Proiectul cloud-ului guvernamental se află în faza finală, cu amenajarea ultimului centru de date, cel de la Timișoara, spune Dragoș-Cristian Vlad, președinte al Autorității pentru Digitalizarea României (ADR). Când am putea avea însă portofel digital în România, interoperabilitate și digitalizare adevărată? Prezent la Transilvania Digital Innovation Summit, eveniment desfășurat la Cluj în urmă cu câteva zile, Dragoș Vlad a făcut, la solicitarea Economedia, o sinteză a stadiului proiectului început cu poticneli și derulat cu o serie de etape și licitații. Având în vedere că, cel puțin deocamdată, românii au încă de stat la ghișee și de umblat între instituții, l-am întrebat pe șeful ADR și când am putea avea cu adevărat digitalizare în relația cu statul, în practică, nu doar la nivel de proiecte.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Înființarea Cloud-ului guvernamental este un jalon finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Scopul său este de a stabili un ecosistem digital coerent și sigur pentru administrația publică, în care serviciile digitale să fie găzduite într-un mediu controlat, de înaltă performanță și rezilient. Infrastructura va fi implementată în patru centre naționale de date, situate în București, Brașov, Sibiu și Timiș, și va integra soluții avansate pentru procesarea, stocarea, securitatea, backup-ul și gestionarea automată a infrastructurilor IT.

Beneficiarii și partenerii proiectului sunt Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) și Serviciul Român de Informații (SRI). ADR este responsabilă pentru implementarea și coordonarea proiectului Cloudului Guvernamental, precum și de administrare și operare a Componentei de Cloud Dedicat a CPG. STS are rolul de administrare și operare a Componentei de Cloud Intern, iar SRI, prin Centrul Național Cyberint, este partener în proiect și se ocupă de asigurarea securității cibernetice a Cloudului privat guvernamental.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

15 asocieri de companii au fost selectate să migreze aplicații critice din diverse ministere și agenții în cloud-ul guvernamental, administrat de Guvern, conform informațiilor Economedia.

Prezent la Transilvania Digital Innovation Summit desfășurat la Cluj în urmă cu câteva zile, Dragoș Vlad a făcut o sinteză a proiectului, la solicitarea Economedia și dă câteva posibile deadline-uri pentru digitalizare.

Editare video: Darius Petrașcu

Economedia: Care este stadiul proiectului cloud-ului guvernamental și care sunt următorii pași?

Dragoș Vlad: Proiectul se află în faza finală. Ca să punctăm situația actuală, este vorba despre amenajarea ultimului centru de date, cel de la Timișoara, care este al patrulea. Trei centre de date sunt deja funcționale, operaționale, acreditate conform proiectului: două Tier III, la Sibiu, respectiv Brașov și unul Tier IV la București (Tier se referă la standardele de clasificare, n.r.). Al patrulea va fi cel de la Timișoara, tot în standarde de tip Tier IV. Din punctul de vedere al infrastructurii de cloud care va deservi administrația publică centrală și locală, ADR împreună cu partenerii de proiect, STS și Cyberint, au derulat diverse achiziții. Sunt mai multe tipuri de achiziții, unde numitorul comun este deja în funcțiune. Avem cloud guvernamental printr-o achiziție desfășurată de ADR, respectiv urmează să fie configurate și instalate echipamentele pe care le va furniza STS-ul, iar colegii de la Cyberint au soluțiile de securitate achiziționate.

Dragos Vlad
Foto: Economedia

Cu alte cuvinte, proiectul este funcțional, operațional. Avem primele șapte sisteme migrate în infrastructura de cloud și putem spune că am trecut de la conceptul de “cloud first” la “cloud on”. Astăzi, prin comitetul tehnico-economic, România, prin ADR și parteneri instituționali, membri ai comitetului, recomandăm și impunem transformarea digitală începând cu tehnologii de cloud. Practic, vrem să scurtăm timpii de implementare a unor proiecte ce deservesc digitalizarea serviciilor publice pe care statul trebuie să le ofere cetățenilor, de încredere, într-un timp mult mai scurt. În acești patru ani de implementare PNRR, România a realizat un sprint. Suntem în linie cu conceptul acesta care se discută: suveranitate digitală europeană.

Economedia: Vorbiți de Europa. Pe de altă parte, în tabloul digital european, România nu stă bine. Nu stă bine de foarte mulți ani. Când credeți că se vor întâmpla lucruri, concret, la nivelul cetățeanului? Când vom avea acel portofel digital, când va fi nevoie să depunem un singur act la o singură instituție și acela să fie recunoscut mai departe, când avem interoperabilitate, digitalizare la nivelul cetățeanului? Când se întâmplă lucrurile acestea, concret, pentru fiecare dintre cetățeni? Deocamdată suntem departe, practic.

Dragoș Vlad: Suntem departe, pentru că este o percepție că nu găsim imediat un serviciu public în dispozitivul nostru mobil, oricare ar fi el, telefon sau tabletă sau laptop, prin care noi să interacționăm cu statul, cu autoritatea locală, într-un termen scurt. Așteptările sunt foarte mari.

