Parchetul European (EPPO) condus de Laura Codruța Kovesi a anunțat joi că face 31 de percheziții în mai multe locații, în cadrul unei anchete privind posibile fraude în legătură cu lucrările la șoseaua de centură a municipiului Zalău, finanțate cu 37 de milioane de euro din fonduri UE. CNAIR a transmis că oferă „tot sprijinul necesar organelor judiciare”.
Perchezițiile EPPO au loc în București, județul Cluj, județul Sălaj și județul Timișoara, la domiciliile și sediile firmelor anchetate, inclusiv la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale SA (CNAIR), responsabilă cu administrarea rețelei de autostrăzi, drumuri expres și drumuri de interes național din România.
Perchezițiile vizează proiectul de proiectare și execuție a Centurii Zalău, finanțat prin Fondul European de Dezvoltare Regională și Coeziune, în valoare de 37 de milioane de euro. Beneficiarul fondurilor este CNAIR. Contractul de execuție a lucrărilor a fost atribuit filialei din România a unei companii chineze, care a angajat mai mulți subcontractanți.
EPPO transmite că „există suspiciuni că subcontractanții au conlucrat cu antreprenorul pentru a prezenta documente false care să ateste că lucrările au fost finalizate cu succes. Conform anchetei, lucrările nu au respectat cerințele de calitate. De asemenea, există suspiciuni că reprezentanții beneficiarului (CNAIR) nu au efectuat controale adecvate”.
Ancheta este în curs de desfășurare, pentru a stabili amploarea activităților infracționale suspectate și prejudiciul financiar global cauzat bugetului UE.
CNAIR a transmis, în legătură cu actele de urmărire penală desfășurate astăzi, că oferă „tot sprijinul necesar organelor judiciare”. „Orice informație pe acest subiect va putea fi furnizată, conform legii, doar de instituțiile abilitate. Conducerea CNAIR reafirmă determinarea de a nu accepta nicio abatere de la legalitate și va întreprinde întotdeauna măsuri corespunzătoare dispozițiilor organelor judiciare”, a transmis Compania de Drumuri.
Context. Lucrările la Centura Zalău, un drum cu o lungime de numai 5,5 kilometri, au început în aprilie 2021 și nu sunt gata nici în prezent, după aproape patru ani.
Contractul cu o valoare de 186 milioane de lei a fost atribuit încă din vara anului 2020 Asocierii SINOHYDRO CORPORATION LIMITED (CHINA) – SC GOOD PROOD S.R.L. Ulterior, în 2021, România a adoptat o lege prin care a decis să excludă companiile din China de la licitațiile publice pentru proiecte de infrastructură. Decizia de atunci s-a putut însă aplica doar noilor proceduri de achiziții publice lansate după acel moment.
Lucrările la centura Zalăului, un drum de 5,5 kilometri cu o bandă pe sens, trebuiau să fie gata deja din martie 2023. Cu toate acestea, cele mai recente estimări arată că ele ar putea fi încheiate abia în luna mai a anului viitor. Din programul de execuție – revizia 25, transmis către antreprenor, CNAIR a constatat că lucrările vor fi terminate la data de 4 mai 2025. Întârzierea totală va depăși 452 de zile, apreciază reprezentanții CNAIR.
Pe acest șantier a existat și o slabă mobilizare a constructorului, dar și alunecări de teren, iar Ministerul Transporturilor și CNAIR nu au pus presiune pentru ca lucrările să respecte graficul. A existat o vizită a autorităților pe șantier în anul 2023, dar ritmul lucrărilor a continuat să fie slab. Proiectul s-a lovit de asemenea și de întârzieri birocratice cu exproprierile, scoaterea din circuitul forestier și autorizația de construire. În plus, anul trecut, partenerul român din asociere a realizat o cifră de afaceri de puțin peste 2.500 lei și a înregistrat o pierdere de peste 133 mii lei.
Constructorii chinezi mai lucrează, în România, pe Lotul 3 al Autostrăzii A0 București Nord. Constructorul chinez China Civil Engineeering (China) a început recent lucrările de așternere a celui de al treilea strat de asfalt (uzură) de la joncțiunea cu lotul 2 Nord spre DN2, a anunțat secretarul de stat în ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu.
Șeful CNAIR, Cristian Pistol, spunea în vară că China Civil Engineeering (China) are șanse reale ca până la finalul acestui an să termine „ciotul” de 2 kilometri până la Afumați din Autostrada A0 Nord, astfel încât să poată fi deschisă circulația și pe lotul „muzeu” de 9 kilometri terminat de constructorul băcăuan UMB încă din anul 2023, dar pe care nu se poate încă circula.
Contractul pentru lotul 3 al Autostrăzii A 0 Nord a fost semnat cu firma CCECC în martie 2023, iar ordinul pentru începerea proiectării a fost dat începând cu data de 22 mai 2023, durata de realizarea a proiectului tehnic fiind de 12 luni cu 18 luni pentru execuție. Atribuirea a fost posibilă pentru că procedura de achiziție și depunerea ofertelor s-au făcut anterior Ordonanței de Urgență (din 2021) care interzice firmelor din China să participe la licitațiile publice ale Statului Român.