Viziunea UE este ca regiunea Mării Negre să fie un spațiu sigur, interconectat și prosper, ancorat în valori comune și cooperare regională. Strategia UE recunoaște Marea Neagră ca o poartă cheie care leagă Europa de Caucazul de Sud, Asia Centrală și care trebuie susținută de investiții în transport, energie și infrastructură digitală, pentru a spori conectivitatea și comerțul. Această strategie reunește instrumentele interne și externe ale UE într-un singur cadru, potrivit abordării strategice a Uniunii Europene față de regiunea Mării Negre.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În cadrul Global Gateway, UE își propune să mobilizeze investiții, să aprofundeze parteneriatele și să ofere beneficii tangibile prin abordarea Team Europe. Noua abordare strategică a UE pentru regiunea Mării Negre propune multiple căi pentru a consolida cooperarea cu Ucraina, Republica Moldova, Georgia, Türkiye, Armenia și Azerbaidjan, precum și cu parteneri și organizații relevante.
În centrul acestei strategii se află un proiect politic: promovarea păcii și securității, dezvoltării economice și consolidării democratice într-o regiune tot mai supusă presiunilor geopolitice.
„DP World a recunoscut de mult semnificația strategică a Mării Negre. De fapt, prima investiție a companiei în Europa a avut loc în 2004, când am început să operăm Terminalul de containere Constanța Sud în România – acum cel mai mare port de containere de la Marea Neagră. În urma anunțului unui program de investiții de 130 de milioane de euro făcut anul trecut, facilitățile includ acum un terminal RO-RO cu capacitatea de a manipula până la 80.000 de vehicule pe an în perioadele de vârf și un terminal pentru „project cargo”, destinat manipulării mărfurilor neobișnuit de mari sau grele. Aceste investiții vor extinde terminalul Constanța la peste 800.000 m² – aproape triplând suprafața sa inițială – și vor crește fluxurile de marfă cu aproximativ două milioane de tone pe an”, potrivit unei postări făcute de Kris Adams pe LinkedIn, vicepreședintele executiv al regiunii Europei de Est.
DP World este una dintre cele mai mari companii globale de logistică și operare portuară din lume, cu sediul central în Dubai, Emiratele Arabe Unite. A fost fondată în 2005, prin fuziunea Dubai Ports Authority și Dubai Ports International și administrează și operează porturi maritime, terminale containerizate, zone logistice și parcuri industriale pe mai multe continente. Este prezentă în peste 65 de țări, cu o rețea de peste 150 de operațiuni în porturi și logistică. Portofoliul său include transport maritim, feroviar și rutier, dar și servicii de comerț electronic și lanț de aprovizionare. În România, DP World operează terminalul de containere din Portul Constanța, cel mai mare port de la Marea Neagră.
Trei piloni pentru viitoarea cooperare UE – Marea Neagră
- sporirea securității, stabilității și rezilienței;
- promovarea creșterii durabile și a prosperității;
- promovarea protecției mediului, reziliența și pregătirea pentru schimbările climatice și protecția civilă.
Implicarea UE în regiunea Mării Negre
-
Consolidarea parteneriatelor: Întărirea legăturilor bilaterale și trans-regionale, inclusiv cu Marea Baltică, pentru securitate și prosperitate.
-
Securitate și soluționarea conflictelor: Sprijin pentru pace, mediere, dialog, dezamorsarea minelor, monitorizarea încetării focului și construirea păcii incluzive.
-
Stat de drept și democrație: Consolidarea rezilienței societale, independența justiției, combaterea corupției, criminalității organizate, securității cibernetice și dezinformării; promovarea drepturilor fundamentale și egalității de gen.
-
Integrarea pieței energetice: Facilitarea tranzacționării energiei, diversificarea surselor, generarea regenerabilă, competitivitate industrială și securitate energetică.
-
Eficiență energetică și decarbonizare: Reducerea consumului și emisiilor, sprijinirea tranziției către economie cu emisii reduse.
-
Dezvoltarea infrastructurii: Transport, energie și digitalizare, conectate la Rețelele Transeuropene.
-
Comerț și investiții: Creșterea comerțului, atragerea investițiilor, acces la materii prime strategice.
-
Pregătire și reziliență: Anticiparea și gestionarea amenințărilor, protecția infrastructurii critice și creșterea capacității de recuperare.