Economedia: Ne dați un orizont de timp pentru când se vor întâmpla aceste lucruri?

Dragoș Vlad: Toate aceste lucruri pot fi realizate începând cu anul viitor. Deja anumite lucruri funcționează, sunt operaționale, dar nu sunt accesate. Avem produse digitale oferite de stat pe care lumea le înțelege sau le folosește rar. Trebuie creată acea comunicare și acel transfer de încredere din partea statului, că există astfel de platforme. Ați menționat portofelul digital. Acesta este reglementat, stabilit și oarecum impus la nivel de stat membru printr-un regulament european apărut anul trecut. Uniunea Europeană emite în aceste zile – și noi ne adaptăm și am început și noi să facem – mecanisme de transpunere.

Portofelul digital fără aplicația de identitate digitală, fără interoperabilizare a bazelor de date ca surse unice de adevăr între ele, să nu verificăm aceeași informație la mai multe instituții – nu poate fi realizat. Noi asta am început și am gândit la ADR, un mecanism de proiecte și de investiții prin care să eficientizăm, să scurtăm acești timpi.

România, per total, într-adevăr, în diverse măsurători anterioare stătea poate pe ultimele locuri, având doar anumite competențe sau anumite domenii unde excela. Dar în ultimii doi ani avem o creștere de peste 20% a serviciilor publice, ca urmare a unor investiții și le vedem în hub-ul Ministerului de Interne, în hub-ul de la Ministerul Muncii, care sunt la dispoziția cetățenilor. Urmează să dezvoltăm și alte sisteme centrale prin aceeași logică “cloud only”, platforma națională de interoperabilitate, adopție de tehnologie avansată și nu în ultimul rând avem și portofelul creat. Urmează aplicația ROeID (ROeID este soluția Single Sign-On (SSO) a României pentru interacțiunile digitale ale cetățenilor cu administrația, n.r.) și astăzi este oarecum greu accesibilă pentru mulți. Ea este disponibilă și o recomand și, împreună cu cartea electronică de identitate, acestea pot crea ecosistemul viitorului portofel românesc.

Economedia: Aveți un orizont de timp rezonabil și realist?

Dragoș Vlad: 2026 poate fi începutul proiectului de portofel digital, dar despre tot ce am zis că există ca aplicații, ele pot fi accesate, la fel cu identitatea electronică, chiar și astăzi. Trăim într-o dinamică, într-o viteză, la nivel guvernamental și local există o sinergie și o abordare unitară și o strategie din punctul ăsta de vedere, putem avea, începând cu anul viitor, cât mai multe servicii într-un singur loc, accesibile la un click distanță. 2027 -2028 vor fi ani în care procesul de transformare digitală va continua.

Economedia: Proiectul cloud-ului a început destul de greoi, cu diverse reacții și contestații (după cum puteți citi AICI sau AICI), au fost diverse tipuri de licitații, avem destule exemple de digitalizare care nu au mers foarte lin. Vă așteptați la probleme, la piedici, la blocaje?

Dragoș Vlad: Am fost tot timpul transparenți atât cu colegii din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, care sunt coordonatori ai programului național de redresare și reziliență, cât și cu colegii de la DG Recovery, la nivelul Comisiei Europene. În momentul în care am atins primele jaloane, în anul 2022, la semnarea cererii de finanțare, respectiv legislație pentru cloud, fiind printre primele țări europene care am avut o legislație de cloud, ulterior, când am venit și cu descrierea soluțiilor tehnice prin hotărâri de Guvern sau amendarea ordonanței de urgență 89 din 2022, am fost în contact cu Comisia Europeană. Din punctul de vedere al legislației, al achizițiilor, într-adevăr, a fost o provocare și este o provocare pentru orice autoritate publică centrală.

Ca notă de menținut, proiectul este extrem de complex. Suntem cu o soluție hibridă, avem atât o soluție on-prem total deconectată de la alt furnizor, cât și o soluție de tip cloud autentic, furnizată de un mare vendor de tehnologie de cloud (O soluție hibridă pentru cloud guvernamental combină un cloud privat guvernamental on-premise cu resurse externe de tip cloud public sau privat, n.r.)

Practic, din punct de vedere tehnic, am îndeplinit toate condițiile, nu ne așteptăm la nicio problemă, pentru că am fost transparenți, am comunicat în fiecare etapă, am livrat în jaloanele impuse de PNRR, care au fost extrem de strânse, procedurile de achiziție au urmat toți pașii de transparență, de evaluare, respectiv de soluționare a contestațiilor. Nu este ușor pentru instituții publice să ducă un astfel de proiect sau de proceduri, dar, cu o implicare totală a unor echipe de profesioniști, s-a reușit respectare acestor termene. Din punct de vedere tehnic, nu ne așteptăm la astfel de probleme.

Acest interviu a fost transcris folosind Vatis Tech.

Sursa foto: Dreamstime.com