Parcarea stradală, listă de prețuri (Analiză Picodi). Cât te costă să parchezi în București comparativ cu alte 47 de orașe?

BUCURESTI - NICUSOR DAN - PARCARE CORA PANTELIMON, trafic, Bucuresti, parcari Foto: Inquam Photos / George Călin

O oră de parcare în Londra poate costa până la 9,9 euro, capitala Regatului Unit fiind cea mai scumpă la acest capitrol într-un raport care analizează 48 de mari orașe, publicatde portalul Picodi.com. O oră de parcare în București costă între  0,51 și 2,02 euro, acesta fiind unul dintre cele mai mici tarife din acest raport. Prețurile sunt surprinzător de mari comparativ cu alte țări în ceea ce privește permisul de parcare de reședință.

Analiștii Picodi.com au verificat cât costă să parchezi o mașină în 48 de capitale și orașe mari din întreaga lume și care sunt reducerile pentru rezidenții din aceste zone.

“În această comparație, am analizat mai atent costul unei ore de parcare pe stradă într-o zi lucrătoare în zonele cu zone de parcare cu plată și permisele anuale dedicate rezidenților din aceste zone”, spun autorii raportului.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Dintre orașele incluse în acest studiu, capitala Regatului Unit este cea mai scumpă. O oră de parcare în Londra poate costa până la 9,9 euro. În Amsterdam, se plătește 7,5 € pentru o parcare chiar în centru, iar în capitala norvegiană, Oslo – 7,5 €, de asemenea.

Tariful pe oră poate varia în funcție de cererea de locuri de parcare într-o anumită locație. De obicei, cu cât este mai departe de centru, cu atât tariful este mai mic.

București este unul dintre orașele în care prețul diferă în funcție de zonă. O oră costă între 2,50 și 10 lei, sau 0,51 și 2,02 euro fiind unul dintre cele mai mici tarife din acest raport.

Cel mai ieftin oraș din clasament este capitala Armeniei, Erevan, unde o oră de parcare în zona de parcare cu plată a avut un preț de doar 0,18 euro.

Costul permisului de parcare de reședință

Persoanele care locuiesc în zonele de parcare cu plată pot parca fără limită de timp și la tarife mai avantajoase, cu condiția să locuiască permanent în oraș și să își plătească impozite acolo.

În 6 din cele 48 de orașe incluse în această listă, rezidenții își pot lăsa gratuit mașina pe stradă cu parcometru dacă parchează în apropierea locului de reședință, de exemplu Lisabona, Roma, Buenos Aires și Mexico City.

Șoferii din București înregistrați în zona de parcare cu plată pot achiziționa un permis de parcare de reședință pentru între 800 și 2.000 lei pe an (162–404 euro). Prețurile sunt surprinzător de mari comparativ cu alte țări.

Un permis de reședință similar costă între 24 și 47 de euro la Praga, în funcție de zonă, la Berlin – 10,2 euro (indiferent de zonă), iar cel mai scump – la Stockholm (de la 357 la 1 309 euro), la Riga (de la 300 la 1 020 euro) și la Amsterdam (de la 32 la 567 de euro).

În 6 din cele 48 de orașe analizate, locuitorii de pe străzile cu parcometre nu beneficiază de nicio reducere pentru locuitori. Aceștia trebuie să cumpere un loc de parcare în garaj, să caute un loc de parcare gratuit în afara zonei de parcare cu plată sau să cumpere un permis de parcare în condițiile generale. Printre aceste orașe se numără New York, Kiev, Minsk și Tbilisi.

Merită menționat faptul că zonele de parcare cu plată rareori acoperă întregul oraș. De exemplu, în Varșovia, doar 8% din suprafața orașului este o zonă, în Viena – 25%, în Praga – 21%, iar în Berlin – 5%. Singura excepție este Parisul, unde întregul oraș este o zonă.

Imagine: Picodi.com

 

 

Cum s-a realizat studiul

Studiul ia în considerare tarifele pentru parcarea în zonele de parcare cu plată în zilele lucrătoare pentru o oră întreagă, precum și prețurile permiselor de reședință care le dau dreptul la parcare nelimitată în zonele cu plată din apropierea locului de reședință, excluzând orice reduceri, de exemplu, pentru proprietarii de mașini electrice sau cu emisii reduse, pentru persoanele cu handicap etc, explică autorii analizei.

Prețurile provin de pe site-urile web ale primăriilor sau ale unităților care gestionează zonele de parcare cu plată. Lista orașelor și a instituțiilor este disponibilă la acest link.

Dimensiunea zonelor în raport cu suprafața orașelor a fost calculată cu ajutorul instrumentului de cartografiere Google Earth.

Monedele au fost convertite la cursul de schimb mediu din noiembrie 2021, conform Google Finance.

Câte parcări publice are România

România are aproximativ 1,2 milioane de locuri de parcare publice, dintre care peste 755.000 sunt locuri de parcare rezidenţiale, în mediul urban, arată o analiză Vegacomp Consulting, activ pe piața de soluții “smart city”.  Tariful pentru parcările de reședinţă variază între 30 și 120 lei în localităţile mici, respectiv 70 și 200 lei în orașele mari. Lider la veniturile totale generate din utilizarea parcărilor și amenzi e Cluj-Napoca, Oradea, “cu tradiție în gestiunea eficientă a parcărilor”, conduce topul veniturilor obținute din amenzi, iar Brașovul conduce la numărul de locuri publice de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități. Bucureștiul, cu sectoarele sale cumulate, are cele mai multe parcări.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: