Mai mult de jumătate (53%) dintre antreprenorii români de tehnologie îşi orientează iniţiativele către pieţele internaţionale, ceea ce demonstrează adaptabilitate, planificare strategică şi o viziune globală, arată rezultatele unui studiu realizat de EY România şi Endeavor, dat publicităţii marţi.
Conform cercetării cu titlul “Profilul antreprenorului român în tehnologie”, Bucureşti şi Cluj-Napoca sunt oraşele care sprijină antreprenoriatul tehnologic în România, iar din 2014 şi până în prezent Capitala României a înregistrat o creştere de 35,9% a numărului de iniţiative antreprenoriale. În acelaşi timp, Cluj-Napoca a avut o creştere de 66,5%.
De asemenea, jumătate dintre antreprenorii români care lucrează în sectorul tehnologic îşi încep afacerile înainte de vârsta de 25 de ani, iar o pondere de 11% debutează în domeniu chiar înainte de a împlini 18 ani.
Ca nivel de educaţie al antreprenorilor din tehnologie, 90% dintre ei au cel puţin o diplomă de licenţă, domeniile predominante de studiu fiind disciplinele tehnice (45%) şi finanţele sau economia (29%), transmite Agerpres.
Potrivit sursei citate, peste jumătate dintre antreprenorii români din tehnologie (53%) vizează pieţele internaţionale pentru dezvoltarea globală a afacerii. Totodată, aceştia preferă iniţiativele colaborative, cu rate de succes mai mari pentru afacerile fondate de mai multe persoane (80%), comparativ cu iniţiativele solo (20%).
Cu toate acestea, 95% dinte respondenţi au afirmat că preferă să menţină controlul privat asupra propriilor afaceri, ceea ce poate limita potenţialul de creştere din cauza reticenţei de a accepta finanţare externă, notează realizatorii studiului. În plus, antreprenoriatul pare să fie influenţat de familie şi cercurile sociale apropiate, timp în care 53% dintre respondenţi raportează o conexiune familială sau socială cu antreprenoriatul.
În ceea ce priveşte finanţarea, majoritatea antreprenorilor au declarat că se bazează pe fonduri personale (42%) pentru capitalul iniţial, urmate de “angel investors” (19%) şi fonduri de investiţii (15%). În context, şapte din zece (71%) antreprenori pun în aplicare cunoştinţele anterioare pentru a-şi conduce afacerile.
Studiul EY şi Endeavour a fost efectuat pe un eşantion de 126 de lideri de afaceri din comunitatea antreprenorială a industriei tehnologice româneşti, care au primit chestionarul online creat în Qualtrics XM.