Doar 44% din Autostrada Unirii este contractată, iar 3 loturi – aproximativ 56 km, respectiv 18% din totalul celor puțin peste 300 km ai A8 – sunt în execuție, arată o analiză realizată de fostul secretar de stat Adrian Covăsnianu pentru Ziarul de Iași.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Aminim că în 2025 a venit vestea conform căreia – invocându-se nerespectarea unor proceduri de licitație – finanțarea prin PNRR pentru Autostrada Unirii A8 a fost pierdută. Deși contribuția PNRR la costul total al proiectului era una moderată, termenul limită ferm impus de acest program reprezenta principalul factor de presiune asupra tuturor actorilor implicați: beneficiar, antreprenor, supervizor.
Odată cu ieșirea din PNRR, presiunea timpului a dispărut, rămânând doar inerția contractuală. Nevoia de a schimba sursa de finanțare (cel mai probabil prin Programul Transport 2021–2027 și bugetul de stat) și adaptarea la termenele mai largi ale acestui cadru financiar – așa cum s-a întâmplat și în cazul POIM 2014–2020, închis abia la 31 decembrie 2023 – vor conduce, cel mai probabil, la un ritm mult mai lent al lucrărilor pentru cei 55 km aferenți loturilor Moțca–Leghin și Târgu Mureș–Miercurea Nirajului, subliniază Adrian Covăsnianu.
Implementarea Autostrăzii A8 se confruntă cu o serie de riscuri care pot prelungi termenele și pot conduce la îndepărtarea de calendarele vehiculate oficial, precum riscurile financiare, „șicanele” unor antreprenori, „temporizări” ale beneficiarului, riscuri politice sau proiectare tehnică greoaie, arată expertul.
Citește analiza integrală și stadiu pe fiecare lot al A8 pe Ziarul de Iași.