Săptămâna viitoare va fi emisă Autorizația de Construire pentru încă 3 viaducte, tunelul Boița și 1,7 km drum de autostradă de pe Lotul 2 Boița – Cornetu de pe Autostrada Sibiu – Pitești, a anunțat luni secretarul de stat în Transporturi Irinel Ionel Scrioșteanu, care a prezentat stadiul lucrărilor la tunelul Robești.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Astfel, la tunelul Robești, au fost forați 170 m pe firul de tunel aferent sensului de circulatie dinspre Sibiu spre Pitești și 127 m pe firul de tunel aferent sensului de circulație dinspre Pitești spre Sibiu.
Forajul tunelului se face printr-o metodă austriacă modernă de excavație, adaptată pentru condițiile geologice locale și se folosesc explozibili în funcție de duritatea rocii, conform planului tehnic și normelor de siguranță.
Pe lotul Boița – Cornetu se lucrează la portalul tunelului dinspre Sibiu. La viaductul 1 – Boița, primul cu autorizatie de construire, au fost finalizate toate elevațiile și se lucrează la suprastructură.
Totodată, se execută lucrări la următoarele 4 viaducte pentru care a fost emisă autorizatie de construire, astfel: au fost forați armați și turnați toți piloții necesari, au fost armate cofrare și turnate toate radierele, au fost finalizate aproximativ 50% din elevații și se lucrează la armarea cofrarea și turnarea restului.
A fost finalizată instalarea celei de-a doua stații de beton, continuă relocarea rețelelor de utilități și continuă realizarea drumurilor tehnologice pentru acces în șantier.
Săptămâna viitoare va fi emisă Autorizația de Construire pentru încă 3 viaducte, tunelul Boița și 1,7 km drum de autostradă.
Autoritățile sunt totodată, în procedură de Revizuire a Acordului de Mediu care, cu sprijinul Autorităților de Mediu, este posibil să se finalizeze până în luna martie a anului viitor, astfel încât în luna mai secțiunile 2 și 3 să fie cu autorizație de construire pe toate lungimea, afirmă Scrioșteanu.
Pentru eficientizarea activității în santier, antreprenorul a achiziționat o hală de producție de aproximativ 10.000 mp, în proximitatea Șantierului, unde fabrică elementele necesare structurilor întregul lot: au fost produse 300 tone de tablier metalic din 4000 tone necesare; au fost produse 220 din 1050 grinzi de beton necesare tuturor pasajelor, podurilor și viaductelor secțiunii.
Pe șantier sunt mobilizați 400 muncitori și 100 utilaje, iar la tunel se lucrează în 3 schimburi, 24/24h.
Lucrările la această secțiune au început cu un prim tronson în zona Boița, iar ulterior au mai fost autorizate încă 4 viaducte între jm 14+150 și km 17+670 pe direcția dinspre Sibiu spre Pitești plus tunelul de 900 m de la Robești.
Contractul aferent acestei secțiuni prevede construcția a:
- 31,33 km de autostradă
- 49 de poduri și viaducte
- 7 tuneluri cu lungimi cuprinse între 250 m și 1590 m
- 1 ecoduct în zona localității Lazaret, care avea 210 metri lungime, care va traversa râul Olt, calea ferată și DN7.
Lotul 2 Boița – Cornetu (31 km) este construit de asocierea de constructori din Turcia Mapa-Cengiz. Secțiunea 2 a Autostrăzii Sibiu – Pitești este o provocare tehnică, fiind una din cele două zone prin care autostrada intră, la propriu, în munte. Pe traseul acestui lot de 31,33 km vor fi construite 7 tuneluri și 48 de poduri și viaducte. – Tunelul Robești (900 m): este una dintre cele mai dificile structuri. Aici se lucrează non-stop, 24/7, pentru a străpunge zonele cu stâncă.
La ora actuală sunt în lucru 3 secțiuni ale autostrăzii Sibiu – Pitești (A1), parte a coridorului 4 Pan-european:
- Secțiunea 4 (Curtea de Argeș – Tigveni): 9,86 km. Termenul de finalizare contractual este anul 2027 dar în actualul ritm de lucru este posibil să fie deschisă circulația mai devreme (2026).
- Secțiunea 3 (Cornetu – Tigveni): 37,40 km. Termenul contractual de finalizare este 2028.
- Secțiunea 2 (Boița – Cornetu): 31,33 km. Termenul contractual de finalizare este 2028.
Cele trei secțiuni, care au o lungime însumată de 78,8 km, fac parte din tronsonul montan al autostrăzii Sibiu – Pitești, prima autostradă din România care va traversa Carpații.
Alte două secțiuni au fost deja deschise traficului.
Secțiunea 1 Sibiu – Boița (13,17 km) a fost deschisă de constructorul austriac Porr în decembrie 2022.
În decembrie 2024, constructorul italian WeBuild a dat în circulaţie o secţiune de 16 kilometri din lotul 5 Curtea de Argeş – Piteşti (între Piteşti şi Băiculeşti) de pe Autostrada A1 Sibiu – Piteşti, cu 8 luni mai devreme faţă de termen. Lungimea lotului 5 este de 30,35 km. Iar diferența de traseu a fost deschisă traficului pe 11 iunie 2025. Lucrările de construcție a Secțiunii 5 a autostrăzii Sibiu – Pitești s-au finalizat înainte de termenul contractual, stabilit pentru 31 august 2025.

Sursa foto: captură video