Muncitorii de la uzinele Volkswagen din Germania se pregătesc de grevă, în condițiile în care directorii celui mai mare producător auto european au respins cererea lor de a exclude închiderea fabricilor din țară, scrie Financial Times.
„Ne vom pregăti pentru o escaladare de la începutul lunii decembrie”, a declarat negociatorul șef al IG Metall, Thorsten Gröger, la finalul negocierilor privind reducerea costurilor, care au durat mai mult de șase ore.
Sindicatul Volkswagen a declarat că se pregătește pentru greve în toate fabricile germane începând cu 1 decembrie, după ce discuțiile privind salariile și închiderile fără precedent de fabrici la cel mai mare producător auto european nu au reușit să obțină un progres joi, notează Reuters.
Sindicatul IG Metall a cerut VW să facă un „pas mare” într-o a treia rundă de negocieri, dar a declarat că negocierile s-au încheiat cu poziții încă foarte îndepărtate.
În afară de a pune întrebări cu privire la planul prezentat de sindicate de a economisi 1,5 miliarde de euro prin măsuri care includ reducerea orelor de lucru și renunțarea la bonusuri, conducerea nu a prezentat noi propuneri proprii, au declarat sindicatele. Discuțiile vor continua însă pe 9 decembrie.
Mii de angajați s-au adunat în timpul discuțiilor privind salariile pentru 120 000 din cei aproximativ 300 000 de angajați ai Volkswagen din Germania, angajați în șase fabrici reglementate de o convenție colectivă de salarizare separată de restul forței de muncă.
Volkswagen a cerut o reducere de 10% a salariilor, susținând că trebuie să taie costurile și să crească profitul pentru a-și apăra cota de piață în fața concurenței ieftine din China și a scăderii cererii de automobile în Europa. De asemenea, Volkswagen amenință să închidă uzine în Germania pentru prima dată în istoria sa de 87 de ani.
Problemele celui mai mare producător de automobile din Europa au alimentat neliniști mai largi cu privire la statutul Germaniei de putere industrială, în perioada premergătoare alegerilor anticipate din februarie, în care bilanțul economic al cancelarului Olaf Scholz este supus examinării.
„Ni s-a spus că societatea ar dori în continuare să facă o evaluare a pachetului pe care l-am prezentat, ceea ce este legitim, dar, de asemenea, clarifică faptul că închiderea de fabrici și concedierile în masă nu sunt în cele din urmă excluse”, a declarat negociatorul sindicatului IG Metall, Thorsten Groeger.
„Diferența dintre pozițiile noastre este încă uriașă”.
Miercuri, sindicatele au propus renunțarea la prime timp de doi ani și crearea unui fond pentru a finanța o reducere temporară a orelor de lucru în zonele mai puțin productive ale întreprinderii.
IG Metall a semnalat, de asemenea, că dorește ca acționarii să primească un dividend redus, fără a-l elimina cu totul, dar nu a specificat o sumă.
Volkswagen a declarat că salută dorința lucrătorilor de a lua în considerare o reducere a costurilor forței de muncă și a capacităților, dar a adăugat că orice acord salarial trebuie să ofere o „ușurare financiară durabilă”.
Arne Meiswinkel, șeful de personal al mărcii VW, care conduce negocierile pentru constructorul auto, a declarat că „realizarea durabilă a obiectivelor financiare rămâne crucială pentru a asigura competitivitatea într-o fază extrem de dificilă pentru industria auto germană”.
Grevele din decembrie ar fi primele greve de amploare la întreprinderea germană – VW AG – din 2018, când peste 50.000 de lucrători au ieșit în stradă din cauza salariilor.
Grevele ar fi inițial așa-numitele „greve de avertisment”, cu o durată de câteva ore. Membrii sindicatului ar putea vota apoi pentru a trece la greve de 24 de ore sau mai lungi.
Cu toate acestea, Groeger a lăsat să se înțeleagă că este dispus să accepte vânzarea unor fabrici către cumpărători din afara grupului VW, ca o modalitate de a preveni pierderea locurilor de muncă și închiderea fabricilor, afirmând : „Pentru noi, este vorba despre realizarea unei perspective pe termen lung pentru toate fabricile, asigurarea locurilor de muncă și prevenirea concedierilor”.
Producătorii auto au dificultăți
Mii de lucrători din diferite orașe s-au adunat pe stadionul de fotbal din Wolfsburg, orașul în care se află sediul central al Volkswagen, mai devreme joi, fluierând, fluturând steaguri și huiduind și huiduind. Cârnați și covrigi au fost serviți la temperaturi foarte scăzute.
Datele companiei și ale industriei analizate de Reuters au arătat că producătorul auto cheltuiește o proporție mai mare din vânzări pe costurile forței de muncă decât principalii săi rivali.
Dar și alții se confruntă cu dificultăți.
Ford a declarat miercuri că va reduce aproximativ 14% din forța sa de muncă europeană. Mercedes-Benz intenționează să taie costurile cu câteva miliarde de euro pe an în următorii ani, a scris joi ziarul Handelsblatt.
Claudia Jobe, membră a comitetului de întreprindere VW de la uzina din Hanovra, a declarat că, de când s-a alăturat companiei, în 1991, conducerea și-a schimbat tonul, luând decizii unilaterale în interesul acționarilor, nu al lucrătorilor.
„Și ție ți-e frică, ești la uzină de atâția ani și totul nu contează”, a spus ea.
GRAFIC – Vânzările de mașini noi ale Grupului Volkswagen și ale tuturor mărcilor în UE, AELS și Regatul Unit între 2018 și iulie 2024