Anul 2025 a marcat un moment istoric pentru infrastructura rutieră din estul României, arată o analiză a unui expert în infrastructură rutieră. Din totalul de 146 de kilometri de autostradă deschiși traficului în acest an, aproximativ 65% (95,7 km) sunt localizați pe axa care deservește Moldova, în principal pe Autostrada A7.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -

Analiza a fost prezentată de Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor și membru fondator al Asociației „Moldova vrea Autostradă”, care subliniază că acest progres vine totuși și cu o veste mai puțin bună: încetinirea proiectului strategic A8 (Autostrada Unirii).
2025, anul Autostrăzii A7
Conform expertului, 2025 a fost un an „prolific” pentru legătura Moldovei cu Capitala. Cele mai importante concluzii ale bilanțului sunt:
-
95,7 km de autostradă noi deschiși către Moldova dintr-un total național de 146 km.
-
Ameliorarea deficitului de infrastructură din regiune, după decenii de așteptare.
-
Sacrificii în alte zone: Covăsnianu avertizează că ritmul alert de pe A7 a dus la temporizarea altor șantiere unde există contracte semnate și stadii avansate de execuție.
Previziuni pentru 2026, priorități și incertitudini pe A8
Dacă 2025 a fost anul A7, perspectivele pentru 2026 sunt dominate de prudență, în special în ceea ce privește Autostrada A8 (Târgu Mureș – Iași). Deși există un contract semnat încă din 2023, expertul semnalează un ritm de lucru „extrem de slab și demobilizant”.
Pentru anul viitor, prioritățile guvernamentale par să se concentreze pe:
-
Finalizarea secțiunilor A7 incluse în PNRR.
-
Sectorul lipsă din A1 (Margina-Holdea) între Deva și Timișoara.
-
Loturi din A3 și secțiunea nordică a Centurii Capitalei (A0).
-
Drumul Expres Focșani – Brăila.

Ce urmează pentru „Autostrada Unirii”?
Adrian Covăsnianu estimează că 2026 va fi mai degrabă un an al „proiectării” pentru A8, în special pentru tronsoanele montane dificile. Există totuși speranțe pentru:
-
Semnarea contractelor pentru sectorul ieșean al A8.
-
Emiterea ordinelor de începere pentru faza de proiectare.
-
Obținerea Autorizațiilor de Construire, sub rezerva unei alinieri favorabile a factorilor financiari și birocratici.
„Anul 2026 va fi anul în care sperăm să atingem ireversibilitatea reală a Autostrăzii Unirii/A8”, a conchis Adrian Covăsnianu, asigurând că asociațiile civice vor continua monitorizarea strictă a fiecărei etape.

Sursa foto: Facebook/ Cristian Pistol