Guvernul pregătește o ordonanță de urgență prin care limitează cumulul salariu-pensie în sectorul public, conform documentului consultat de Economedia, care include numeroase alte măsuri pentru reducerea cheltuielilor în administrația publică, cum ar fi suspendarea detașărilor și transferurilor.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Proiectul de OUG vizează modificarea Codului Administrativ.
- Cumul pensie-salariu restrâns
Pensionarii reangajați în sectorul public pot fi menținuți în activitate, în baza unei cereri, cu condiția reducerii cuantumului pensiei cu 85%.
Singurii bugetari care pot scăpa de această prevedere sunt persoanele alese în funcții publice și persoanele numite în funcție în Instituțiile/Autoritățile publice prin Hotărâre a Camerei Deputaților, a Senatului ori a Camerelor reunite ale Parlamentului, pot cumula pensia cu salariul pe durata exercitării mandatului.
- Detașările și transferurile se supendă
În termen de 10 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a ordonanței, conducătorii autorităților și instituțiilor publice au obligația de a dispune, în condițiile legii, prin act administrativ, încetarea detașării funcționarilor publici
Conducătorii autorităților și instituțiilor publice în care se află detașați funcționari publici au obligația de a decide dacă funcționarii publici în cauză își pot continua activitatea în autoritatea sau instituția publică respectivă și dispun, după caz, demersurile legale pentru realizarea transferului în interes de serviciu al acestora pe funcțiile publice vacante pe care au fost detașați anterior.
De la prevederile privind transferurile și detașările sunt exceptate câteva categorii – detașările privind desfăşurarea unei activităţi în cadrul unor organisme sau instituţii internaţionale, personalul din instituțiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională detașat în autoritățile și instituțiile publice, personalul din instituțiilor publice de apărare, ordine publică şi securitate națională care participă la misiuni şi operaţii în afara teritoriului statului roman.
Măsura va fi valabilă până la 31 decembrie 2026.
- Examen pentru post
În cazul în care există mai mulţi funcţionari publici în preaviz pentru același post vacant, se organizează examen de către autoritatea sau instituţia publică. Examenul se organizează anterior emiterii preavizului.
Alte modificări:
- Se introduce exercitarea raporturilor de serviciu pe bază de mandat pentru funcțiile publice din categoria înalților funcționari publici și pentru funcțiile publice de conducere sensibile.
- Funcțiile publice din categoria înalților funcționari publici se exercită pe durata unui mandat de 3 ani, care poate fi reînnoit o singură dată pentru aceeași funcție și în cadrul aceleiași instituții, cumulativ;
- După finalizarea mandatelor, înalții funcționari publici sunt supuși obligatoriu mobilității prin rotație.
- Funcțiile publice de conducere, care sunt identificate ca funcții publice de conducere sensibile, în condițiile prezentului Cod, se ocupă pe durata unui mandat de 5 ani, care poate fi reînnoit o singură dată pentru aceeași funcție și în cadrul aceleiași instituții, cumulativ;
- La finalizarea mandatelor se realizează, de regulă, o dată la 5 ani, o evaluare multianuală a performanțelor profesionale individuale, suplimentară față de evaluarea anuală a performanțelor profesionale individuale ale acestora.
- În termen de maximum 6 luni de la data numirii în funcție, înalții funcționari publici elaborează un plan de management al structurilor funcționale conduse.
- În vederea identificării funcțiilor de conducere sensibile la nivelul autorităților și instituțiilor publice, se nominalizează un grup de lucru, din care nu fac parte conducătorii instituției publice.
Ordonatorii principali decredite pot constitui un grup de lucru pentru toate instituțiile aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea proprie, dacă este cazul.
