O analiză comparativă a Cadrului Financiar Multianual CFM 2028 – 2034: este propunerea Comisiei aliniată cu prioritățile IMM-urilor?

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -
  1. O ambiție comună subminată de divergențe structurale

Federația pentru Inovare și Competitivitate Sustenabilă în IMM-uri (FICSIMM) și Comisia Europeană împărtășesc o ambiție strategică comună: construirea unei Europe reziliente, verzi și competitive. Cu toate acestea, în timp ce Comisia pune accentul pe o arhitectură bugetară consolidată, FICSIMM atrage atenția asupra riscului de pierdere a coeziunii teritoriale și de excludere a IMM-urilor. Simplificarea pilonilor de politică din cadrul CFM riscă să conducă la centralizarea deciziilor și la diluarea abordărilor bazate pe specificul teritorial. În schimb, FICSIMM solicită descentralizare, implicarea părților interesate și alinierea finanțărilor la nevoile regionale. Ambiția Comisiei este, poate, îndrăzneață, dar fără incluziune structurală, decalajele de implementare riscă să se adâncească.

  1. Competitivitatea IMM-urilor rămâne insuficient integrată

Propunerea privind Cadrul Financiar Multianual introduce un Fond European pentru Competitivitate ambițios, însă IMM-urile nu sunt poziționate explicit ca beneficiari principali. Viziunea FICSIMM plasează IMM-urile în centrul inovației, incluziunii și rezilienței regionale, solicitând instrumente dedicate precum Facilitatea pentru tranziția verde a IMM-urilor și inițiativa IMM-uri digitale pentru regiuni inteligente. În absența unor căi clare de acces, IMM-urile riscă să rămână excluse din ecosistemele tehnologice avansate și din ciclurile de investiții verzi. Prioritățile orizontale nu pot înlocui instrumentele țintite – iar această lacună critică nu este încă abordată în mod corespunzător în actuala propunere de buget.

Analize Economedia

auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
  1. Comasarea Politicii de Coeziune cu Politica Agricolă Comună (PAC) este fragilă conceptual și riscă să amplifice zonele de subdezvoltare

FICSIMM a avertizat în mod constant asupra riscului de diluare a Politicii de Coeziune prin comasarea acesteia cu alte linii de finanțare. Integrarea propusă de Comisie între Coeziune și PAC în cadrul Planurilor Naționale și Regionale de Parteneriat (PNRP) este percepută ca o subminare a echității teritoriale și a identității politicilor publice. Această poziție pare să fie împărtășită și de Parlamentul European, europarlamentarul Siegfried Mureșan confirmând că Legislativul va respinge această comasare. FICSIMM salută această poziție și reiterează că Politica de Coeziune și Politica Agricolă Comună trebuie să rămână piloni distincți, fiecare cu propriile obiective, mecanisme de guvernanță și logici bugetare. Dezvoltarea teritorială nu poate fi eficient realizată prin comprimare administrativă.

  1. Planurile Naționale și Regionale de Parteneriat (PNRP) pot avea potențial, dar necesită guvernanță transparentă

Noul cadru al PNRP ar putea, teoretic, să sprijine o subsidiaritate mai mare și asumarea locală a deciziilor. Totuși, propunerea de CFM nu oferă claritate în privința guvernanței, a implicării părților interesate și a metodologiilor de evaluare care ar trebui să guverneze aceste planuri. FICSIMM subliniază că IMM-urile, autoritățile locale și societatea civilă trebuie implicate formal în elaborarea și monitorizarea PNRP-urilor. În absența unei participări reale, aceste planuri riscă să devină instrumente de tip top-down, cu impact limitat la nivel local. Prin urmare, acest model are nevoie de garanții solide pentru a putea deveni un vehicul viabil de dezvoltare regională.

  1. Finanțarea bazată pe performanță nu trebuie să penalizeze diversitatea regională

Inspirându-se din Mecanismul de Redresare și Reziliență (RRF), Cadrul Financiar Multianual propune finanțări condiționate de atingerea unor jaloane. FICSIMM avertizează că criteriile stricte de performanță pot dezavantaja regiunile cu constrângeri structurale, în special pe cele aflate în zone de convergență. Este nevoie de un model hibrid, care să combine responsabilitatea financiară cu flexibilitatea teritorială. PNRP-urile trebuie să reflecte capacitățile regionale și specificul socio-economic de la nivel local, nu să impună o condiționalitate unică, standardizată. Un sistem excesiv de concentrat pe rezultate pe termen scurt poate eșua în livrarea unei dezvoltări incluzive și sustenabile pe termen lung.

