Programul de guvernare propus de coaliția PSD–PNL–UDMR introduce o serie de reforme ambițioase, dar riscante, în special prin modul în care combină “austeritatea mascată” cu obiective de eficiență instituțională, spune Stelian Brad, președintele Cluj IT Cluster. Președintele Cluj IT preconizează că efectele asupra sectorului IT vor fi considerabile și face o sinteză a principalelor probleme sesizate.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
“În centrul programului se află o corecție fiscal-bugetară de amploare, formulată sub sloganul „Toată lumea plătește”, care presupune tăieri de cheltuieli publice, plafonarea veniturilor, creșteri de impozite și eliminarea facilităților fiscale. Deși poate părea o măsură de responsabilitate macroeconomică, această abordare riscă să inducă o spirală recesivă, prin contracția consumului, descurajarea investițiilor și reducerea competitivității interne. Pentru sectoarele emergente, cum este cel digital, aceste măsuri vor avea efecte adverse directe și imediate”, spune Brad.
Acesta adaugă că un prim risc sistemic major derivă din rigiditatea politicii fiscale propuse.
“Strategia guvernului presupune creșterea presiunii fiscale într-un moment în care mediul economic este deja tensionat de inflație, instabilitate geopolitică și scăderea apetitului investițional. Eliminarea scutirilor fiscale, în special pentru domenii strategice precum IT, cercetare și construcții, este aplicată fără o analiză clară de impact și fără a oferi o alternativă credibilă de susținere pentru industriile afectate. Astfel, se renunță la instrumente esențiale de stimulare a economiei inovative, înlocuindu-le cu o abordare contabilă de tip „tăiem tot ce pare privilegiu”, indiferent de efectele de multiplicare pe termen mediu și lung. În plus, programul suferă de un deficit strategic clar în ceea ce privește inovarea și competitivitatea. Deși evocă digitalizarea ca obiectiv general, lipsește o viziune concretă asupra dezvoltării economiei bazate pe cunoaștere, asupra sprijinirii startup-urilor, scalării companiilor de tehnologie și reținerii talentelor. Nu există măsuri pentru dezvoltarea de ecosisteme de inovare, clustere tehnologice sau consorții între mediul universitar și industrie. În lipsa acestor elemente, România riscă să piardă încă o fereastră istorică de convergență tehnologică cu Europa Occidentală”, subliniază Brad.
Acesta consideră că, în ceea ce privește digitalizarea administrației, angajamentele din program sunt mai degrabă de ordin declarativ.
“Se vorbește despre debirocratizare și despre digitalizarea ANAF, transporturilor sau sănătății, dar nu se indică bugete dedicate, termene de implementare sau responsabilități clare. De asemenea, nu există o viziune integrată asupra interoperabilității datelor, guvernanței cloud-ului guvernamental sau infrastructurii critice pentru identitate digitală. Lipsa unei entități executive puternice — un CIO guvernamental cu autoritate reală și fonduri proprii — va face ca toate aceste intenții să rămână, cel mai probabil, în fază de concept”, spune Brad.
Președintele Cluj IT preconizează că efectele asupra sectorului IT vor fi considerabile.
“Cea mai evidentă este eliminarea scutirilor fiscale, care va conduce la scăderea veniturilor nete ale angajaților IT cu până la 30–40%. Într-o piață globalizată, unde specialiștii pot lucra remote pentru companii din orice țară, această măsură va accelera migrația forței de muncă înalt calificate și va reduce atractivitatea României ca hub digital regional. Mai mult, impactul se va resimți și în zona de freelance, gig economy și în startup-uri, care vor fi împovărate de o birocrație fiscală mai agresivă și neadaptată la modelele moderne de business. De asemenea, contractarea cererii publice în sectorul digital va afecta direct companiile care furnizează soluții software administrației. Prioritizarea investițiilor va duce la amânarea sau anularea unor proiecte de digitalizare din PNRR și alte fonduri europene, din lipsă de cofinanțare sau voință administrativă. Fără cerere din partea statului, piața IT internă va deveni instabilă și orientată exclusiv spre export, ceea ce înseamnă mai puțină inovare locală și mai puține soluții adaptate nevoilor românești”, spune Brad.
Un alt aspect îngrijorător este, spune acesta, absența completă a unei politici naționale coerente privind inteligența artificială.
“Într-un moment în care UE reglementează AI prin AI Act, iar marile economii investesc masiv în modele LLM, date publice și ecosisteme AI deschise, România nu propune nimic în acest sens. Nu există niciun angajament privind dezvoltarea unei infrastructuri naționale de AI, nici susținere pentru cercetare în acest domeniu, nici vreo mențiune despre utilizarea AI în administrație, educație sau industrie”, spune Brad.
Cu toate acestea, președintele Cluj IT consideră că programul nu este lipsit de elemente pozitive.
“Propunerea de depolitizare a ANAF, Vămii și Antifraudei, dacă implementată sincer, poate genera o revoluție în eficiența colectării fiscale. De asemenea, auditarea companiilor de stat, listarea acestora la bursă și reducerea sinecurilor politice sunt măsuri necesare pentru modernizarea economiei publice. În plus, ideea unui Fond de Investiții Publice cu componentă de capital de risc poate, în scenariul optimist, să reprezinte un canal de finanțare pentru inițiative inovative în domenii strategice, inclusiv tehnologie”, conchide Brad.