Compania aeriană low-cost Ryanair mărește cu 20% dimensiunea bagajului de mână gratuit, la timp pentru vacanța de vară, în timp ce rivalii se aliniază la normele UE, scrie The Guardian.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Pentru toți călătorii, cu excepția celor mai experimentați, dispozitivele metalice de dimensionare a bagajelor utilizate de companiile aeriene cu buget redus au devenit un instrument al fricii, din cauza penalităților financiare mari suportate dacă bagajul de mână este prea mare.

Dar, pe măsură ce sezonul vacanțelor de vară începe, există vești bune pentru cei care se străduiesc să călătorească ușor: Ryanair a anunțat că mărește cu 20% dimensiunea micului bagaj „personal” pe care îl puteți lua gratuit în cabină.

Analize Economedia

auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania

Acest lucru sună neobișnuit de generos din partea Ryanair – este?

Da. Dar aceasta vine pe măsură ce companiile aeriene se aliniază noii dimensiuni garantate a bagajelor în UE, de 40 cm pe 30 cm pe 15 cm.

Dimensiunile actuale ale bagajului de mână gratuit al Ryanair sunt de 40 cm pe 25 cm pe 20 cm – sub norma UE. Compania le mărește la 40 cm pe 30 cm pe 20 cm.

Ryanair susține că acest lucru este „mai mare decât standardul UE”. Compania spune că schimbarea „va fi implementată în următoarele săptămâni, pe măsură ce dispozitivele de măsurare a bagajelor din aeroporturile noastre sunt ajustate”.

Pasagerii Ryanair pot adăuga un bagaj de cabină mai mare la o rezervare de zbor pentru 6 lire sterline până la 36 lire sterline, prin achiziționarea unui pachet prioritar.

Schimbarea dimensiunii reprezintă o creștere cu 20% a volumului și înseamnă că Ryanair va accepta gratuit bagaje cu o treime mai mari decât noul minim UE.

Dar acesta este singurul aspect al politicii de bagaje Ryanair care se schimbă. Dacă greșești și un control la poarta de îmbarcare arată că bagajul este supradimensionat, vei plăti o taxă de 70 de euro.

Își vor schimba și alte companii aeriene regulile privind bagajele?

Unele nu vor trebui să facă nimic. Compania aeriană rivală easyJet, de exemplu, permite deja un bagaj gratuit mai generos sub banchetă. Politica actuală privind bagajele gratuite de la Wizz Air este aceeași cu cea la care va trece Ryanair.

Asociația companiilor aeriene Airlines for Europe (A4E) spune că cei 28 de membri ai săi au început să aplice dimensiunile bagajelor, care au fost convenite de miniștrii transporturilor din UE luna trecută.

„Acest lucru va aduce mai multă claritate pasagerilor din întreaga Europă”, spune directorul general al asociației, Ourania Georgoutsakou. „De la cei care călătoresc în oraș la cei care călătoresc cu familia, toată lumea va beneficia de aceeași regulă clară în toate rețelele membrilor noștri.”

Standardizarea normelor privind bagajele de mână se află pe agenda Bruxelles-ului de ani de zile, decizia de a stabili o dimensiune care să permită călătorilor frecvenți să cumpere un bagaj care să fie acceptat de mai multe companii aeriene.

Toate companiile aeriene A4E vor respecta regula privind bagajele până la sfârșitul sezonului estival 2025, se arată în comunicat, adăugând că „transportatorii vor continua să permită, la discreția lor, obiecte personale mai mari”.

Taxele pentru bagajele de mână nu sunt oricum eliminate?

Nu încă, dar ar putea fi. Grupurile europene de consumatori cer legislatorilor UE să investigheze companiile aeriene low-cost pentru că „exploatează consumatorii” prin taxarea bagajelor de mână.

În mai, BEUC, un grup care reunește 44 de organizații ale consumatorilor, a cerut Bruxelles-ului să investigheze șapte companii aeriene, printre care Ryanair, easyJet și Wizz Air, pentru acest motiv. Directorul general al BEUC, Agustín Reyna, a declarat că aceste companii aeriene „ignoră instanța supremă a UE, care a decis că taxarea bagajelor de mână de dimensiuni rezonabile este ilegală”.

Organizația se referea la o hotărâre a Curții de Justiție a UE din 2014, conform căreia „transportul bagajului de mână nu poate face obiectul unui supliment de preț, cu condiția ca acesta să îndeplinească cerințe rezonabile în ceea ce privește greutatea și dimensiunile sale”.

Între timp, Spania a devenit un câmp de luptă pentru această problemă. Anul trecut, ministerul pentru protecția consumatorilor a amendat cinci transportatori, inclusiv Ryanair, cu suma totală de 179 milioane euro pentru taxarea pasagerilor pentru bagajele de mână și rezervarea locurilor. În prezent, transportatorul low-cost Wizz Air este și el investigat.

Vor fi interzise taxele?

Directorul executiv al Ryanair, Michael O’Leary, spune că nu. El nu ia în seamă eforturile Spaniei, declarând recent pentru The Guardian că țara are „un ministru nebun care a decis că, deoarece generalul Franco a adoptat o lege cu 30 de ani înainte ca Spania să adere la UE, pasagerii sunt liberi să aducă cât de multe bagaje doresc”.

O instanță spaniolă a suspendat temporar amenzile aplicate la trei dintre companiile aeriene (inclusiv Ryanair), în timp ce problema este supusă controlului judiciar, în urma unei contestații.

Pentru a complica și mai mult lucrurile, luna trecută, comisia pentru transporturi a Parlamentului European a votat în favoarea acordării dreptului pasagerilor la un bagaj de mână suplimentar gratuit cu o greutate de până la 7 kg.

În conformitate cu noua regulă, călătorii ar putea aduce la bordul zborului un bagaj de cabină de până la 100 cm (pe baza sumei dimensiunilor), precum și un bagaj personal, fără costuri suplimentare. (Deputații doresc, de asemenea, ca copiii sub 12 ani să fie așezați gratuit lângă pasagerul însoțitor).

Legea propusă necesită aprobarea a 55% din statele membre ale UE, dar, dacă va fi adoptată în urma negocierilor care urmează să înceapă luna aceasta, se va extinde la toate zborurile din UE, precum și la rutele din și către UE.

Industria aeronautică se opune în mod previzibil, afirmând că costul genții va fi inclus în prețurile generale, ceea ce va duce la creșterea tarifelor.

„Piața europeană a transportului aerian este construită pe alegere”, spune Georgoutsakou. “Impunerea obligativității unei genți trolley privează pasagerii de această posibilitate de alegere și îi obligă să plătească pentru servicii pe care nu le doresc sau de care nu au nevoie. Ce urmează? Popcorn și băuturi obligatorii ca parte a biletului de cinema?

„Parlamentul European ar trebui să lase călătorii să decidă ce servicii doresc, pentru ce servicii plătesc și, mai important, ce servicii nu doresc”, spune ea.