Liderii din întregul sector al serviciilor financiare din Europa sunt deschiși la integrarea în operațiunile lor a tehnologiilor de inteligență artificială (AI) și inteligență artificială generativă (GenAI) pentru a spori productivitatea companiilor. Cu toate că liderii sunt ambițioși cu privire la integrarea serviciilor de AI, doar 28% dintre aceștia afirmă că au accelerat per total adoptarea AI în ultimul an, majoritatea firmelor se mențin în stadii incipiente, experimentale, în special ceea ce privește GenAI, potrivit celei de-a doua ediții a studiului realizat de compania de consultanță EY, intitulat „European Financial Services AI Survey”.
Datele studiului arată că doar 31% dintre firmele din Europa consideră că sunt pe drumul cel bun în ceea ce privește integrarea GenAI. Doar 11% dintre executivi au declarat că firma lor este pregătită pentru viitoarele reglementări privind AI și, deși 78% recunosc că angajații lor dispun doar de o experiență limitată, redusă sau inexistentă în cele mai recente tehnologii GenAI, doar un sfert dintre companii au implementat programe noi de instruire și perfecționare, în timp ce 60% se află încă în faza de planificare conform comunicatului de presă.
„Sectorul bancar din România face progrese semnificative în digitalizare, adoptând soluții bazate pe inteligența artificială, pentru a optimiza procesele interne, securitatea tranzacțiilor și interacțiunea cu clienții. Cu toate acestea, provocările rămân notabile, în special în ceea ce privește conformarea la Regulamentul UE privind AI (AI Act), intrat în vigoare în 2024, care impune cerințe stricte pentru transparență și securitate, dar și în asigurarea competențelor necesare în rândul angajaților. Deși există inițiative, precum Strategia Națională pentru AI 2024-2027, care urmărește adoptarea tehnologiilor emergente în sectorul financiar, lipsa programelor de formare specifice pentru GenAI și competiția globală pentru talente pot limita ritmul adoptării acestor tehnologii. Pentru a valorifica pe deplin potențialul AI, băncile din România trebuie să prioritizeze investițiile în dezvoltarea competențelor forței de muncă, să colaboreze cu autoritățile pentru alinierea reglementară și să se concentreze pe integrarea unor soluții scalabile și sustenabile”, a declarat Răzvan Pîrnac, Partener, Financial Services Risk Management, EY România.
Inteligența artificială ar putea afecta o treime dintre posturile din industria financiară europeană
Majoritatea directorilor intervievați (66%) consideră că în anul următor până la un sfert (25%) dintre actualele posturi din sectorul european al serviciilor financiare ar putea resimți efectele integrării AI, iar 93% dintre executivii respondenți au declarat că până la 10% dintre posturi ar putea fi desființate.
Astfel, potrivit sondajului integrarea inteligenței artificiale (AI) ar putea afecta până la un sfert din locurile de muncă existente în acest sector în următorul an. 93% dintre directori consideră că până la 10% dintre locuri de muncă ar putea fi reduse. Cu toate acestea, doar 25% dintre firmele participante au raportat că dispun de un program de formare în acest domeniu, în timp ce 43% se află încă în etapa incipientă a planificării și 29% nu au astfel de programe și nu intenționează să le dezvolte.
Se preconizează că în special posturile la nivel de debutant vor fi afectate, 59% dintre lideri considerând că tehnologiile bazate pe AI vor avea un impact semnificativ sau chiar transformator asupra posturilor și activităților îndeplinite de noii angajați. Cu toate acestea, numai 24% dintre conducătorii executivi intenționează să restructureze posturile și atribuțiile la nivel de debutant și doar 25% plănuiesc să integreze formarea în domeniul AI în programele lor de instruire (în scădere de la 35% în 2023). 35% au declarat că nu au luat nicio măsură pentru a contrabalansa potențialul efect de domino al adoptării AI asupra angajaților debutanți (în creștere de la 28% în 2023).
Potrivit liderilor din sector, posturile de nivel începător vor fi cele mai afectate de progresul tehnologic, deși doar 24% dintre conducători intenționează să restructureze aceste posturi și doar 25% planifică integrarea formării în AI în programele de formare existente. De asemenea, 35% dintre lideri nu au întreprins nicio măsură concretă pentru a contrabalansa acest potențial efect negativ asupra angajaților entry-level. S-a constatat că competențele în domeniul AI sunt din ce în ce mai importante pentru noile angajări.
