După H&M, gigantul american al articolelor sportive Nike a devenit joi ținta unei furtuni mediatice, după ce a anunțat că va boicota bumbacul produs în Xinjiang, pe fondul acuzațiilor de „muncă forțată” a minorității uigure, relatează Le Figaro.
Potrivit unor studii efectuate de institute americane și australiene, cel puțin un milion de uiguri au fost internați forțat în „lagăre”, unde unii dintre ei sunt obligați să muncească pe câmpurile de bumbac din regiune. China a negat acuzațiile și susține că este vorba de „centre de formare profesională” care au ca scop să ofere un loc de muncă populației, pentru a o îndepărta de pericolele extremismului.
După publicarea, la începutul anului 2020, a acestui studiu al institutului australian Aspi, Nike s-a declarat atunci „preocupată” și s-a angajat să nu cumpere bumbac din Xinjiang, una dintre marile zone de producție mondială. Acest comunicat a reînceput să fie distribuit în ultimele ore pe rețeaua socială chineză Weibo, după ce Uniunea Europeană și alte puteri occidentale au impus sancțiuni Chinei pentru modul în care sunt tratați uigurii.
Beijingul a denunțat minciuni și a adoptat măsuri de represalii împotriva unor politicieni europeni.
Un actor și o actriță foarte populari în China, Wang Yibo și Tan Songyun, au anunțat că rup legăturile cu Nike, pentru care erau ambasadori de imagine: „Interesele țării sunt înainte de toate. Ne opunem cu fermitate oricăror acțiuni răuvoitoare care vizează murdărirea sau răspândirea de zvonuri despre China”, potrivit agenției care îi reprezintă pe cei doi artiști.
Miercuri, H&M a fost primul brand care a resimțit furia presei de stat și a internauților. Și această companie anunțase anul trecut că nu va mai folosi bumbacul produs în Xinjiang. Produsele brandului suedez au fost retrase miercuri de pe principalele site-uri de vânzare online din China.
Uigurii, o populație musulmană de limbă turcă, reprezintă un pic sub jumătate din cei 25 de milioane de locuitori din Xinjiang.