare a comportamentului. Recent, popularitatea acestora a crescut, guvernele devenind din ce în ce mai preocupate de sănătatea populației lor. Taxele reprezintă în prezent mai mult de jumătate din costul unui pachet de țigări în Marea Britanie, ceea ce a contribuit la creșterea costului unui pachet cu 220% în ultimii 30 de ani. Deși taxele pe combustibil nu sunt strict taxe pe „păcat”, deoarece sunt percepute pentru a plăti întreținerea drumurilor, scăderea lor este determinată de lupta împotriva unui „păcat modern”: emisiile de dioxid de carbon.
Aproape toate studiile privind impactul taxelor pe „păcat” constată un efect. De exemplu, o analiză a guvernului britanic, care a analizat impactul unei taxe pe băuturile răcoritoare, a constatat că aceasta a determinat producătorii să reducă conținutul de zahăr al produselor lor cu 46%. Schimbările sociale joacă, de asemenea, un rol important, populațiile din țările bogate devenind din ce în ce mai abstinente. În 1980, 33% dintre americani fumau. În prezent, doar 12% fumează.
Ce este de făcut în privința găurii bugetare tot mai mari? Creșterea impozitelor pe „păcatele” existente este o alegere evidentă. Problema este că acest lucru schimbă comportamentul, reducând și mai mult veniturile. California, de exemplu, și-a majorat taxa pe combustibil în fiecare an începând din 2019. Bugetul Marii Britanii din 30 octombrie a anunțat taxe și mai mari pe băutură, țigări și băuturi răcoritoare. În septembrie, Slovacia a aprobat noi legi de creștere a taxelor pe băuturile zaharoase și pe produsele din tutun, una dintre multele măsuri despre care Robert Fico, prim-ministrul țării, spune că vor contribui la rezolvarea problemelor bugetare ale țării.
Și România a majorat în ultimii an „taxa pe zahăr”.
De asemenea, se caută noi „păcate” pe care să le impozităm. În buget, cancelarul britanic Rachel Reeves a anunțat o nouă taxă care va fi percepută pe țigările electronice (stabilită la un nivel puțin mai scăzut decât cea pe țigările reale). Viciile actuale ale Americii sunt marijuana și jocurile de noroc sportive. O mulțime de state au legalizat ambele în ultimul deceniu, atrase în mare parte de perspectiva unor venituri fiscale suplimentare. În 2022, California a obținut din taxele pe marijuana o sumă dublă față de cea obținută din taxele pe alcool. „Să sperăm că o mulțime de oameni vor juca și vom obține o mulțime de bani”, a remarcat Jack Evans, autorul proiectului de lege care a legalizat pariurile sportive în Washington, DC, în 2018.
Înlocuirea taxelor pe combustibil este o provocare mai dificilă. Taxarea șoferilor atunci când își fac plinul este simplă și echitabilă: o persoană care conduce mult și, prin urmare, uzează drumurile, va plăti, de asemenea, multe taxe. Impozitele forfetare pe înmatricularea vehiculelor i-ar împovăra pe cei care nu conduc mult; o mașină electrică poate fi încărcată oriunde, ceea ce face dificilă identificarea electricității utilizate în acest scop. O altă opțiune ar fi taxarea șoferilor pentru fiecare kilometru parcurs. Virginia experimentează o astfel de abordare, dar programul său voluntar are doar 30.000 de participanți din 6 milioane de șoferi, iar statul înregistrează pierderi din acest proiect.
Gurmanzii, jucătorii și consumatorii de benzină pot părea într-o poziție slabă pentru a contraataca. Dar chiar și păcătoșii au drept de vot, după cum știa foarte bine Rachel Reeves când a refuzat să majoreze taxa pe combustibil. Iar factorii de decizie politică vor să evite un păcat propriu: lăcomia.