Moralul consumatorilor germani ar urma să se amelioreze sensibil în octombrie, din cauza îmbunătățirii situației în planul pandemiei de Covid-19, care stimulează optimismul,, potrivit barometrului GFK publicat marți și realizat înaintea alegerilor, scrie Le Figaro.
Institutul german anticipează un indice de 0,3 puncte în octombrie, respectiv o creștere de 1,4 într-o lună pentru „a atinge aproape nivelul dinaintea crizei”, notează Rolf Bürkl, expert al GfK. Într-un an, este vorba de o creștere puternică de 24 de puncte.
Această evoluție se explică printr-o ameliorare a situației în planul pandemiei. Alegerile parlamentare de duminică, care aduc Germania într-o zonă de confuzie politică puțin comună, cu victoria la limită a social-democraților dar cu doi candidați pentru fotoliul de cancelar, au avut loc după efectuarea sondajului GfK.
Consumatorii „cred că valul patru este mai puțin propunțat decât se temeau mulți”, comentează Rolf Bürkl. În septembrie, așteptările consumatorilor în termeni de venituri, o componentă a barometrului, au crescut cu 6,9 puncte, la 37,4 puncte. Indicele care măsoară anticipațiile privind conjunctura a crescut cu 7,7 puncte, la 48,5 puncte.
„Consumatorii văd economia germană pe calea relansării, chiar dacă dinamica este un pic mai moderată decât se estima acum câteva luni”, arată GFK. Germania și-a redeschis progresiv economia în primăvară, permmițând o relansare rapidă a activității, după șocul Covid-19. Dar industria, stâlpul economiei germane, este frânată de penurii de materii prime, care penalizează relansarea.
Pandemia de Covid-19 a bulversat lanțurile mondiale de aprovizionare, antrenând probleme pe piața microprocesoarelor, a lemnului, plasticului și oțelului, în special. Sectorul auto este puternic afectat de penurie de semiconductori. Situația ar trebui să se normalizeze în lunile următoare iar nivelul economic anterior pandemiei ar urma să fie atins „a începutul lui 2022 cel mai târziu”, a declarat recent ministrul Economiei, Peter Altmaier.