  1. Tranziția verde și cea digitală trebuie să includă IMM-urile în mod structural, de la bun început

Atât propunerea Comisiei privind CFM, cât și poziția FICSIMM acordă prioritate tranzițiilor verde și digitală. Însă, în timp ce Comisia alocă fonduri semnificative pentru priorități legate de climă, tehnologie și energie, nu sunt definite clar punctele de acces pentru microîntreprinderi, întreprinderi mici și întreprinderi mijlocii, ceea ce împiedică integrarea reală a acestora în procesele de tranziție. FICSIMM propune granturi pentru decarbonizare, mecanisme pentru reziliență energetică și acceleratoare de inovare dedicate IMM-urilor – instrumente care nu se regăsesc în actualul proiect de buget. În lipsa unor mecanisme prietenoase IMM-urilor, aceste tranziții riscă să devină regresive din punct de vedere social și teritorial.

  1. Flexibilitatea bugetară trebuie să fie însoțită de predictibilitate juridică și echitate în accesul la fonduri

FICSIMM susține necesitatea unei agilități bugetare într-un context global volatil. Cu toate acestea, dependența CFM de marje nealocate, rezerve și mecanisme de reinvestire a veniturilor ridică semne de întrebare privind predictibilitatea pentru regiunile mai puțin dezvoltate. În special IMM-urile au nevoie de cadre stabile, bazate pe reguli clare, pentru a-și planifica investițiile și pentru a accesa sprijinul financiar. FICSIMM solicită o distincție mai clară între instrumentele de răspuns la criză și finanțarea de dezvoltare de bază, astfel încât planificarea pe termen lung să nu fie sacrificată în favoarea reacțiilor pe termen scurt.

  1. Obiectivele sociale și de egalitate de gen au nevoie de operaționalizare, nu de simbolism

Cerința Comisiei ca 14% din PNRP-uri să fie alocate obiectivelor sociale este binevenită, dar insuficientă. FICSIMM solicită integrarea efectivă a egalității de gen, sprijin pentru antreprenoriatul feminin și al tinerilor, precum și modele de guvernanță incluzivă. Aceste aspecte nu sunt teme marginale – ele sunt centrale pentru sustenabilitatea IMM-urilor, în special în regiunile slab dezvoltate. Formulările actuale din CFM tratează aceste obiective ca praguri de conformitate, nu ca angajamente structurale. Este necesară dezvoltarea unor instrumente operaționale care să transforme aceste priorități sociale în rezultate finanțate și măsurabile.

  1. Alinierea Parlamentului European deschide calea pentru corecții constructive

Opoziția declarată a Parlamentului European față de comasarea dintre Politica de Coeziune și PAC creează o oportunitate pentru FICSIMM și partenerii săi. Atât Parlamentul, cât și actorii naționali relevanți – precum IMM-urile românești și reprezentanții regionali – au semnalat riscurile acestei propuneri, ceea ce permite reorientarea CFM către un model mai echilibrat. FICSIMM propune un mandat de negociere care să protejeze identitatea distinctă a politicilor, vizibilitatea IMM-urilor și echitatea teritorială. Un dialog constructiv cu Parlamentul și Consiliul va fi esențial pentru restabilirea coerenței politicilor și a încrederii părților interesate.

  1. De la ambiție la implementare: nevoia unei arhitecturi create în colaborare

FICSIMM este de acord că Europa trebuie să devină mai curajoasă și mai rezilientă, însă acest lucru trebuie să se bazeze pe incluziune, responsabilitate și descentralizare. Actualul proiect de CFM este ambițios din punct de vedere strategic, dar fragil din punct de vedere structural. Co-crearea cu actorii regionali și cu cei economici, reguli clare și transparente și mecanisme dedicate IMM-urilor sunt elemente esențiale și nenegociabile într-un buget care să poată fi implementat eficient. FICSIMM rămâne angajată față de o Europă coerentă, construită în jurul IMM-urilor, și face apel la instituțiile europene să transforme convergența retorică într-o convergență operațională până la finalul anului 2026.

România trebuie să conștientizeze de urgență cât de dezavantajată structural este de actualul prim draft al CFM 2028 – 2034 propus de Comisie

Țara noastră continuă să se confrunte cu rate scăzute de absorbție, atât în cazul Mecanismului de Redresare și Reziliență (PNRR), cât și al fondurilor europene structurale clasice. Într-un buget viitor construit pe logica performanței și cu alocări naționale mai reduse, aceste slăbiciuni se pot traduce prin mai puține investiții, reforme întârziate și adâncirea decalajelor de dezvoltare. Planurile Naționale și Regionale de Parteneriat (PNRP) propuse necesită o capacitate administrativă și strategică solidă, pe care România nu a demonstrat niciodată că este capabilă să o implementeze la scară largă. Dacă guvernul nu reacționează rapid, riscăm să fim depășiți de state membre mai bine pregătite și marginalizați în cadrul principalelor fluxuri de finanțare. Miza nu este doar capacitatea de absorbție – ci abilitatea noastră de a moderniza infrastructura, de a sprijini IMM-urile și de a păstra capitalul uman.