Domeniul de activitate în care competențele în materie de AI sunt importante
Pentru al doilea an consecutiv, domeniul de activitate în care competențele în materie de AI sunt la cea mai mare căutare este cel al științei datelor și inovării (alegerea principală în cazul a 54% dintre respondenți). Domeniile clasate pe locul al doilea și al treilea anul trecut au făcut schimb de locuri, operațiunile de back-office (46% dintre respondenți, în creștere de la 14% în 2023) situându-se pe locul secund, urmate de tehnologia informației (40% dintre respondenți în 2024, în creștere de la 24% în 2023).
Principalele însușiri pe care companiile le vor căuta în recrutarea de angajaților sunt principalele trei însușiri sunt capacitatea de adaptare și flexibilitate (77%), o mentalitate inovativă și experimentală (70%) și capacitatea de a colabora și lucra în afara domeniului de bază (44%). În acest an, aptitudinile tehnologice nu s-au clasat din păcate printre principalele trei priorități (34%).
Liderii din sectorul financiar european intenționează să majoreze alocările financiare în mod punctual către GenAI
Datele studiului au confirmat că investițiile axate pe GenAI rămân o preocupare centrală pentru firmele financiare din Europa, 72% dintre executivi plănuiesc să crească cheltuielile în următoarele 6-12 luni. Acest procent este cu doar puțin mai mic decât cel înregistrat în 2023, când 75% dintre respondenți au declarat că vor investi în mod activ în GenAI în anul următor.
Preocupări legate de de GenAI
Axate în mod specific pe GenAI, cele mai mari două preocupări potrivit respondenților studiului în ceea ce privește integrarea tehnologiei rămân aceleași ca anul trecut. Liderii din sectorul financiar european au invocat cunoașterea și experiența limitate în privința aplicațiilor GenAI și impactul acesteia la nivelul întregii forțe de muncă (56% în 2024, în creștere de la 36% în 2023), urmată de incertitudinea legată de impactul reglementărilor existente și potențiale (38% în 2024, în creștere de la 29% în 2023). Aspectele etice, care s-au clasat pe locul al treilea în 2023, au căzut pe locul al optulea, iar 35% dintre liderii sunt în prezent mai preocupați de viteza evoluției GenAI, comparativ cu cât de rapid pot integra ei această tehnologie în compania lor, iar 26 % îți fac griji cu privire la costul implementării și al sistemelor de control.
În privința tabloului GenAI, doar 11% dintre liderii respondenți au declarat că firma lor este pe deplin pregătită pentru viitoarele reglementări, în timp ce 70% au spus că firma lor este pregătită numai într-o măsură limitată sau parțială, iar 15% nici măcar nu dispuneau de un cadru privind riscul de reglementare în domeniul IA.
În anul 2024, principala preocupare referitoare la adoptarea GenAI a fost calitatea rezultatelor (invocată de 56% dintre respondenți), urmată de transparență și caracterul explicabil (54%), confidențialitatea datelor (53%) și potențialul de discriminare, lipsă de imparțialitate și inechitate (47%). Pentru a gestiona posibilele implicații etice rezultate din integrarea GenAI, 14% dintre respondenți au declarat că au implementat deja un cadru etic general în privința inteligenței artificiale, în timp ce, în cazul altor 31%, un astfel de cadru se află în stadii incipiente de elaborare.
Cu toate acestea, un sfert dintre respondenți (25%) au spus că firma lor nu a elaborat încă un cadru etic în privința inteligenței artificiale, iar 24% au declarat că nu au planuri să elaboreze un astfel de sistem.
Studiul intitulat „European Financial Services AI” realizat de compania EY s-a desfășurat în luna octombrie 2024, și a analiat opiniile a 116 directori executivi din sectorul serviciilor financiare care provin din 106 firme listate și nelistate și dețin o capitalizare de piață totală de aproape 880 miliarde de euro din întreaga Europă, cu scopul de a evalua impactul potențial al integrării AI și GenAI asupra productivității, resurselor umane, abilităților, alocării de capital și gestionării riscurilor.
Ernst & Young (EY) este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global și este prezentă în România încă din anul 1992, EY furnizează, prin intermediul celor peste 1000 de angajați din România și Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale.