Echipa de tranziţie a noului preşedinte american Donald Trump intenţionează să elimine creditul fiscal de 7.500 de dolari pentru achiziţiile de vehicule electrice din Statele Unite, potrivit unor surse citate de Reuters, dar producătorii auto şi cei de baterii vor ca facilitatea să fie menţinută, transmite News.ro.
Acest credit, destinat să stimuleze achiziţia de vehicule ecologice, este un factor important în industria emergentă a maşinilor electrice, iar eliminarea sa ar putea afecta ritmul tranziţiei către vehiculele electrice din SUA.
Cu toate acestea, reprezentanţii Tesla au declarat că susţin această măsură, deşi CEO-ul Elon Musk a recunoscut că încetarea acestui credit ar putea dăuna vânzărilor de vehicule electrice, în special pentru alţi producători din domeniu, cum ar fi General Motors.
Impact economic şi reacţii din industrie
Asociaţia Zero Emission Transportation Association (ZETA), care include producători majori precum Rivian, LG, Uber, Lucid şi Panasonic, a avertizat că eliminarea creditelor fiscale ar putea afecta locurile de muncă în state-cheie precum Ohio, Kentucky şi Michigan, unde investiţiile în producţia de vehicule electrice au contribuit la crearea multor locuri de muncă.
Directorul executiv al ZETA, Albert Gore, a subliniat că aceste credite sunt esenţiale pentru ca SUA să poată concura cu succes împotriva Chinei în sectorul transportului ecologic.
Susţinerea neaşteptată a Tesla
Surse din echipa de tranziţie a lui Trump au menţionat că reprezentanţii Tesla au susţinut în faţa comisiei de tranziţie a administraţiei Trump încetarea subvenţiei, invocând avantajul competitiv pe care îl are Tesla în industria EV-urilor. Deşi această poziţie a surprins industria, Musk a afirmat că Tesla ar putea suporta impactul, însă ar fi „devastator” pentru competitori.
Implicarea politică şi viitorul reglementărilor
În timp ce administraţia Biden a extins creditul fiscal pentru vehicule electrice în 2022, Trump a declarat recent că nu este de acord cu subvenţiile şi că va analiza eliminarea completă a creditului de 7.500 de dolari pentru achiziţiile de EV-uri.
El a mai precizat că ar putea solicita Congresului anularea acestuia sau ar putea inversa reglementările emise de Departamentul Trezoreriei, pentru a reduce accesul producătorilor auto la acest credit.
Eliminarea creditului fiscal ar putea schimba considerabil piaţa auto din SUA, în special în contextul în care producătorii auto s-au bazat pe aceste stimulente pentru a respecta reglementările stricte de emisii implementate de administraţia Biden, care vizează o reducere de 50% a emisiilor până în 2032.