România trebuie să își elaboreze rapid o poziție națională coerentă, incluzivă și solid fundamentată din punct de vedere tehnic cu privire la CFM

Această responsabilitate nu poate reveni exclusiv câtorva ministere care lucrează în spatele ușilor închise. Este nevoie de un proces structurat de consultare, care să implice autoritățile regionale, actorii economici (în special IMM-urile), mediul academic, societatea civilă și parlamentarii. Doar printr-o astfel de colaborare, România poate construi un mandat de negociere care să reflecte nevoile reale și să beneficieze de susținere politică largă. Timpul este scurt: alte state membre își coordonează deja strategiile. Dacă nu acționăm acum, riscăm să intrăm în faza de negociere cu o capacitate de influență limitată, argumente fragmentate și o poziție reactivă. O poziție națională clar formulată și asumată de toți actorii relevanți este esențială pentru ca viitorul buget să servească în mod real obiectivele de dezvoltare ale României.

Tocmai de aceea, România trebuie să constituie de urgență un task force dedicat, cu participare largă, pentru CFM 2028 – 2034

Acest task force ar trebui să includă toți stakeholderii naționali și regionali relevanți, având ca mandat definirea poziției strategice a României, transpunerea acesteia în linii clare de negociere și promovarea ei coerentă în toate platformele europene relevante. O singură voce nu este suficientă: România are nevoie de un cor de mesaje aliniate, venind din partea europarlamentarilor, autorităților locale, organizațiilor de IMM-uri, societății civile, mediului academic etc. Coordonarea nu este o formalitate – este singura modalitate prin care România poate compensa slăbiciunile structurale și își poate afirma și susține interesele în viitorul buget european.

Odată ce poziția oficială a României este stabilită, toți actorii implicați trebuie să devină mesageri activi ai acestei viziuni comune la Bruxelles și dincolo de el

Aceasta nu este doar o sarcină a guvernului, ci o responsabilitate colectivă a tuturor celor care dispun de vizibilitate și influență la nivel european. De la organizații patronale la Comitetul Economic și Social European, de la coaliții sectoriale la parteneriate transfrontaliere, fiecare punct de contact trebuie mobilizat. FICSIMM și partenerii săi sunt pregătiți să contribuie prin documente de poziție, facilitarea dialogului și eforturi de aliniere strategică. Dar pentru ca acest demers să fie eficient, guvernul României trebuie să reunească, să legitimeze și să capaciteze acest efort colectiv. În caz contrar, vom ajunge din nou să vorbim prea târziu și prea timid într-o încăpere în care alții au decis deja.

Deciziile care afectează comunitățile locale și regiunile nu ar trebui luate exclusiv în capitalele naționale. Credem cu tărie că fondurile europene pot genera un impact durabil doar atunci când deciziile sunt luate cât mai aproape de beneficiarii finali – antreprenorii, autoritățile locale, cadrele didactice și inovatorii care dau viață economiilor regionale. O logică centralistă, de tip top-down, este incompatibilă cu spiritul politicii de coeziune. Principiul subsidiarității trebuie aplicat concret, nu doar invocat. Uniunea Europeană are nevoie de regiuni puternice, iar România trebuie să aibă încredere în ele.– Mirabela Miron, președinta FICSIMM

„Guvernul României trebuie să se deschidă, cu adevărat și cu credibilitate, către un dialog structurat cu stakeholderii relevanți. Trebuie să co-creăm poziția națională a României privind viitorul buget al UE împreună cu acei actori care înțeleg nevoile reale ale economiei și ale comunităților – și care pot promova activ viziunea noastră la Bruxelles. Nu vorbim despre un exercițiu de comunicare, ci despre o necesitate geopolitică: cu cât consensul intern este mai puternic și mai coerent, cu atât vocea noastră va fi mai bine auzită în Europa. Trebuie să ne organizăm – guvernul și stakeholderii credibili deopotrivă – nu pentru a fi simpli destinatari pasivi ai deciziilor europene, ci pentru a face parte din procesul de configurare a acestora.” – Ana-Maria Icătoiu, vicepreședinta FICSIMM.