Companiile vor putea opta pentru utilizarea Sistemului naţional privind factura electronică, denumit “RO e-Factura”, care urmează să devină operaţional în luna noiembrie, atât în cazul livrărilor/prestărilor către entităţi publice, cât şi în relaţia cu alţi operatori economici, precizează consultanţii PwC România, citați de Agerpres.
“Factura electronică reglementată de OUG nr. 120/2021 este emisă, transmisă şi primită într-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronică şi automată. Formatul XML şi transmiterea prin intermediul platformei puse la dispoziţie de Ministerul de Finanţe sunt elemente de noutate faţă de factura electronică definită de Codul Fiscal (“o factură care conţine informaţiile solicitate (…) şi care a fost emisă şi primită în format electronic”). Mai mult, facturile electronice emise prin RO e-Factura vor avea ataşată semnătura electronică aplicată de către Ministerul Finanţelor Publice, certificându-se faptul că nu mai sunt permise intervenţii asupra conţinutului acestora”, arată Izabela Stoicescu, senior manager, PwC România, şi Corina Mortici, senior associate.
Potrivit sursei citate, în domeniul achiziţiilor publice, companiile care optează pentru utilizarea sistemului RO e-Factura vor avea obligaţia de a emite doar facturi electronice şi de a utiliza acest sistem în relaţie cu toate autorităţile contractante. Prelucrarea facturii electronice se va realiza de beneficiarii – autorităţi publice utilizând fie aplicaţii informatice (pentru prelucrare exclusiv în format electronic), fie se va realiza conversia informaţiilor din factura electronică într-un format care permite citirea şi listarea. Conform OUG nr. 120/2021, prin prelucrarea facturii electronice de către autorităţile contractante se înţelege inclusiv parcurgerea fazelor execuţiei bugetare, arată consultanţii PwC.
În relaţiile comerciale B2B (cu alţi operatori economici), în vederea utilizării sistemului RO e-Factura, atât emitentul facturii electronice, cât şi destinatarul acesteia trebuie să fie înscrişi în Registrul RO e-Factura. Facturile emise de către operatorii economici înscrişi în Registrul RO e-Factura către destinatari care nu utilizează acest sistem vor urma regulile obişnuite prevăzute de Codul Fiscal.
“Înscrierea în Registrul RO e-Factura se efectuează prin depunerea unui formular (084), iar pentru radiere se depune acelaşi formular, însă doar până la data la care devine efectivă înscrierea (1 a lunii următoare depunerii formularului iniţial 084). Detaliile legate de operarea Registrului RO e-Factura sunt prevăzute de Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1713/2021. Registrul va putea fi interogat pe site-ul oficial al ANAF. Rămâne de văzut cât de atractiv va fi acest sistem pentru fiecare din cele două categorii pentru care se iniţiază utilizarea lui în luna noiembrie (B2G – Business to Government, respectiv B2B). În viitor, se urmăreşte extinderea utilizării sistemului naţional RO e-Factura pentru tranzacţii între toţi operatorii economici”, se mai arată în comunicatul PwC.