-
Protecția mediului și schimbări climatice: Restaurarea ecosistemelor, protecția economiei albastre, reziliența comunităților de coastă și promovarea practicilor durabile.
-
Educație, competențe și cercetare: Cooperare între cercetare și educație, dezvoltarea competențelor și politicilor de ocupare.
-
Industria apărării: Cooperare în dezvoltarea activelor industriale de apărare.
-
Cultură: Schimburi culturale pentru creștere, reziliență și valori comune.
Pe termen scurt și cu un sentiment de prioritate datorită războiului de agresiune al Rusiei, Comisia și Înaltul Reprezentant propun înființarea unui Centru de Securitate Maritimă a Mării Negre.
Ce va include acest centru?
- schimb de informații în timp real privind situația de securitate, cu sisteme mai integrate și interoperabile, inclusiv prin intermediul Agenției Europene pentru Siguranța Maritimă, și prin deschiderea platformelor UE de schimb de informații și furnizarea de servicii de către agențiile UE către Ucraina și statele riverane cu aceleași valori ori de câte ori este posibil;
- monitorizarea infrastructurii maritime critice, inclusiv cabluri submarine, instalații offshore, operațiuni de energie eoliană și de gaz de-a lungul țărmurilor României și Bulgariei și capacitățile maritime aferente, folosind tehnologii existente și noi, cum ar fi senzori subacvatici, nave fără pilot sau controlate de la distanță și programe de drone de supraveghere (aeriene, de suprafață, subacvatice). Aceasta va permite luarea de măsuri preventive atunci când este necesar;
- sprijin pentru decizii de activare, accelerare sau adaptare a proiectelor cooperative aflate în desfășurare sau planificate (inclusiv în cadrul PESCO și EDF) care sprijină dezvoltarea de active și/sau capacități maritime pentru monitorizarea și protecția infrastructurii maritime critice, inclusiv prin sprijinirea activelor și serviciilor bazate pe observații și telecomunicații prin satelit. Se va valorifica capacitățile oferite de Programul Spațial al UE, în special serviciul Copernicus pentru Supraveghere Maritimă;
- un mecanism pentru extinderea cooperării gărzii de coastă în bazinul Mării Negre, modelat pe mecanismele existente.
Sprijinirea cooperării regionale în domeniul dezamorsării și siguranței maritime, apărării și securității
O provocare în Marea Neagră este pericolul reprezentat de zonele minate în apele statelor riverane, minele plutitoare și alte muniții neexplodate (UXO), care creează riscuri serioase pentru securitatea și siguranța maritimă, activitățile economiei albastre și mediul marin. Bazându-se pe inițiativa trilaterală existentă de dezamorsare a minelor de către Bulgaria, România și Türkiye pentru Marea Neagră și coordonându-se cu aceasta, UE va lucra pentru eliberarea de mine a țărmurilor și a regiunii Mării Negre, ceea ce este esențial pentru dezvoltarea coridoarelor de transport care susțin comerțul.
Obiective:
- implicarea și căutarea de sinergii cu țările partenere cu aceleași valori și organizații în domeniul dezamorsării pe termen lung;
- utilizarea programelor și proiectelor UE din cadrul Fondului European pentru Pescuit și Acvacultură (EMFAF), HORIZON și Interreg pentru cartografierea și evaluarea stării UXO;
- valorificarea instrumentului SAFE și a Programului European pentru Industria de Apărare (EDIP) pentru oportunități de colaborare în investiții în noi tehnologii de apărare;
- abordarea riscurilor concrete generate de flota fantomă folosită de Rusia asupra siguranței maritime și mediului în Marea Neagră;
- căutarea de parteneriate cu sectorul privat și industria de transport maritim pentru dezvoltarea celor mai bune practici în prevenirea incidentelor și pentru asigurarea protecției și rezilienței infrastructurii critice subacvatice;
- implementarea completă a Codului Internațional pentru Securitatea Navei și Facilităților Portuare (ISPS) și a acquis-ului de securitate maritimă UE în toate statele membre UE și țările candidate;
- continuarea dialogului și contactului cu țările terțe vizate și colaborarea cu parteneri internaționali, inclusiv cu Organizația Maritimă Internațională (IMO), pentru stabilirea și menținerea standardelor stricte de siguranță și securitate maritimă.