Grupul de lucru analizează posturile aferente funcțiilor de conducere sensibile și propune identificarea funcțiilor publice de conducere pentru care sunt identificați următorii factori de risc:
– atribuții ce implică administrarea resurselor financiare;
– gestionarea procedurilor de achiziții publice;
– managementul resurselor umane;
– acces slab monitorizat la informații clasificate;
– responsabilități ce implică emiterea de avize și autorizații pentru mediul de afaceri;
– exercitarea activităților de control, inspecție și monitorizare a activităților economice. - Pentru înalții funcționari publici și pentru funcționarii publici de conducere care ocupă funcții sensibile, se realizează mobilitatea prin rotație (obligatorie; voluntară).
- După finalizarea mandatelor, înalții funcționari publici sunt supuși obligatoriu mobilității prin rotație. Mobilitatea prin rotație se realizează pe baza planului de rotație, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
- Funcționarul public care ocupă o funcție publică din categoria înalților funcționari publici sau o funcție publică de conducere identificată ca funcție sensibilă are prioritate în realizarea mobilității prin rotație, într-o funcție inclusă în planul de rotație.
- În cazul în care mobilitatea prin rotație nu se poate realiza la expirarea mandatului înalților funcționari publici, mandatul aflat în curs se prelungește de drept cu o durată de până la 2 ani, prin decizie a prim-ministrului.
- Refuzul neîntemeiat de a da curs mobilității prin rotație obligatorie atrage eliberarea din funcția publică, în condițiile legii.
- Până la finalizarea mandatului, înalții funcționari publici au posibilitatea să înceapă un alt mandat prin transfer în interesul serviciului.
- La finalul mandatului, ori până la finalizarea acestuia, funcționarii publici de conducere care ocupă funcții sensibile, au posibilitatea să înceapă un nou mandat prin:
Promovare pe o altă funcție publică de conducere superioară celei deținute, prin recrutare în condițiile legii;- Transfer în interesul serviciului.
- Termenele mandatelor încep să curgă de la data numirii în funcția publică.
- Actul normativ se completează cu reguli privind începerea unui nou mandat pentru înalții funcționari publici și pentru funcțiile de conducere sensibile.
- Este obligatorie introducerea funcțiilor publice de conducere vacante din instituțiile publice, în planul de recrutare a funcționarilor publici sau în planul de promovare sau în planul de rotație.
- Se modifică structura organizatorică a autorităților și instituțiilor publice:
- serviciu – minimum 7 posturi de execuție;
- direcție – minimum 15 posturi de execuție;
- direcție generală – minimum 25 posturi de execuție.
- Se desființează funcția de inspector guvernamental.
- Se modifică numărul maxim de posturi din cadrul cabinetelor demnitarilor (ministru – 3 posturi, secretar de stat – 1 post).
- Se desființează cabinetele subsecretarilor de stat.
- În cazul funcțiilor publice de conducere sensibile, termenele mandatelor instituite încep să curgă de la data la care sunt identificate funcțiile publice ca fiind sensibile.
- Ordonatorii principali de credite de la nivelul administrației publice centrale pot prelua integral sau parțial exercitarea atribuțiilor compartimentelor suport de la ordonatorii secundari și terțiari de credite, aflați în subordinea sau coordonarea acestora, începând cu data de 01.01.2026.
Compartimente suport:- Financiar-contabilitate;
- Achiziții publice;
- Resurse umane;
- Juridic;
- Auditul public;
- Comunicare;
- Tehnologia informației;
- Suport logistic.
- Cheltuielile de personal din cadrul ministerelor se reduc cu 10%, față de cheltuielile de personal înregistrate în anul 2025. Ordonatorii principali de credite pot stabili procente mai mari sau mai mici de 10% pe fiecare ordonator de credite, însă reducerea cumulată în anul 2026 a cheltuielilor de personal trebuie să fie de 10%.
- Procedura de reorganizare a autorităților și instituțiilor publice se definitivează până cel târziu la data de 1 martie 2026.
- Ordonatorii principali de credite demarează, în termen de cel mult 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, procedura de organizare, atât pentru posturile din subordine cât și pentru posturile din subordinea ordonatorilor secundari sau terțiari de credite, după caz.
- Legea intră în vigoare în 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României.
