Vara nu înseamnă doar concediu pentru angajați, ci și un test pentru antreprenori: pot să lase totul în urmă și să se bucure de câteva zile de liniște? Economedia i-a provocat să povestească unde merg în vacanță, ce îi ajută să se relaxeze și cum reușesc – sau nu – să uite de afaceri. Tiberiu Stoian, fondatorul companiei Exonia, producător de ambalaje biodegradabile, ne-a dezvăluit cum arată pentru el o pauză binemeritată.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Pentru antreprenorul român, călătoriile au mereu o dublă misiune: încărcarea bateriilor și alimentarea curiozității. Departe de biroul din Iași, el nu se mulțumește cu pachete turistice standard și trasee intens promovate, ci caută experiențe autentice.
„Îmi place să vizitez locuri noi. Caut să descopăr culturi, oameni, obiceiuri și, mai ales, să văd viața prin ochii localnicilor. Evit turismul de suprafață. Îmi place să mă pierd puțin și să fac degustări prin piețe, prin cafenele și restaurante, sau prin zone mai puțin frecventate de turiști. Acolo încep adevăratele povești”, povestește Tiberiu Stoian pentru Economedia.
Activitățile din vacanță depind mult de sezon. Vara, încearcă să echilibreze dorința de explorare cu nevoia de relaxare.
„Ne plimbăm prin regiunile vizitate, descoperim împreună locuri autentice, dar avem și zile în care rămânem în resort. Mă bucur de familie, de timp de calitate alături de copii și de soție, cu mult soare, apă și activități acvatice, pe care cei trei copii ai noștri le adoră. Este important pentru mine ca vacanțele să creeze amintiri comune”, spune Tiberiu Stoian.
Ideile bune nu iau pauză
Pentru o persoană mereu conectată la tot ce se întâmplă în afaceri, e greu să se desprindă complet. Totuși, el crede că distanța ajută să îți limpezești gândurile și să găsești idei noi.
„Un antreprenor se poate rupe fizic de birou, dar mental rămâne conectat. E firesc să apară idei – despre optimizări, despre direcții noi sau despre cum poți îmbunătăți lucrurile când te întorci. Uneori, tocmai distanța îți oferă claritate. Așa că da, mă deconectez pe cât posibil, dar ideile bune nu au buton de «off»”, ne explică Tiberiu Stoian.
Cărțile verii pentru inspirație și strategie
Pe lângă plimbări și zile de odihnă, antreprenorul își rezervă timp și pentru lectură. Alege titluri care îi hrănesc atât imaginația, cât și gândirea strategică. Vara aceasta, lista sa include două volume. „The Psychology of Money – Morgan Housel. Este o carte despre relația noastră profund umană cu banii, despre decizii, comportamente și perspective financiare care contează pe termen lung. Cea de-a doua carte se numește Company of One de Paul Jarvis – o perspectivă interesantă pentru antreprenorii care vor să construiască sustenabil, fără să alerge mereu după «mai mare, mai mult». Cu un zâmbet, Tiberiu Stoian adaugă că, pe lângă acestea, va mai „citi” și online știri, noutăți și nimicuri – „dar astea nu se contorizează”.
Exonia este o companie din Iași specializată în producția de ambalaje biodegradabile din hârtie, recunoscută pentru investițiile masive în tehnologie și orientarea către sustenabilitate. Fondată de antreprenorul Tiberiu Stoian, firma a trecut de la importuri la producție proprie, devenind unul dintre principalii jucători din Europa de Est în acest domeniu. Cu o fabrică modernă și linii tehnologice performante în Iași, Exonia livrează pungi, ambalaje alimentare și soluții personalizate atât pe piața din România, cât și în țări precum Germania, SUA sau Olanda, având planuri de extindere și chiar listare la bursă.